اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

پاسخ به سردرگمی شهروندان در تعطیلات کرونایی؛ تکلیف اعتبار وکالت‌نامه‌ها و معاینه فنی منقضی چیست؟

با توجه به وضعیت قرمز کرونایی و تعطیلی اصناف و گروههای شغلی، شهروندانی که مهلت معاینه فنی خودروی آنها به پایان رسیده یا آنهایی که به صورت وکالتی خودرو خریداری کردند دچار نگرانی شده اند.

پاسخ به سردرگمی شهروندان در تعطیلات کرونایی؛ تکلیف اعتبار وکالت‌نامه‌ها و معاینه فنی منقضی چیست؟

گروه انتظامی خبرگزاری فارس -مریم عرب انصاری: ۱۶۹ شهر در وضعیت قرمز و ۱۶۶ در وضعیت نارنجی و در کل ۴۴۸ شهر در شرایط قرمز، نارنجی و زرد کرونایی قرار دارند؛ این آمار بر طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

پیک پنجم کرونا درحالی شدت گرفته که رعایت پروتکل های بهداشتی به ۴۸ درصد رسیده است؛ تا آنجا که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجمع زیاد مردم و افزایش سفرها و ترددهای بین‌شهری مسئولان را بر آن داشت تا با اعمال محدودیت‌های شدیدتر و تعطیلی ادارات و سازمان ها تا حدی از گسترش این ویروس مرگبار بکاهند.

 تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز از جمله مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای جلوگیری از تجمع بیشتر شهروندان در اماکن عمومی، سطح معابر و سیستم حمل و نقل عمومی ازجمله مترو و اتوبوس هاست؛ اگرچه برخی سازمان ها و شرکت ها از این مصوبه سر باز زدند!

* تعطیلی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک/ تکلیف وکالت نامه ها چه می‌شود؟

با قرار گرفتن در شرایط قرمز کرونایی طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت واحدهای صنفی و گروههای شغلی دسته دوم، سوم و چهارم ممنوع می شود؛ در این بین مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری از جمله این مراکز هستند.

 اما تعطیلی مراکز تعویض پلاک نگرانی شهروندانی را که به صورت وکالت نامه‌ای اقدام به خرید و فروش خودرو کرده‌اند در پی داشته است؛ در حالیکه پلیس راهور ناجا اعلام کرده است که جای هیچ نگرانی نیست؛ چرا که به ازای هر چند روزی که مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری در هر مرکز استان یا شهرستانی تعطیل باشند  به‌ همان تعداد روزهای تعطیل به صورت سیستمی به اعتبار وکالتنامه های منقضی اضافه می‌شود و بعد از قرار گرفتن شهر مدنظر در شرایط نارنجی و زرد فعالیت مراکز از سر گرفته و این افراد می توانند اقدام به شماره گذاری خودرو کنند.

 

با قرار گرفتن دو استان تهران و البرز در شرایط قرمز کرونایی و افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان، با اعلام تعطیلی شش روزه، مراکز معاینه فنی نیز که محل تجمع مراجعان بود تعطیل شده است.* تعطیلی مراکز معاینه فنی در تهران/ جریمه ۵۰ هزار تومانی اعمال می شود؟

در این وضعیت مالکان وسایل نقلیه ای که اعتبار معاینه فنی آنها به پایان رسیده است با توجه به اعمال جریمه ۵۰ هزار تومانی از سوی دوربین های پلیس و همچنین ماموران گشتی پلیس راهور این دغدغه را دارند که تکلیف تردد آنها در سطح شهر چه می‌شود چرا که به ازای هر روز تردد با خودرویی که معاینه فنی نداشته باشد هر ۲۴ ساعت یک جریمه ۵۰ هزار تومانی در سابقه پلاک آنها ثبت می‌شود.

باید گفت این موضوع نیز نگرانی ندارد چراکه پلیس راهور پایتخت با توجه به تعطیلی مراکز معاینه فنی، با تنظیم برنامه دوربین‌های هوشمند اعلام کرده که دوربین ها هیچ خودرویی را در این تعطیلات شش روزه به علت نداشتن معاینه فنی جریمه نخواهند کرد؛ همچنین به ماموران گشتی پلیس راهور نیز ابلاغ شده که راننده‌ای را به دلیل انقضاء مهلت اعتبار معاینه فنی جریمه نکنند.

 *‌تکلیف تردد شبانه چی می‌شود؟

ممنوعیت تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح مصوبه ای بوده که در راستای جلوگیری از تجمع شهروندان به مرحله اجرا گذاشته شده است.

 حالا با تعطیلی شش روزه تهران که در راستای جلوگیری از تجمع شهروندان و شیوع بیشتر ویروس کرونا اتخاذ شده، مسلم است که این ممنوعیت تردد همچنان پابرجاست.

بر همین اساس خودروهایی که اقدام به تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح کنند طبق قانون و مصوبات ابلاغی اعمال قانون شده و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برایشان ثبت می‌شود.

*تردد بین به تهران و البرز آزاد است

هر بار که صحبت از تشدید محدودیت های تردد می‌شود ساکنین بین دو استان تهران و البرز این سوال برایشان مطرح می شود که وضعیت تردد آنها چه می شود ، آیا جریمه‌ای برای پلاک خودروهای آنها منظور می‌شود؟

باید گفت طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا دو استان تهران و البرز یکپارچه دیده شده و منعی برای تردد ساکنان بین این دو استان نیست.

 در همین راستا تردد بین شهرهای تهران، کرج، دماوند شهریار و ورامین و تمام شهرستانهای دو استان البرز و تهران آزاد بوده اما خروج از این دو استان ممنوع است.

*خروج از تهران و البرز ممنوع!

بر اساس ابلاغ مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا به پلیس راهور ناجا، پلیس راه و راهور از استقرار مأموران پلیس در ۱۴ مبادی ورودی و خروجی در دو استان تهران و البرز خبر داده و اعلام کرده است که اعمال محدودیت تردد از ساعت ۱۸ روز گذشته برقرار بوده و تا ساعت هفت روز دوشنبه اعمال می شود.

 بر این اساس به جز خودروهای ناوگان عمومی بار و مسافر خودروهای شخصی اجازه تردد نخواهند داشت.

در این راستا مأموران پلیس راهور به رانندگان تذکر داده و و از آنها می‌خواهند از ادامه سفر خودداری کنند اما اگر راننده‌ای اصرار به ادامه سفر داشته باشد جریمه خواهد شد.

* جریمه یک میلیون تومانی سفر «به» و «از» شهرهای قرمز کرونایی

بر اساس مصوبات، جریمه خروج پلاک های بومی و ورود پلاک های غیر بومی « از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی به ترتیب یک میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

*تکلیف مجوزها چه می‌شود؟

تعدادی از شهروندان نیز از روزهای قبل از ابلاغ مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا با مراجعه به سایت فرمانداری مجوز تردد اخذ کرده‌اند اما باید گفت با توجه به مصوبه وزارت کشور تمام مجوزهای صادره از سوی فرمانداری ها لغو و مأموران پلیس راهور ناجا اجازه تردد به هموطنان حتی با مجوزهای صادر شده را نخواهند داد.

* و اما طرح ترافیک!

با توجه به تعطیلی رسمی در روزهای چهارشنبه و جمعه تکلیف این دو روز مشخص بود اما تکلیف تردد به محدوده طرح ترافیک طی امروز و روزهای پنجشنبه ، شنبه و یکشنبه مورد سوال شهروندان بود.

پلیس راهور پایتخت اعلام کرده است که در این چند روز تعطیلی اعلام شده‌ ورود  به محدوده طرح ترافیک آزاد بوده و دوربین‌های هوشمند مستقر در محدوده، جریمه‌ای را برای شهروندان ثبت نخواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول