اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ضرورت حمایت از راهکارهای ترویج تغدیه با شیر مادر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی به مناسبت فرا رسیدن آغاز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، بر ضرورت حمایت از راهکارهای ترویج تغدیه با شیر مادر تاکید کرد.

ضرورت حمایت از راهکارهای ترویج تغدیه با شیر مادر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهرزاد لطفی در این پیام حفظ و حمایت از تغذیه کودکان با شیر مادر را مسؤولیت مشترکی دانست که باید به رسمیت شناخته شود.

در متن این پیام آمده است:

تغذیه با شیر مادر، پایه و اساس زندگی است و بی شک، تغذیه مناسب و امنیت غذایی در شرایط اضطراری و غیراضطراری به سلامت کوتاه مدت و بلند مدت کمک می کند. تغذیه با شیر مادر یکی از مضامین حقوق بشر است که باید مورد احترام قرار گرفته، حفظ شده و تحقق یابد.

این رویکرد سلامت عمومی در ترویج تغذیه با شیر مادر که دولت ها و سایر ذی‌نفعان برای ایجاد محیط دوستدار تغذیه با شیر مادر با یکدیگر همکاری می کنند، بخش حیاتی حفظ و حمایت از تغذیه کودکان با شیر مادر است که می بایست به عنوان یک مسوولیت مشترک، به رسمیت شناخته شده و کوشید تا سیاست مبتنی بر شواهد را در خصوص موارد تاثیرگذار در حمایت از تغذیه با شیر مادر اجرا کرد.

در این راستا، تغییرات مناسب در سیاست و عملکرد حمایتی کودکان می تواند تفاوت اساسی در زندگی روزمره والدین و کودکان شیرخوار ایجاد کند که به این منظور باید سرمایه گذاری در خدمات بهداشتی انجام شود تا آموزش های لازم ارائه گردد و وقت و مهارت لازم برای حمایت و ارائه مراقبت با کیفیت بالا فراهم شود. همچنین قانون حمایت از مادر و والدین و بهره مندی از حق مرخصی زایمان و فرزندآوری، مورد حمایت قرار گرفته و اجرایی شود.

اگرچه طی بیش از ۱۷ ماه گذشته در پی همه گیری کووید ۱۹، تغذیه با شیر مادر تحت تأثیرات مثبت و منفی قرار گرفته است؛ از سویی به دلیل محدودیت های پیش آمده، والدین مدت زمان بیشتری را در خانه حضور داشته و به مراقبت و پرورش کودک خود پرداختند.

اما از طرف دیگر به دلیل خطرات قابل درک انتقال کرونا، جدایی مادر و نوزاد اتفاق می افتد. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند مادر و نوزاد در کنار هم بوده، زیرا نه تنها تغذیه با شیر مادر بی خطر است، بلکه در بسیاری از موارد از مرگ و میر نوزادان نیز پیشگیری می کند. شواهد قوی نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر باعث کاهش مرگ و میر نوزادان، شیرخواران و کودکان شده و بهبود وضعیت سلامت و تکامل کودکان در تمام مناطق جغرافیایی و اقتصادی را به همراه دارد.

در واقع شرایط بیماری و اپیدمی کرونا نباید مانع شیردهی و تغذیه با شیر مادر باشد. چرا که انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق تغذیه با شیر مادر ثابت نشده است. البته در حین شیردهی، مادر باید نکات بهداشتی مناسب مثل استفاده از ماسک را رعایت کند تا از احتمال سرایت ویروس کاسته شود.

به طور کلی روش های ارتقای وضعیت تغذیه با شیر مادر یک مساله سلامت عمومی است که نیاز به تلاش و سرمایه گذاری در سطح جامعه دارد و در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما یادآوری می شود که محافظت از تغذیه با شیر مادر، یک مسؤولیت مشترک همگانی است.

وقت آن است که همگان برای حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر نسبت به اطلاع رسانی، تثبیت، مشارکت و توجه بیشتر اقدام کنیم که این امر به تضمین بقا، سلامتی و رفاه فرزندان و خانواده های آنها کمک می کند و در دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول