اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

غدیر معرف جامعیت اسلام ناب محمدی

حدیث غدیر، حدیثی نیست که فقط از سوی محدثین، متکلمین و فقیهان شیعی طرح شده بلکه حدیثی است متواتر و پر استناد که در قرون مختلف از سوی علما، راویان و محدثان بزرگ سنی مذهب نیز بیان شده است.

غدیر معرف جامعیت اسلام ناب محمدی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در ۱۸ ذی‌حجه سال دهم هجری قمری در زمین «جحفه» و در کنار برکه‌ایی به خم  رسول الله خطبه بسیار مهم و تداوم بخش مبانی و روش حکمرانی اسلامی را در اجتماع بزرگ حجاج ایراد کرد. خطابه‌ایی که در آن رسول خدا بیش از ۵۰ بار مردم را  با عنوان «معاشر الناس» مخاطب خود قرار داد و در هر بار اصلی از اصول اسلام و نکاتی از تاریخ و معارف قرآن و نیز راه طی شده را برای مردم بیان می‌کرد، عبارت «... من کنت مولا و هذا علی مولا و انصر من نصره و اخذل من خذل ...» زیر بنا و اساس خطبه است.

حدیث غدیر، حدیثی نیست که فقط از سوی محدثین، متکلمین و فقیهان شیعی طرح شده بلکه حدیثی است متواتر و پر استناد که در قرون مختلف از سوی علما، راویان و محدثان بزرگ سنی مذهب نیز بیان شده است.

علامه امینی در کتاب الغدیر خود با فراست و دقت مجموعه روایت‌ها را از سوی هر دو مذهب جمع‌آوری و در چندین جلد تحریر و تدوین کرد.

غدیر صرفا یک واقعه تاریخی محض نیست که هر سال در موسمی در جشنواره‌ها یادی از آن شود و یا عیدی برگزار شود بلکه غدیر معرف یک مکتب، گفتمان جامع، پویا از قرآن و سنت رسول‌الله است ‌و به عبارتی می‌توان گفت که صیرورت تاریخ اسلام با غدیر رقم خورده است.

 دانایان حاضر در اجتماع غدیر با استماع سخن پیامبر مکرم خدا به عمق راهبردی و آینده‌بینی رسول‌الله پی برده و زان پس کوشیدند که در فهم و نیت رسول‌الله به گونه‌ایی خطبه روایت شود که موجب جلب افکار و اذهان جامع و تازه مسلمانان شود و به یک معنا مدیریت جامعه و مرجعیت دینی و نیز هدایت افکار به واسطه فردی چون «علی» صورت نگیرد.

تحقق این راهبرد و رویکرد به همگرایی فکری و همبستگی قبیلگی نیاز داشت و در فاصله ۷۰ روز زندگی پیامبر رحمت و محبت، ذهنیت جامعه معطوف به نحوه اداره حکومت نو پای اسلامی پس از رحلت رسول‌الله بود.

نشست جمعی از مسلمانان مدنی، مکی و یا انصار و مهاجر در سقیفه بنی‌ساعده دلالت بر همگرایی فکری، همبستگی قبیلگی و دریافت عمق پیام غدیر بوده و برای فتح آینده و به دست گرفتن اداره جامعه و عدم تحقق پیام غدیر، آن نشست برگزار شد و در نتیجه نظام خلافت برای اداره حکومت و دین اسلام به وجود آمد.

گرچه مسلمانان صدر اسلام با تفکر محدود و قبیله‌نگر، خلافت را ملاک مشروعیت اداره جامعه دانستند اما برای بخشی از مسلمانان صدر اسلام این امر و نگرش پذیرفته نشد و تقابل فکری و گفتمانی در دریافت جوهره پیام غدیر و پیام قرآن در استمرار رسالت رسول‌الله به وجود آمد.

منتقدین به تصمیم نشست سقیفه، نظام امامت را از خطبه غدیر فهم کرده و «علی‌بن‌ابیطالب» را امام و ولی جامعه می‌دانستند و برای اثبات نظریه خود و حفظ حقیقت خطبه غدیر با بهره‌گیری از گنجینه معارف ائمه هدی به تدوین مبانی معرفتی امامت پرداختند.

به موازات تحولات تاریخی و شکل‌گیری روش‌های اقتضایی در تعیین خلیفه، گفتمان و مکتب امامت در بدنه جامعه فعال بوده و برای حفظ میراث گرانبهای رسول‌الله به صورت فردی و یا گروه‌های محدود به اقتضای زمان جهاد فکری داشتند‌. حضور دو نیم قرن ائمه هدی در طراحی و تبیین نظام امامت و تفسیر حقیقت پیام غدیر برای پیروان مکتب امامت بسیار ارزشمند بوده واین سرمایه معنوی همچنان مبنای شناخت اسلام ناب‌محمدی است.

مطالعه تاریخ اسلام نشان می‌دهد که بعضی از حکمرانان و دانایان کوشیدند با راه انداختن جنگ نرم و سخت پایه و اساس نظام امامت را از بین ببرند و در این زمینه طرح‌های زیر را عملیاتی کردند:
منع کتابت احادیث رسول‌الله
ساخت احادیث جعلی
تحریف روایات و اثرپذیری از اسرائیلیات
سب و لعن امام علی و پیروانش
تعقیب و قتل ائمه اطهار
اذار و شکنجه و تبعید و کشتن علویان و فقیهان امامیه

افزون بر این نظام امامت و معارف آن به واسطه  غلو و تفاسیر افراطی و ناصواب بعضی از پیروان مورد هجمه قرار گرفت و در این فضای تاریک تنها قطب‌نمایی که درست کار می‌کرد و با اطمینان می‌توانست راه شناخت اسلام ناب محمدی را به زمان و زمانه نشان دهد، قطب‌نمای امام معصوم بود و هرچه تلاش کردند که این قطب‌نما محور و اساس هدایت قرار نگیرد، با شکست مواجه شدند و غدیر معرف حقیقت اسلام ناب محمدی است و پهنه و دامنه این معرفت محدود در یک مذهب و جمعیت نیست بلکه احاد بشری به راحتی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

کربلا، مشهد،کاظمین، سامرا، نجف، هر یک بر آمده از مکتب غدیر و پرورش‌دهنده آن بودند و اکنون روضه منور آنان قبله آمال عاشقان و حقیقت جویان جهان بشری است.

انقلاب اسلامی در پرتو درک عمیق از غدیر به یمن علما و ملت عزیز ایران با هر مذهب، به سلطنت طاغوت و سلطه پهلوی پایان داد و در ادامه راه با جبهه سخت جاهلیت مدرن به مدیریت آمریکا و اذنابش در منطقه و بعضا عوامل داخلی در نبرد است.

نبردی که تمام ابعاد زندگی ایران اسلامی را تحت شعاع قرار داده و می‌کوشد با با طرح‌هایی چون:
تحریف روایات از حقیقت انقلاب و آرمان‌های آن، تحریم حداکثری، ترور و انفجار، اختلاف و فرقه‌گرایی و قوم‌گرایی، فساد و سوءمدیریت، نفوذ در ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، اشاعه یاس و ناامیدی افکار مردم را جلب و با در تنگنا قرار دادن معیشت مردم جمهوری اسلامی را به سمت دره سقوط بکشاند.

اما خورشید انقلاب منبعث از شمس غدیر با هوشمندی و فهم و آگاهی سیاسی و اسلامی مردم ایران تابان‌تر خواهد شد و همان‌طوری که حکمرانان ستمگر نتوانستند غدیر را در زمین دفن کنند در این روزگار هم، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و جمیع نیروهایش نمی‌توانند جمهوری اسلامی را براندازند.

راز و راه بقاء جمهوری اسلامی به تعبیر امام خمینی (ره) در وحدت و انسجام درونی و نیز اتکاء به خداوند تحت ولایت فقیه و اطاعت از مکتب امام و رهبری است و از سوی دیگر سپردن قوای حاکمه به افرادی که تخصص، دانش لازم و کافی در هرمسئولیتی که واگذار می‌شود را دارا بوده و همینطور تعهد به گفتمان جامع انقلاب را داشته باشد.
تجربه نشان داده که تفکر التقاطی و روش حکمرانی التقاطی با شکست مواجه شده و نتیجه‌ایی جز کوچک شدن سفره مردم و تشویش اذهان نداشته است.

=========================

مصیب عباسی استاد دانشگاه‌ گلستان

=========================

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول