اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

آیین اختتامیه جشنواره رسانه های دیجیتال برگزار شد/ صالحی: فضای مجازی قدسیت زدا نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:تجربه های شکل گرفته در دهه اخیر و بالاخص در دوره کرونا و مناسبت های مذهبی فرصت هایی برای این فضا پدید آورد و این دغدغه را که فضای مجازی قدسیت زدا است را از بین ببرد.

آیین اختتامیه جشنواره رسانه های دیجیتال برگزار شد/ صالحی: فضای مجازی قدسیت زدا نیست

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره رسانه های دیجیتال امروز با حضور وزیر ارشاد به صورت مجازی برگزار شد.

«اصغر امیرنیا» دبیر جشنواره ملی رسانه های دیجیتال در این مراسم گفت: این جشنواره به بلوغ رسیده و دوازدهمین دوره خود را سپری می کند. هرچند در سال ۹۹ به دلیل قطع زنجیره کرونا این جشنواره برگزار نشد و به صورت آنلاین شاهد آثار عزیزان بودیم. 

 وی افزود: نیاز جامعه به آگاهی از جدیدترین دستاوردهای متخصصان داخلی در حوزه فضای مجازی با عنایت به افزایش نقش سیستم‌های مبتنی بر وب در زندگی روزمره و تقاضا و اشتیاق مخاطبان، اعم از تولیدکنندگان نشر و محتوا و کاربران فضای مجازی، مرکز را بر آن داشت تا با تعریف سازوکاری جدید اقدام به برگزاری جشنواره نماید. طرح اولیه جشنواره در بهمن ماه سال گذشته با در نظر گرفتن موضوعات، قالب، پوستر و فراخوان با همراهی متخصصان و کارشناسان در جلسات متعدد، کلید خورد تا امسال با تفاوت‌های عمده‌ای برگزار شود.

امیرنیا گفت: برگزاری رویدادی کاملا آنلاین در سه بخش ثبت نام، داوری و برگزاری اختتامیه، بر نوآورانه، اقتصادمحور و درآمدزا بودن آثار و زمینه‌سازی ارائه دریافت تسهیلات به آثار برگزیده از طریق صندوق کارآفرینی امید با هدف توسعه کسب و کارهای دیجیتال از تفاوت‌های جشنواره امسال با دوره‌های گذشته است. این جشنواره رویکردهای جدید به الگویی برای برگزاری جشنواره‌های مشابه تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه نیز بیان داشت: براساس تصمیم شورای راهبردی جشنواره، فراخوان در ایام مبارک عید سعید فطر تا عید سعید غدیر خم  ۲۳ اردیبهشت تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ با انتشار خبرهای متنوع در رسانه‌های برتر ، ارسال ۶۰ هزار پیامک به فعالان فرهنگی و ارسال پیامک به ده‌ها میلیون کاربر ایرانسل و رایتل اعلام شد.

امیرنیا همچنین افزود: در این مدت ۱۱۴۳ اثر در موضوعات «انقلاب اسلامی و مقاومت با محوریت نقش شهید حاج قاسم سلیمانی»، «خانواده و سبک زندگی»، «اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری»، «مسجد و مناسک دینی»، «امید، تفریح و نشاط اجتماعی»، «سواد رسانه‌ای و زیست مجازی»، «حکمرانی و مدیریت فرهنگی» و «خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی» که محورهای اصلی جشنواره بودند در قالب‌های برنامه‌های کاربردی، بازی‌های رایانه‌ای، محتوا و هنرهای دیجیتال و سایت‌ها و شبکه‌ها اجتماعی در سامانه www.platzaar.ir   بستر برگزاری دوازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال ثبت نام کردند.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال بیان داشت: بخش نخست داوری فنی آثار رسیده با حضور داوران صاحب نام و شناخته شده از ۱۷ تا ۲۲ تیرماه امسال انجام شد و پس از آن داوری نهایی با هدف معرفی آثار برگزیده و با تاکید بر محتوای اثر تولید شده از 22 تیرماه تا دوم مرداد صورت گرفت که به این ترتیب به تشخیص داوران تراز اول بخش‌های مختلف جشنواره ۲۱ اثر به عنوان برگزیده و۱۲ اثر به عنوان شایسته تقدیر دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال انتخاب شدند که تا دقایقی دیگر با آنان آشنا خواهید شد. این رویداد بزرگ که آیین اختتامیه آن را سپری می‌کنیم آغاز راهی باشد برای تقویت تولید آثار قوی و تاثیرگذار و همچنین برطرف کردن مسایل و مشکلات و موانع تولید، درآمدزایی و رشد استعدادهای بالقوه در مسیر سازندگی و بالندگی انقلاب شکوهمند اسلامی.

«رضا بهمنی» رئیس مرکز رسانه های دیجیتال گفت: دوازدهمین دوره این جشنواره با طراحی متفاوتی در فضای مجازی برگزار شد. توفیق حرکت جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب بدون نظام رسانه ای امکان پذیر نخواهد بود. اتکا به ظرفیت شبکه ای مردم و نشر محتوا در فضای مجازی مهم است. این جشنواره در دو دوره اخیر با تغییر رویکرد و محوریت بخشی و توجه به کسب و کارهای حاضر در جشنواره فعالیت کرده است. 

اقتدار نظام رسانه ای در گرو عوامل کلیدی متعددی مثل:  آینده نگری، محیط شناسی و برخورداری از استراتژی رسانه ای قوی،  برخورداری از مرجعیت رسانه ای ملی و فراملی، هوشمندی و بهره مندی از ظرفیت فناوری های نوپدید، اتکای به ظرفیت شبکه ای مردمی است. می توان گفت که چنین عوامل و مولفه هایی حکایت از آن دارد که در گام دوم انقلاب، کشور به جای «رسانه ملی» نیازمند «نظام رسانه ای ملی» است. باید مراکز سیاست‌گذاری و تقنینی کشور، ضمن بهره گیری از تجارب دهه های گذشته و با حفظ ظرفیت رسانه ای فعلی کشور، برای این منظور تدبیر و تنظیم گری داشته باشند.

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اختتامیه دوازدهمین جشنواره رسانه های دیجیتال، گفت: عصر مدرن فضای جدیدی را وارد زندگی مردم کرد و ترکیب اتفاق های تازه در عصر دیجیتال و مدرن طبعا دنیای تازه ای را پدید آورده است هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی‌ افراد. نمونه ای از اینها فرد گرایی و نسبی گرایی هویت های بسیط و ... بوده است. اما در عصر دیجیتال اتفاق های پرجهش تر و سریع تری در حوزه های مختلفی داشتیم و این تحولات همه اجزای زندگی انسانی را در بر گرفته است و در حوزه اقتصاد زندگی بشر دگرگون شده است.

وی افزود: در عصر دیجیتال تولید انبوه  به تولید مشتری محور تبدیل شد. تولید بر اساس تقاضا آغاز می شود نه آنچه مشتری فکر می ‌کند و به جای کار حضوری کار غیرحضوری باب شد. در حوزه رسانه، رسانه های اجتماعی، جایگزین رسانه های جمعی شدند و کاربر جایگزین مخاطب در رسانه شد و رسانه های کلاسیک تبدیل به چند رسانه ای شدند. در حوزه سیاست و امنیت اتفاق های قابل توجهی رخ داد و مفهوم قدرت تغییر کرد. اگر قبلا قدرت سخت بود اما در عصر دیجیتال قدرت بر اساس اعمال مدیریت بر  اساس داده ها شکل گرفت.

وزیر ارشاد گفت: مجموعه مفاهیم، تغییر ماهوی مفهومی پیدا کرد. همچنین در همه حوزه های بشری اتفاق های زیادی پدید آمد. ما دو برهه مهم زندگی برای بشر داشتیم ماقبل آتش و ما بعد آتش. در دسته بندی جدید انسان به ماقبل و مابعد سایبر تقسیم می شود. چندین دغدغه وجود داشته که اینها با پیشرفت ها حرکت کردند. 

وی همچنبن بیان داشت: دغدغه نخست تکثر اطلاعات، ترکیب اطلاعات مضر و مفید و ... است که سواد رسانه ای می خواهد اینها را حل کند و در کنار تکثر و انباشتگی، سواد مصرف و توزیع را می طلبد. دغدغه دومی که قابل توجه است دغدغه واقعیت کاذب است اینکه فضای مجازی با همه واقعیتش اگر از دیجیتال جدا شود دیگر واقعی نیست و اینکه چگونه فعالان مجازی باید با واقعیت ارتباط بگیرند مهم است. هم با واقعیت تلخ مواجه شوند و هم با موقعیت های دیگری مثل محیط زیست و حتی بیماری کرونا. فضای مجازی باید با این واقعیت ها روبرو شود. 

صالحی گفت: دغدغه بعدی در فضای مجازی این است که دنیای مجازی به معنای دنیای سراب گونه نیست. نکته بعدی که ما دراین حوزه دغدغه اش را داشتیم این است که آیا می توان فضای مجازی را به فضای قدسی تبدیل کرد؟ گاهی به نظر می آید که شاید این فضا با دین فاصله داشته باشد. تجربه های شکل گرفته در دهه اخیر و بالاخص در دوره کرونا و مناسبت های مذهبی فرصت هایی برای این فضا پدید آورد و این دغدغه را که فضای مجازی قدسیت زدا است را از بین ببرد.

وی افزود: دغدغه بعدی هویت است. فضای مجازی مرزها را در هم ریخته است. علاوه بر چهار دغدغه ای که در فضای مجازی داشتیم و همگی بر حق است دغدغه پنجمی هم وجود دارد. بصری شدن یکی از ویژگی های عصر مدرن و فاصله گرفتن از اطلاعات مکتوب است. در فضای مجازی متن ها کاهش و صوت و تصویر افزایش یافته است. عصر دیجیتال به این موضوع شتاب زیادی داد و این می تواند مخاطره جدی برای کتاب خوانی باشد در حالیکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری کتاب منشا تمدن های بشری است. 

صالحی بیان داشت: دغدغه پنجم این است که در این فضای دیجیتال کتاب چه می شود؟ عصر دیجیتال نیز پادزهرهایی پیدا کرد. عصر دیجیتال فرصت هایی ایجاد کرده اما باید به دنبال حل این دغدغه ها برویم.

** معرفی برگزیده ها

بنابراین گزارش، یکی از محورهای این جشنواره با موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت است که در این بخش ۱۴۸ اثر با محوریت زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی به بخش نهایی راه یافتند. آثار بازی موبایلی سرافرازان، داستان یک سرزمین، حبیب نخلستان، همه فرزندان من از آثار ارسالی برگزیده در این بخش هستند.

۱۹۲ اثر در بخش خانواده و سبک زندگی در این جشنواره حضور داشتند. سایت کیدز ۲۴،ازدواج معلولین، اپلیکیشن خانه مانی،  از آثار ارسالی برگزیده در این دوره از جشنواره هستند.
در بخش مسجد و مناسک دینی ۶۲ اثر برگزیده شده است که از این میان کودکان اربعین، نماهنگ تب خورشید، پلان ۳ و محتوای دیجیتال خورشید شایسته تقدیر شدند.

در بخش اقوام فرهنگ ملی و گردشگری آثاری چون همگردی، مجموعه نماهنگ ایران، باری رایانه ای سردار، افتخار آفرینان ایرانی برگزیده شدند. 

در بخش دیگری و با موضوع امید تفریح و نشاط اجتماعی آثار برگزیده ای چون
سایت تابناک جوان، مینی سینما، آیتونز، معرفی شد.

همچنین از علی اکبر قزوینیان خبرنگار خبرگزاری ایرنا و مریم فیروزفر خبرنگار خبرگزاری فارس دو خبرنگار برگزیده در بخش خبررسانی در این حوزه تقدیر به عمل آورده شد‌.

در بخش سواد رسانه ای و زیست مجازی نیز از آثاری تقدیر شد. موشن تکنیک شایعه، سایت کدومو، آکادمی کهکشان، ماجراهای سبزک و فیروز از جمله این آثار بودند.

 بخش حکمرانی و مدیریت فرهنگی آثار غیرمجاز، پرتال جامع نظارت بازی های رایانه ای برگزیده شدند. همچنین در بخش خدمات مطالعاتی آموزشی و پژوهشی آثار طاقچه، باشگاه اومند، پرفسور مث، برگزیده شدند. در بخش روایت کرونا در فضای مجازی آثاری چون روز مادر، سایت ریاضیات ایران، در خانه می مانیم، اطلاع رسانی در حوزه سلامت و کرونا برگزیده شدند.

در پایان این مراسم دکتر محمدرضا بهمنی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ضمن تشکر از همه عزیزان حاضر در این جشنواره گفت: در فرصتی مناسب لوح تقدیر و جوایز به برگزیدگان و شایسته تقدیرها اهدا نی شود و برگزیده ها مبلغ ۲۰ میلیون و شایسته تقدیرها ۵ میلیون جایزه نقدی دریافت می کنند.
 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول