اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استقرار «سوخو-۲۵» روسیه در تاجیکستان برای رزمایش در مرز افغانستان

ارتش روسیه اعلام کرد، جنگنده‌های «سوخو-۲۵» این کشور از قرقیزستان به تاجیکستان منتقل شدند تا در رزمایش نظامی در نزدیکی مرز افغانستان مشارکت کنند.

استقرار «سوخو-۲۵» روسیه در تاجیکستان برای رزمایش در مرز افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با افزایش همکاری‌های روسیه با متحدانش در آسیای میانه به دنبال آغاز خروج آمریکا از افغانستان در بحبوحه درگیری‌ها با طالبان، مسکو از انتقال جنگنده‌های خود به تاجیکستان خبر داد.

ارتش روسیه روز پنجشنبه (امروز) اعلام کرد، جنگنده‌های «سوخو-۲۵» از قرقیزستان به تاجیکستان منتقل شدند تا در رزمایش نظامی در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه از پایگاه هوایی این کشور مستقر در قرقیزستان با هواپیماهای ترابری بارگیری و به  فرودگاه «عینی» تاجیکستان منتقل شدند.

بنا بر اعلام ارتش روسیه، هدف از انتقال جنگنده‌های این کشور مشارکت در رزمایش نظامی مشترک سه جانبه با تاجیکستان و ازبکستان طی روزهای پنجم تا دهم آگوست (۱۴ تا ۱۹ مرداد) در نزدیکی مرز افغانستان است.

طی هفته‌های اخیر و همزمان با شدت گرفتن تحولات داخلی افغانستان متعاقب اعلام خروج نظامیان آمریکا و درگیری‌های ارتش افغانستان و طالبان، رایزنی‌های مسکو با مقام‌های کشورهای متحد روسیه در منطقه شدت گرفته است.

طبق گزارش‌ رسانه‌های روسیه، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور و «شرالی میرزو» وزیر دفاع تاجیکستان شنبه هفته جاری تلفنی درباره اقدام‌های مشترک برای مقابله با تهدیدهایی که از سوی طالبان در منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان ایجاد شده، صحبت کردند.

 ارتش روسیه جمعه هفته گذشته بر تعهد این کشور برای کمک به تاجیکستان برای ایجاد نقاط دیده‌بانی مرزی تاکید کرده بود. تاجیکستان پیشتر نگرانی خود را از وخیم شدن سریع اوضاع در افغانستان ابراز داشته است.

روسیه اداره یک پایگاه نظامی در تاجیکستان را که یکی از جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی است، برعهده دارد. مسکو پیشتر نیز تجهیزاتی را به پایگاه نظامی خود در تاجیکستان ارسال کرده بود.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

واشنگتن و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

به دنبال اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره آغاز خروج این کشور از افغانستان، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی هشدار داده بود: احتمال وخیم‌شدن سریع وضعیت در افغانستان در پی خروج عجولانه نیروهای آمریکایی و ناتو وجود دارد.

«سرگئی لاوروف افزود: «ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم، از جمله استفاده از پایگاه نظامی روسیه در مرز تاجیکستان با افغانستان تا مانع انگیزه تهاجمی علیه متحدان خود شویم» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول