اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

تهویه مناسب بیمارستان ها سدی در برابر گسترش کرونا

ضرورت استفاده از سیستم های تهویه مناسب در بیمارستان ها با توجه به افزایش مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان ها در این روزهای اخیرکاملا ضروری است.

تهویه مناسب بیمارستان ها سدی در برابر گسترش کرونا

حتی اگر کرونا را در نظر نگیریم انتشار بیماری توسط سایر ویروس ها و باکتریهای مضر در محیط های بیمارستانی یکی از مشکلات ایجاد شده در این زمینه است.طبق برآوردها سالانه دو الی چهار میلیون مورد عفونت بیمارستانی در جهان اتفاق می افتد که منجر به مرگ 20 الی 80 هزار مرگ میشود. هزینه عفونتهای بیمارستانی در آمریکا سالانه 4 الی 5 میلیارد دلار برآورد میشود. تخمین زده شده است که ده درصد از عفونتهای بیمارستانی هوابرد و 16 درصد از عفونتهای بخش مراقبتهای ویژه بعلت  انتقال پاتوژنهای هوابرد است.

کارکرد سیستم های تهویه در بیمارستان ها بدین صورت است که با ورود هوای تازه و تمیز و انتشار آن در درون بخشهای بیمارستان یا اتاق های بیماران ، هوای سالم را برای تنفس بیماران و پرسنل فراهم نموده و باعث کاهش غلظت مواد آلاینده تولید شده در داخل بیمارستان ها و نیز خروج این آلاینده ها از بیمارستان می شود. بطوری که مانع از گسترش عفونتهای منتقله از هوا بین بیماران و یا پرسنل و همچنین مانع از گسترش این عفونتها به خارج از بیمارستان می گردد. تفاوت های اساسی کارکرد سیستم های تهویه در بیمارستان ها و ساختمان های دیگر بشرح زیر است

- محدود کردن حرکت هوا در داخل و بین بخش های مختلف بدون جابجایی هوای متقابل

- نیاز به وجود استانداردهای خاص برای تهویه و فیلتراسیون هوای بیمارستان ها به منظور کاهش آلودگی به شکل بو، میکروارگانیسم ها و ویروسهای هوابرد و مواد شیمیایی خطرناک و مواد رادیواکتیو که در این مورد آخر نیاز به استفاده از هواکش صنعتی است.

- نیاز به رطوبت و دمای متفاوت برای بخشهای مختلف و کنترل صحیح شرایط محیطی.

با توجه به موارد بالا بیمارستان ها نیازمند ورود مقادیر زیادی هوای تصفیه شده از بیرون بیمارستان که بر روی آن عمل  خنک سازی یا گرم سازی و حذف رطوبت انجام گرفته ، می باشند.

بری تهویه بیمارستانها سه روش اصلی وجود دارد که عبارتند از:

تهویه طبیعی

 استفاده از نیروهای طبیعی مانند فشار باد یا فشار ایجاد شده توسط اختالف چگالی بین هوای داخل و خارج برای ورود و توزیع هوای بیرونی به داخل یا خارج ساختمان است.

 

اگزاست فن

استفاده از اگزاست فن برای فراهم نمودن و یا خارج نمودن هوا و تعویض هوای اتاق ها است. اگزاست فن ها میتوانند در پنجره ها یا دیوارها، یا از طریق کانال هوا برای تامین هوا یا خروج هوا از اتاق نصب گردند. اگزاست فن ها میتوانند بطور کامل کنترل شده و با سیستمهای تهویه مطبوع و فیلتراسیون ترکیب شوند . نوع اگزاست فن  مورد استفاده بستگی به آب و هوای محل جغرافیایی بیمارستان دارد. در آب و هوای گرم و مرطوب نفوذ هوا باید به حداقل برسد و همچنین تقطیر را کاهش داد. در مقابل در آب و هوای  سرد برای کاهش تقطیر باید خروج هوا از ساختمان به حداقل رسیده و فشار منفی ایجاد گردد. برای تهویه فضاهای های مختلف بیمارستان برای مثال حمام، توالت یا آشپزخانه اغلب از فن سانتریفیوژ با فشار منفی استفاده میگردد.در اتاقهای ایزوله تنفسی برای کنترل عفونت هوابرد در بیمارستان باید حداقل فشار منفی 5/2 پاسکال نسبت به راهرو حفظ گردد.

 

تهویه ترکیبی

در سیستم تهویه ترکیبی از اگزاست فن و تهویه طبیعی استفاده میشود. در زمانی که تهویه طبیعی به تنهایی مناسب نیست، میتوان از اگزاست فن استفاده کرد. این اگزاست فن ها باید بگونه ای نصب گردند که هوای اتاق بطور مستقیم از طریق دیوار ، سقف یا کانال به فضای بیرون تخلیه گردد. تعداد و اندازه این اگزاست فن ها به میزان تهویه مورد نظر بستگی دارد و باید قبل از استفاده از قدرت آن اطمینان حاصل شود  و مناسب ترین آنها انتخاب و تهیه گردد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول