اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

«۱۷ مرداد» روز بازخوانی مطالبات «خبرنگار» نیست/ چشم‌انتظاری برای حقوق برباد رفته صنفی

۱۷ مرداد از راه می‌رسد و مطالبات خبرنگاران همچنان در دست پیگیری است! اینکه در این ایام دغدغه‌های این قشر زحمتکش بازخوانی شود تنها نمک به زخم آنها پاشیده‌ایم، چرا جایگاه اصحاب رسانه در قانون مطبوعات شفاف نیست؟ و آنها حتی از دریافت حقوق حداقلی کارگری محرومند.

«۱۷ مرداد» روز بازخوانی مطالبات «خبرنگار» نیست/ چشم‌انتظاری برای حقوق برباد رفته صنفی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مشکلات و دغدغه‌های جامعه خبری بر هیچ‌کسی پوشیده نیست اما مرد میدانی برای حل این مشکلات وجود ندارد، ۱۷ مرداد که می‌رسد باز هم تعدادی فقط گوش می‌شوند برای شنیدن دغدغه‌ها اما اصحاب رسانه دلسوز می‌خواهند برای پیگیری مطالبات و رفع این دردها؛ اصلا در این سال‌ها و سپری شدن عمر دولت‌ها چه اقدام درخوری برای جامعه خبری انجام شد؟

چند آجر روی آجر برای تامین مسکن خبرنگاران گذاشتند، برای امنیت شغلی و تعیین تکلیف حقوق این قشر چه تصمیماتی اتخاذ شد؟ تورم در کشور به نقطه جوش رسید و زلزله اقتصادی همه اقشار آسیب‌پذیر را فیتیله‌پیچ کرد و در این میان حداقل حمایت‌هایی از اعضای صندوق اعتباری هنر صورت گرفت، «رقم حمایتی که به عدد یک میلیون تومان هم نمی‌رسد!» حمایت‌های مقطعی که علاج درد نیست.

 

*حقوق حرفه‌ای‌ترین خبرنگاران به حداقل حقوق کارگران نمی‌رسد!

وضعیت معیشتی خبرنگاران حال و روز مساعدی ندارد، حتی حقوق آنها کمتر از دستمزد کارگری است، اگر سایر اصناف برای مطالبات‌شان ساز و کاری دارند اما برای پیگیری حق و حقوق خبرنگار هیچ حساب و کتابی وجود ندارد، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شد اما حقوق خبرنگاران چه ساز و کاری دارد؟

به استثنای خبرنگاران دولتی؛ در استان گلستان حقوق حرفه‌ای‌ترین خبرنگاران به حداقل حقوق کارگران نمی‌رسد، کسانی که سال‌ها عرق کار و تلاش به پیشانی‌شان نشسته  از حمایت مسوولان محروم هستند و دلسوز واقعی در این بین ندارند.

 

*وقتی متولی فاقد بانک اطلاعاتی جامعه رسانه‌ای است/ جذب خبرنگار بدون سازوکار!

در استان گلستان خبرنگاران نشریات محلی دغدغه‌های خاص خودشان را دارند و خبرنگاران خبرگزاری و سایت‌های خبری مشکلات خاص خودشان را؛ میانگین حقوق یک خبرنگار در خبرگزاری چیزی حدود یک میلیون الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است آن هم بدون اینکه از حق بیمه برخوردار باشد یعنی اگر حق بیمه «زیرپوشش صندوق هنر» ۲۹۰ هزار تومانی ماهانه از این حقوق کم شود در خوش‌بینانه‌ترین حالت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق در ماه می‌رسد و باز اگر کرایه‌ها، هزینه تلفن، خرابی تجهیزات رسانه‌ای را از این حقوق کم کنیم خودتان محاسبه کنید که چه میزان از این حقوق باقی می‌ماند و باید با کدام دستمزد یک زندگی را مدیریت کرد؟.

در روزگاری که به راحتی عده‌ای از گرفتن حقوق‌های نجومی کیف می‌کنند، جامعه خبری در عذاب گذران زندگی است، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز به بانک اطلاعاتی مشخص از جامعه رسانه‌ای استان گلستان نرسیده است به‌خاطر اینکه اصلا سازوکاری برای جذب این قشر در حرفه خبرنگاری وجود ندارد و هر کسی به دلش افتاد می‌تواند قلم به دست بگیرد و کاغذ سیاه کند می‌تواند عنوان خبرنگار را به راحتی تصاحب کند.

 

*مجموعه‌های صنفی گرفتار کشمکش‌های داخلی

صاحبان رسانه از خبرنگار کار حرفه‌ای می‌خواهند اما از آن طرف با کمترین حمایت از فعالان رسانه اصلا زیربار افزایش حقوق در گیرودار این همه تورم و گرانی نمی‌روند!

مجموعه‌های صنفی در استان گلستان از مدت‌ها پیش فعالیت خود را آغاز کردند و هر سال گرفتار کشمش‌هایی هستند که نفع آن به جامعه خبری نمی‌رسد، چند سال برای ثبت خانه مطبوعات روزگار گذراندند و اکنون هم پیگیر واکسیناسیون این قشر هستند؛ ای کاش همین قدر که پیگیری برای سلامت جسم اصحاب رسانه جدی است، گفتن این دغدغه‌ها هم بتواند عزم این مجموعه را برای احقاق حق آنچه که گفته شد جدی و بیدار کند.

 

*بازتاب مطالبات خبرنگاران از تریبون‌های خبری

صدای خبرنگاران بارها از تربیون رسانه‌های استان گلستان در فضای حقیقی و مجازی پیچید، اگر قرار است انبوه مشکلات و وعده‌های بی‌سرانجام به خبرنگاران بازخوانی شود؛ اخباری که طی این سال‌ها در خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفت در این مجال جمع‌بندی کرده تا بار دیگر مشکلات صنفی مرور شود.

دولت مشکلات شغلی و بیمه‌ای خبرنگاران را رسیدگی کنند

البته عمق مشکلات نمایندگان افکار عمومی از زبان نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم شنیده شد اینکه «دولت باید به مشکلات معیشتی این قشر، امنیت شغلی و بیمه آنها رسیدگی کند».

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی این نکته را هم گوشزد کرد «مسوولان در برخورد با خبرنگاران جانب انصاف را نگه دارند و به خاطر کوچک‌ترین نقدی که از آنان می‏‌شود متوسل به شکایت نشوند، چرا که شغل خبرنگاری از مشاغل سخت و مشکل است و بنده به صورت جد از مسوولان می‌خواهم که به مشکلات خبرنگاران توجه داشته باشند.

*مرد میدان حل مشکلات جامعه خبری چه کسی است؟

و اما مطالبات جامعه خبری با عناوین مختلف در رسانه‌های استانی بارها بیان شد که در ذیل اشاره می‌شود، حالا با گذشت سال‌ها در عملکرد دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران می‌توان دید مرد میدان برای حل مشکلات جامعه خبری چه کسی بوده است. 

 

«پیش‌بینی مشوق‎های خبرنگاری مهمترین مطالبه فعالان رسانه‌ای گلستان»

«بیمه و تامین مسکن، دغدغه های اصلی خبرنگار ان استان گلستان  است»

«حل بیمه خبرنگاران در اولویت وزارت ارشاد باشد»

«عضو مجمع نمایندگان گلستان: هنوز بسیاری از خبرنگاران حقوق ثابت و بیمه ندارند»

دغدغه های خبرنگاران گلستانی؛ جورچینی که چیده نمی شود

«خبرنگاری با رویکرد مسافرکشی!»

«کوه سنگین مشکلات خبرنگاران»

«روز خبرنگار و وعده های گردوخاک خورده مسئولین»

«دغدغه روز خبرنگار نقل یک قصه نیست، صدای یک غصه است»

«از وعده خرید شکر با هدیه روز خبرنگار تا اکران فیلم آقای مدیرکل!»

«مروری بر چند قول مسئولان کشور به خبرنگاران»

«همان‌ گونه که احزاب استان شناسنامه ندارند خبرنگاران استان نیز پالایش نشدند»

 * 17 مرداد آئین ختم خبرنگار نیست!

اینها را گفتیم تا 17 مرداد برای روز خبرنگار مراسم ختم نگیرید! رکن چهارم دموکراسی سال‌هاست دربند است، آنهایی که احساس تکلیف می‌کنند برای رفع دغدغه‌های این قشر برنامه‌ریزی داشته باشند، ما برای آنها تریبون می‌شویم که امروز چه تصمیمی گرفتند و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آنها برای اصحاب رسانه چیست.

این گوی و این میدان، البته برای آنهایی که دغدغه انقلابی و جهادی دارند تا گره‌ای از مشکلات اصحاب رسانه استان باز شود، نتیجه انگیزه‌های جهادی باید بتواند تلخ‌کامی چندساله جامعه خبری را به شیرینی تغییر دهد.  

انتهای پیام/خ/۸۳۰۰۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول