اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جباراف: دسترسی به بنادر دریایی اقدامی استراتژیک برای منطقه است

رئیس جمهور قرقیزستان در نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی دستیابی به بنادر دریایی را اقدامی استراتژیک برای منطقه دانست.

جباراف: دسترسی به بنادر دریایی اقدامی استراتژیک برای منطقه است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهوری قرقیزستان ، در جلسه مشورتی سران آسیای مرکزی در شهر «آوازه» ترکمنستان  تاکید کرد: آسیای مرکزی یک منطقه استراتژیک مهم است، جایی که توسعه مشارکت و تعامل جامع، همه منافع بلند مدت کشورهای منطقه را برآورده می‌کند.

رئیس دولت قرقیزستان خاطرنشان کرد: امسال کشورهای آسیای مرکزی سی اُمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرند. از آن زمان، ما جایگاه شایسته خود را در جامعه جهانی یافته‌ایم. زمان پیوستن نیروها و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای فرا رسیده است.

جباراف گفت: کشورهای آسیای مرکزی همه پیش نیازها را برای توسعه و تعمیق روابط تجاری، اقتصادی، حمل و نقل، تدارکات، آب و انرژی و همچنین تقویت همکاری برای مقابله با پیامدهای منفی همه گیری کووید-19 دارند.

به گفته وی ، اول از همه، کشورها باید در منطقه ادغام شوند، از نظر اقتصادی به طور هماهنگ به عنوان یک کل عمل کنند. به ویژه، استراتژی‌های ملی و در جهت توسعه پایدار کشورهای آسیای مرکزی باید یکدیگر را پوشش داده و در نظر بگیرند.

رئیس جمهور ضمن خوشامدگویی به «ناتالیا ژرمن»  نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس مرکز منطقه ای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی ، به نقش مهم مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد اشاره کرد.

کشورهای آسیای مرکزی در طول عضویت خود در سازمان ملل متحد سهم قابل ملاحظه‌ای در تقویت صلح و امنیت بین المللی داشته‌اند و تعدادی ابتکار مهم و قابل توجه را ارائه کرده اند.

در همین راستا ، جباراف پیشنهاد برگزاری اجلاس آسیای مرکزی و سازمان ملل متحد در سال 2022 را مطرح کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در عین حال افزود: توسعه روابط فرهنگی و بشردوستانه مهم است، پیشرفت بیشتر آن با فضای فرهنگی مشترک همه کشورهای آسیای مرکزی، هویت زبانی و تاریخ مشترک تسهیل می‌شود.

جباراف توجه جلسه را به این نکته جلب کرد که قرقیزستان به نوبه خود آماده گسترش و تعمیق همکاری با کشورهای آسیای مرکزی، در قالب دوجانبه و چند جانبه ، از جمله گفت و گوی «پنج جانبه» مانند امروز است.

رئیس دولت آمادگی خود را برای گفت و گوی سازنده با شرکای منطقه برای یافتن راه‌حل‌هایی به نفع ثبات و رفاه در آسیای مرکزی اعلام کرد.

 وی خاطرنشان کرد: همه کشورهای آسیای مرکزی دارای منابع بسیار انرژی هستند. در عین حال، با وجود منابع انرژی کلاسیک، امروزه آسیای مرکزی پتانسیل قابل توجهی برای انتقال به برق سازگار با محیط زیست دارد.

جباراف ادامه داد: ما معتقدیم که عامل اصلی توسعه پایدار کشورهای آسیای مرکزی استفاده همه جانبه و کارآمد از منابع آب و انرژی است. در این راستا ، قرقیزستان قصد دارد به تدریج تعدادی از پروژه‌های احداث نیروگاه‌های برق آبی را که منبع انرژی سازگار با محیط زیست هستند، را اجرا کند.
سازوکارهای اقتصادی برای استفاده از آب باید توسعه و اجرا شود تا کشورهای بالادستی فرصت و انگیزه‌ای برای انباشت منابع آب برای نیازهای آبیاری در طول فصل رشد را داشته باشند.

جباراف گفت: قرقیزستان قصد دارد به طور فعال منابع انرژی تجدیدپذیر را توسعه دهد.

وی به پروژه ساخت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان اشاره کرد و افزود: این پروژه به یکی از حلقه‌های جایگزین در شبکه راه آهن اوراسیا تبدیل می‌شود.

رئیس دولت خاطرنشان کرد که امروزه همه پیش نیازها برای تبدیل منطقه به یکی از مهمترین قطب‌های تجارت جهانی وجود دارد. امروزه، کریدورهای مهم حمل و نقل از قلمرو کشورهای آسیای مرکزی عبور می‌کنند که می‌توان به پروژه  TRACECA (کریدور حمل و نقل بین المللی اروپا- قفقاز-آسیا) ، پروژه  CAREC  (پروژه همکاری‌های اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی) و سازمان همکاری‌های شانگهای اشاره کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: منطقه آسیای مرکزی محصور در خشکی هستند و این کشورها را ملزم می‌کند تا در جهت ایجاد کریدورهای حمل و نقل جدید تلاش کنند. تلاش درجهت دسترسی به بنادر دریایی اقدامی استراتژیک برای منطقه است. 

وی افزود: گسترش بیشتر جاده‌ها و راه آهن بین المللی، ایجاد مراکز لجستیکی و پایانه‌های حمل و نقل از موارد اولویت و مهم است.

وی به بنادر کراچی و بندرعباس اشاره کرد و افزود: این بنادر  به تحویل کالاهای ترانزیت بین کشورهای آسیای مرکزی، چین، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی کمک می‌کنند. لازم است بر اهمیت ساخت و نوسازی زیرساخت‌های راه آهن اوراسیا تأکید شود. طرف قرقیز علاقه مند است که بخشی از این زیرساخت شود.

جباراف افزود:ما باید تلاش کنیم تا راه‌ها و وسایلی برای اطمینان از عملکرد بهتر و شفافیت بیشتر بازارهای کالا و خدمات ، تنوع بیشتر تجارت متقابل ، که منافع اقتصادی مشترک ایجاد می‌کند، را  بیابیم. تقویت همکاری‌ها در توسعه بخش‌های اقتصادی با در نظر گرفتن مزیت نسبی کشورهای منطقه، برای تعامل برای تخصیص منابع و بهبود ساختار اقتصادی بر اساس مزایای متقابل و توسعه پایدار اقتصادی ضروری است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول