اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

باکو: بهتر است ارمنستان نخست قوانین بین‌المللی را فرا گیرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان گفت، ارمنستان بهتر از هر کس باید بداند که استفاده از زور مانعی برای صلح و امنیت در منطقه است.

باکو: بهتر است ارمنستان نخست قوانین بین‌المللی را فرا گیرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در اظهار نظری در مورد بیانیه 23 ژوئیه وزارت امور خارجه ارمنستان گفت، درک صحیح و نتیجه گیری از سخنان رئیس جمهور جمهوری آذربایجان  از اهمیت برخوردار است.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» «لیلا عبدالله یوا» سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان گفت: «البته خوب است که وزارت امور خارجه ارمنستان مصاحبه‌ها و سخنان رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را از نزدیک دنبال می‌کند. با این حال، نه تنها خواندن این مصاحبه‌ها، بلکه درک صحیح آنها و نتیجه گیری از اهمیت برخوردار است.»

وی ادامه داد: «این یک واقعیت تاریخی است. هموطنان ما که از نظر تاریخی در اینجا و همچنین سایر مناطق ارمنستان امروزی زندگی می‌کردند، قربانی سیاست پاکسازی قومی شده و از خانه‌های خود بیرون رانده شده اند، که این نیز واقعیت تاریخی است.»

عبدالله یوا گفت: «در مورد اظهارات پوچ در مورد اشغال سرزمین‌های ارمنستان توسط جمهوری  آذربایجان همانطور که "الهام علی اف" رئیس جمهور به صراحت اظهار داشت، ما به مرزهای خود رسیده‌ایم و در مرزهای خود در حال تقویت هستیم. ارمنستان که نمی‌خواهد با واقعیت‌های پس از جنگ سازگار شود، به عنوان کشوری که دهه‌هاست به قوانین بین المللی احترام نمی‌گذارد ، از این پس باید قبل از هرگونه صحبتی در مورد هنجارهای حقوق بین الملل فکر کند.»

این دیپلمات جمهوری آذربایجان گفت: «ما به ارمنستان که باکو را به بدتر شدن اوضاع بشردوستانه متهم می کند یادآوری می کنیم که بلافاصله پس از پایان جنگ ، شرایط برای انتقال کمک‌های بشردوستانه از طریق قلمرو جمهوری آذربایجان ایجاد شد. این ارمنستان است که سعی دارد مانع توافق حاصل شده توسط ما با سازمانهای بشردوستانه بین المللی شود. این نشان می دهد که ارمنستان بازی سیاسی خود را تحت عنوان وضعیت بشردوستانه ادامه می‌دهد.»

وی در خاتمه گفت: «ارمنستان بهتر از هر کس باید بداند که استفاده از زور مانعی برای صلح و امنیت در منطقه است. جمهوری آذربایجان مطابق با منشور سازمان ملل و مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه، سرزمین‌های خود را از اشغال آزاد، تمامیت ارضی خود را تضمین کرده و در حال حاضر برای تامین صلح و پیشرفت در منطقه تلاش می‌کند.»

منابع خبری  در روزهای گذشته از بروز درگیری میان جمهوری  آذربایجان و ارمنستان در منطقه «کلبجار» خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها در این درگیری، یک نظامی جمهوری آذربایجان کشته و سه نظامی ارمنستانی نیز مجروح شدند.

دور جدید تنش‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و پس از یک ماه و نیم درگیری، در نهایت در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ای مشترک در خصوص توقف کامل خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

در تاریخ ۱۳ آوریل سال جاری میلادی، علی اف اعلام کرد که انتظار دارد که پیشنهاداتی از سوی گروه مینسک در خصوص عملکرد بیشتر این کشور دریافت کند و تصریح کرد که می‌تواند نقش مثبتی را در برقراری بیشتر یک زندگی صلح‌آمیز در منطقه ایفا کند. در همان روز، گروه مینسک از دو طرف خواست که از اتهام‌زنی متقابل خودداری کنند و مقدمات مذاکرات سازنده را فراهم آورند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول