اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

«کاغذ مچاله»؛ هنر و میراثی ایرانی در کشمیر + تصاویر

«کاغذ مچاله» هنری ایرانی است که از قرن 14 به کشمیر راه یافته اما این روزها رو به فراموشی است.

«کاغذ مچاله»؛ هنر و میراثی ایرانی در کشمیر + تصاویر

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «کاغذ مچاله» هنر ایرانی است که از قرن 14 به کشمیر راه یافته و استاد« صوفی سید علی شاه همدانی» آن را تبدیل به یکی از صنایع دستی مهم این خطه کرده است.

در این هنر، ابتدا کاغذها در آب خیسانده می‌شوند تا به شکل خمیر درآیند و پس از آن با مقداری چسب مخلوط می‌شوند. سپس خمیر کاغذ به وجود آمده شکل داده شده و خشک می‌شود.

پس از طی این مراحل نوبت به تزئین و رنگ‌آمیزی اثر هنری به وجود آمده است که این کار با دقت و وسواس خاصی توسط هنرمندان زبردست انجام می‌شود.

این روزها این هنر زیبا، رو به فراموشی است و بسیاری از هنرمندان نیز این حرفه را کنار می‌گذارند اما هنوز هنرمندانی هستند که با ابداع روش‌های جدید مانند طراحی کاغذ، پارچه و چوب در تلاشند که این هنر را زنده و پررونق نگه دارند. 

«مقبول جان» هنرمند چیره دست «کاغذ مچاله» تمام تلاش خود را می‌کند تا این هنر زنده بماند. وی قصد دارد ساختمان پارلمان هند را نقاشی کند تا اهمیت این صنعت در گذر زمان حفظ شود.

بسیاری از تاجران این هنر را از کشمیر به اروپا و آسیا وارد کرده‌اند اما هر چند وقت یکبار متوقف می‌شود که در روند فراموشی این میراث ایرانی موثر است.

                

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول