اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش| سیل، طوفان و آتش سوزی در شمال و جنوب اروپا

در حالی که تنها چند روز از سیل ویرانگر در آلمان و بلژیک می‌گذرد، آتش‌سوزی‌های گسترده جنوب اروپا را در نوردیده و هزاران هکتار را ویران کرده است.

گزارش| سیل، طوفان و آتش سوزی در شمال و جنوب اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آب و هوای خشک و باد سبب شده تا آتش‌ سوزی در جزیره «ساردینیا» در ایتالیا و دیگر مناطق در جنوب اروپا گسترش یابد تا بدین وسیله،‌ آتش‌ سوزی‌های گسترده نیز به لیست حوادث اروپا در تابستان امسال که شامل دمای بالای بی‌سابقه و باران‌های سیل آسا بوده، اضافه شود.

آتش‌سوزی در حالی جنوب اروپا را در بر گرفته که شمال این قاره درگیر باران‌های سیل آسا بوده است.

در آلمان باران‌های سیل آسا ویرانی‌های زیادی در شهرهای این کشور بوجود آورد حال آنکه سیستم‌های هشدار دهنده این کشور از هشدار به موقع پیش از وقوع این فاجعه عاجز مانده بودند.

در لندن نیز، پس از موج گرمایی که انگلیس را در بر گرفته بود، باران‌های شدیدی که از روز یکشنبه شروع شده بود باعث آب گرفتی معابر و بیمارستان‌ها شد و آب به ایستگاه‌های قطار و مترو نیز سرازیر شد.

مقام‌های جزیره ساردینیای ایتالیا روز یکشنبه اعلام حالت فوق‌العاده کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها آتش‌سوزی ده‌ها هزار هکتار از اراضی این جزیره را در برگرفته و حدود 1500 نفر از ساکنان این جزیره مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.


صدها هکتار از جزیره ساردینیا در ایتالیا طعمه آتش شده است

یورونیوز گزارش داد که «کریستین سولیناس» ‌رئیس منطقه‌ای جزیره ساردینیا، آتش‌سوزی در این جزیره را فاجعه بی سابقه توصیف کرده است.

وی ضمن درخواست کمک از اروپا، درخواست کرد که هواپیماهای اطفای حریق برای کنترل آتش به کمک بیایند. تا کنون فرانسه و یونان چهار هواپیمای مخصوص برای پاشش آب بر روی شعله‌ها به منطقه اعزام کرده‌اند.

سولیناس درباره آتش سوزی در این جزیره گفته است: «ده‌ هزار هکتار پوشش گیاهی در این جزیره از بین رفته، مشاغل و خانه‌ها سوخته و دام‌ها کشته شده‌اند».


اعزام بالگردهای اطفای حریق به جزیره ساردینیا

 

در بخش دیگر اروپا، در آلمان و بلژیک نیز سیل سهمگین خانه‌ها و زیرساخت‌های چند شهر این دو کشور را ویران کرده و بیش از 200 نفر در این سیل جان خود را از دست داده‌اند.

در شمال شرق اسپانیا که مناطق روستایی جنگلی بوده، آتش‌سوزی که از عصر شنبه آغاز شده تا کنون بیش از 3 هزار هکتار را در 62 مایلی غرب بارسلونا ویران کرده است.

مقام‌های اسپانیایی در پی این آتش‌سوزی مجبور شدند تا اردوگاه‌های اقامت تابستانی در نزدیکی محل‌های آتش‌سوزی را تخلیه کرده تا مانع از آن شوند که آتش‌ به مناطق مسکونی برسد.

«پیر آراگونز» رئیس جمهور منطقه کاتالونیای اسپانیا گفته است: «ما در لحظه حساسی هستیم. ما باید از هرگونه رفتار خطرناکی که ممکن است ما را مجبور کند که منابع را به سایر موارد اضطراری هدایت کنیم،‌ خودداری کنیم».


ویران شدن خانه‌ای در پی آتش‌سوزی جنوب اسپانیا

 

از سوی دیگر، منابع خبری روز شنبه از آتش سوزی در جنگل‌های جنوب فرانسه خبر دادند.

آب و هوا با توجه به عوامل متعددی تغییر می‌کند اما دانشمندان می‌گویند که به دلیل تاثیر تغییرات آب و هوایی،  آب و هوایی که باعث آتش سوزی و سیل می‌شود به طور فزاینده‌ای در حال تکرار است.

این آتش‌سوزی‌ها در حالی روی می‌دهد که روز جمعه نشستی میان وزیران انرژی و محیط زیست گروه 20 در ناپولی برگزار شد. در این نشست مقام ارشد سازمان ملل در زمینه تغییرات آب و هوایی از نمایندگان اقتصادهای بزرگ جهان درخواست کرد تا اقدام‌های بیشتری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام داده و از ویرانی بیشتر محیط زیست جلوگیری شود.

هشدار مشابهی نیز ماه پیش توسط آژانس محیط زیست اروپا که در کپنهاگن دانمارک مستقر بوده، داده شده است.

بر اساس ارزیابی که این سازمان اروپایی ماه پیش منتشر کرده،‌ هشدار داده شده است: «پیش‌بینی‌های تغییرات آب و هوایی نشان از گرمای قابل توجه و افزایش موج‌های گرما،‌ خشکسالی و دوره‌های آب و هوای خشک در بخش عمده‌ای از منطقه مدیترانه و به طور کلی در جنوب اروپا دارد. این موضوع سبب افزایش طول و شدت فصل آتش سوزی شده و منطقه را با خطر آتش‌سوزی‌های گسترده احتمالی و افزایش صحرا در این مناطق مواجه می‌کند».

روز یکشنبه، لندن نشین‌ها تنها طی چند ساعت شاهد حجم بارانی بودند که طی یک ماه در این شهر می‌بارید.

رعد و برق باعث اختلال گسترده در رفت و آمد شد و معابر و ایستگاه‌های مترو با آب گرفتگی مواجه شدند.

به دلیل شدت آب گرفتگی، دست کم دو بیمارستان در پایتخت انگلیس از بیمارانی که نیازمند کمک‌های فوری بودند درخواست کردند که به این بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

این برای دومین بار طی یک ماه است که لندن با باران‌های سنگین مواجه می‌شود. این باران‌های شدید در پایان موج گرمایی بود که انگلیس گرمترین روز خودرا با دمای 32.2 درجه سانتیگراد در فرودگاه هیثرو در غرب لندن، تجربه کرده بود.

روز یکشنبه بیشترین میزان بارندگی در پارک «سنت جیمز» در محوطه فضای سبز مقابل کاخ باکینگهام گزارش شده بود. در این منطقه تنها طی چند ساعت 3.8 سانتیمتر باران گزارش شده است که حجم بارش طی یک ماه است.

در پی باران‌های شدید، اداره آتش نشانی لندن با بیش از 1000 تماس مواجه شد و کارمندان این اداره به کمک مردمی که در خودروها و خانه‌هایشان با مشکل مواجه شده بودند شتافتند.

باران‌های شدید باعث جاری شدن سیل و قطع برق در بیمارستان «ویپس کراس» در شرق لندن شد که در پی آن خودروهای امداد منحرف شده و عمل‌های جراحی برنامه ریزی شده در این بیمارستان لغو شد.

بیمارستان نیوشام در شرق لندن نیز به دلیل سیل با مشکل مواجه شد و از مردم درخواست کرد برای دریافت خدمات اضطراری به بیمارستان‌های دیگر بروند.

«جس نیومن» متخصص هیدرولوژیست در دانشگاه «ردینگ» به روزنامه واشنگتن پست گفت: «طوفان‌های تابستانی رویداد تازه‌ای نیستند اما کاملا شفاف شده که اثرات وخیم سیل به دلیل باران‌های شدید،‌ تاثیرات ویران کننده‌ای در انگلیس و سرتاسر اروپا به جا گذاشته است».

وی ادامه داد: «اگرچه ارتباط دادن یک رویداد به تغییرات آب و هوایی ممکن نیست اما چیزی که می‌دانیم این است که اتمسفر گرم می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد و ما شاهد تعداد فزاینده‌ طوفان‌هایی هستیم که به سیل منجر می‌شود و رکوردهای بارندگی بارها و بارها شکسته می‌شود».

این منخصص هیدرولوژیست هشدار داد: «شدت و دفعات جاری شدن سیل، هشدار جدی است که ما آماده مقابله با تغییرات آب و هوایی نیستیم.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول