اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

چین اولین راکتور سبز هسته ای جهان را می سازد

چین از برنامه های خود برای ساخت اولین راکتور هسته ای تجاری سبز و دوستدار محیط زیست خبر داده که در آن از نمک مذاب و توریم مایع استفاده شده است.

چین اولین راکتور سبز هسته ای جهان را می سازد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از انگجت، اگر چه راکتورهای هسته ای می توانند برای تولید انرژی بدون افزایش گازهای گلخانه ای در جو کره زمین مورد استفاده قرار بگیرند، اما نگرانی از امنیت آنها در درازمدت افزایش چشمگیری یافته است. راه اندازی راکتورهای سبز می تواند راه حلی مناسب در این زمینه محسوب شود.

چین می گوید نمونه اولیه این راکتورها در ماه آگوست راه اندازی می شود و اولین آزمایش برای بررسی میزان کارآیی آن نیز در شهریور ماه انجام می شود. اما تجاری سازی کامل یک راکتور هسته ای سبز تا سال 2030 طول خواهد کشید.

راکتورهای مبتنی بر اورانیوم زباله هایی تولید می کنند که تا ده هزار سال فعال و خطرناک باقی می مانند و برای حفاظت از آنها باید از محفظه های سربی تحت مراقبت استفاده کرد. این زباله ها همچنین حاوی پلوتونیوم 239 هستند که ایزوتوپی مهم برای تولید سلاح هسته ای است. همچنین نشت این مواد می تواند فاجعه ای همچون چرنوبیل خلق کند. اداره نیروگاه های یادشده مستلزم مصرف مقدار زیادی آب نیز هست.

اما راکتورهای مبتنی بر توریوم به گونه ای طراحی شده اند که مواد اصلی مورد استفاده در آنها در نمک فلوراید حل می شود و از این طریق عمدتا اورانیوم 233 تولید می شود که بازیافت آن از طریق واکنش های دیگر نیز ممکن است. نیمه عمر دیگر پسماندهای این راکتور تنها 500 سال است که رقم کمتری در مقایسه با ده هزار سال محسوب می شود. در صورت نشت نمک مذاب از این نیروگاه ها خطری ایجاد نمی شود و از همین نمک می توان برای عایق بندی و جلوگیری از نشت توریم نیز استفاده کرد. این راکتورها برای خنک کردن به آب نیاز ندارند و لذا می توان آنها را در صحراهای دورافتاده تاسیس کرد. استفاده از چنین راکتورهایی برای تولید سلاح هسته ای هم دشوار است.

چین قصد دارد اولین راکتور سبز خود را در ووی بسازد که شهری در بیابان های استان گانسوی این کشور است. چین قصد دارد 30 نیروگاه هسته ای از این دست را در کشورهایی بسازد که در طرح یک کمربند، یک جاده این کشور مشارکت کرده باشند. این امر موجب افزایش نفوذ بین المللی چین در کشورهای مختلف جهان در رقابت با آمریکا می شود.

انتهای پیام/

https://www.engadget.com/china-molten-salt-thorium-clean-nuclear-reactor-214210381.html

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول