اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

مرگ رودخانه و موجوداتی کمیاب در استان ایلام/ مرگ طبیعت «چوار» در سکوت

آلودگی‌های زیست محیطی و به دنبال آن مرگ انواع ماهی‌ها و موجوادت کمیاب از جمله معضلاتی است که از سوی پتروشیمی ایلام به دلیل نبود تصفیه خانه‌ای مناسب منتشر می‌شود و طبیعت شهرستان چوار را نشانه می‌گیرد.

مرگ رودخانه و موجوداتی کمیاب در استان ایلام/ مرگ طبیعت «چوار» در سکوت

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، نفوذ پساب پتروشیمی ایلام در رودخانه چوار سال‌هاست زنگ خطری جدی به شمار می‌آید؛ کارخانه پتروشیمی ایلام هر ساله مقادیر قابل توجهی از مواد زاید جامد و لجن‌ها را تولید می‌کند که برخی از آنها به دلیل وجود مواد آلی سمی می‌تواند رودخانه‌ها، صدها ماهی و حتی محیط زیست اطراف را با خطر مواجه سازد.

یک هدف خوب برای یک صنعت پتروشیمی کاهش انتشار کل ترکیبات عالی است؛ جداسازی جریان‌های مختلف مانند جریان فاضلاب سطحی جهت حداقل نیاز به تصفیه پساب ضروری است تا مواد آلی آن به سطح غیر تشخیص برسد.

حال در روزهای اخیر که شاهد تصاویر ناراحت کننده‌ای از آلوده شدن آب رودخانه‌های چوار و مورت  و مرگ آبزیان آن منتشر شد؛ مرگ دکتر فیش‌ها، سیاه ماهی‌های خالدار و صدها گونه آبزی دیگر؛ آبزیانی که در نقاط دیگر جهان تمام تلاش خود را برای حفظ این گونه‌ها و استفاده از آنها در صنعت گردشگری ‌پایدار به کار می‌گیرند اما در جغرافیای ما محکوم به نابودی هستند.

حال سوال اینجاست که پتروشیمی ایلام که روزانه میلیاردها تومان درآمد دارد چرا نمی‌تواند پساب خود را تصفیه کند؟ این واحد صنعتی بزرگ چرا از احداث تصفیه خانه عاجز است!؟

 

پتروشیمی به حفظ طبیعت منطقه توجهی ندارد

مهدی نورمحمدی مستندساز ایلامی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: به واقع پتروشیمی ایلام در حال حاضر با کمترین هزینه کرد بیشترین درآمد را با استفاده از ثروت‌های استان ایلام دارد، ولی توجهی به حفظ طبیعت منطقه و استان ندارد. 

وی افزود: انواع آلودگی‌های زیست محیطی از سوی پتروشیمی ایلام منتشر می‌شود و کسی هم پیگیر حل این معضلات نمی‌شود باید این موضوع مهم زیست محیطی به صورت جدی پیگیری شود.

این مستند ساز طبیعت ادامه داد: پتروشیمی ایلام باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با صرف مبلغی از این همه درآمد که دارد تصفیه خانه‌ای مناسب راه اندازی کرده و کمتر به طبیعت استان و منطقه آسیب بزند.

وی ادامه داد: پسابی که از شستشوی تجهیزات صنعتی در واحد یوتیلیتی خارج می‌شود و از طریق رودخانه راه سفید به داخل رودخانه‌ی چوار می‌ریزد؛ دو حالت دارد یا  آب بدون رنگ و به ظاهر نرمال است که حاوی مقادیر زیادی فسفات یا سولفات سدیم است و یا شیری رنگ است که شامل مقادیر زیادی ترکیبات هیدروکربنی، بنزن، آمین، مشتقات گوگردی و همچنین کاستیک دارد.

مستند ساز برگزیده طبیعت یادآور شد: حالت دوم آن پساب شیری رنگ است اغلب مربوط به شستشوی ظروف، مخازن و تجهیزات صنعتی است و در این حالت از ماده سمی و خطرناک دترجنت برای شستشوی قطعات استفاده می‌شود.

جریمه ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی پتروشیمی ایلام

غلامرضا ابدالی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست ایلام نیز بیان کرد: به خاطر آلودگی ایجاد شده در ۲ مرحله توسط پتروشیمی ایلام پرونده در دادگاه مربوطه در حال رسیدگی است.

وی افزود: برای این دو مرحله تلفات مالی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پتروشیمی ایلام جریمه شده است.

خودداری از رهاسازی پساب ضلع غربی

فهد کمالوندی فرماندار چوار ضمن بازدید از مسیر پساب پتروشیمی و سایت تصفیه خانه در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: مقرر شد پتروشیمی ایلام به منظور جلوگیری از نفوذ پساب به چاه‌ها و چشمه‌های تامین آب شهر چوار و روستاهای تابعه، از رهاسازی پساب ضلع غربی اکیدا خودداری کند.

وی افزود: پتروشیمی ایلام نسبت به کانال سازی و سنگ چینی مسیر پساب نزدیک به چاه تامین آب شهر چوار واقع در تنگ حمام جهت جلوگیری از نفوذ پساب تا پایان مهرماه اقدام لازم به عمل آورد.

فرماندار چوار تصریح کرد: باتوجه به خرید تجهیزات تصفیه خانه ZLD نسبت به نصب و راه اندازی آن ظرف مدت ۳ ماه اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: پتروشیمی ایلام نسبت به نصب سایلنسرهای باقیمانده جهت جلوگیری از آلودگی صوتی تا پایان آذرماه اقدام لازم داشته باشد.

مشکل زیست محیطی رودخانه چوار با ورود پساب پتروشیمی شیراز ادامه دارد؛ موضوعی که بارها اثرات سوء زیست‌محیطی به همراه داشته و تاکنون با وجود قانون بازدارندگی در این خصوص صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول