اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پنجم مرداد ماه عاشورای اراک است/ تقدیم صدها شهید در عاشورای اراک

پنجم مردادماه همواره عاشورای شهر اراک بوده است، عاشورایی با 283 شهید در سال 61، 87 شهید در سال 65 و 37 شهید در سال پنجم مرداد 67.

پنجم مرداد ماه عاشورای اراک است/ تقدیم صدها شهید در عاشورای اراک

 خبرگزاری فارس ـ اراک؛ پنجم مردادماه سال‌های 61، 65 و 67 در تقویم اراک به نام روز ایثار و مقاومت ثبت شده است، روزهای خونین که هیچگاه از حافظه تاریخی  مردم این دیار محو نخواهد شد.

پنجم مردادماه در اراک همواره عاشورای شهر اراک بوده است، عاشورایی با 283 شهید در سال 61، 87 شهید در سال 65 و 37 شهید در سال پنجم مرداد 67.

در سال 61 و در عملیات رمضان بود که 283 رزمنده قهرمان اراک در این عملیات به شهادت رسید.

در سال 65 و در بمباران هوایی شرکت‌‌های آلومینیوم، ماشین سازی، واگن پارس این شهر 87 شهید تقدیم انقلاب کرد و در نهایت در پنجم مرداد سال 67 در عملیات مرصاد نیز 37 نفر به درجه شهادت نائل آمدند که باعث شد پنجم مرداد در اراک به نام روز عاشورا و روز مقاومت و ایثار شناخته شود.

در این روز 6 جنگنده عراقی به کارخانه‌های واگن سازی پارس، آلومینیوم، کارخانه آذرآب، ماشین‌سازی اراک، یک ساختمان اداری و یک منطقه در شهر اراک حمله کرده و بیش از ۱۰۰ را به خاک و خون کشیده و بیش از ۵۰۰ نفر را مجروح کردند.

استان مرکزی در دوران هشت سال دفاع مقدس 6 هزار شهید، ۱۵ هزار جانباز و ۸۰۰ آزاده سرفراز  تقدیم انقلاب کرده است که حدود 400 شهید در روز پنجم مرداد بوده است.

معاون فرهنگی رزمندگان غرب و شمال غرب کشور در حاشیه مراسم گرامیداشت پنجم مرداد ماه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: عملیات مرصاد با رمز مبارک «یا علی بن ابی طالب (ع)» در محور «اسلام‌آباد – سرپل ذهاب» در روز پنجم مردادماه کلید خورد و طی آن  رزمندگان  با هدف آزادسازی زمین‌های اشغالی در غرب کشور و دفاع در برابر حمله منافقین کوردل جان‌ها را به کف دست گرفته و عملیات بزرگی را رقم زدند.

سردار داود غیاثی‌راد می‌افزاید: استان مرکزی در این عملیات 37 شهید تقدیم انقلاب کرد که از جمله آنها شهدایی چون رضا آبرفت، منصور آبسواران، سبزعلی آجرلو، غلامرضا ابراهیمی، سلطان ابراهیم اتابکی، رنگین جعفری، فریدون رضایی، داریوش قاسمی و... بودند.

وی با بیان اینکه انهدام و دفع حمله منافقین به غرب کرمانشاه و عقب راندن دشمن از خاک ایران از پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات بود، خاطرنشان کرد: استان مرکزی در قالب لشکر ٧١ روح‌الله در این عملیات شرکت کرد و افتخارآفرینی بزرگی را رقم زد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول