اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید «میرضیایف» بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی منطقه ای

رئیس جمهور ازبکستان در نشست رایزنی دوره‌ای رؤسای جمهور آسیای مرکزی گفت: زمان امضای قرارداد و اسنادی در مورد ابعاد مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی منطقه‌ای رسیده است.

تأکید «میرضیایف» بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی منطقه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست رایزنی دوره‌ای روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در منطقه ملی گردشگری «آوازه»، ترکمنستان اظهار داشت زمان امضای قراردادی در مورد ابعاد مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی منطقه‌ای رسیده است.

در سومین دیدار رایزنی که تحت ریاست «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان برگزار شد، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و همچنین «ناتالیا گرمان» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در آسیای مرکزی، رئیس مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد در دیپلماسی پیشگیرانه برای آسیای مرکزی شرکت کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود تاکید کرد: در نتیجه اراده مشترک سیاسی و تشریک مساعی امروز این منطقه به یک فضای حسن همجواری، همکاری‌های متقابلا سودمند و توسعه پایدار تبدیل شده است. دیدارهای  رایزنی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در شکل گیری فضای جدید سیاسی حایز اهمیت است.

رئیس جمهور ازبکستان بر تشدید تجارت داخل منطقه‌ای تاکید و اظهار داشت: با هدف رسیدن به روند کامل تجارت آزاد، از بین بردن موانع موجود از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین برای این باید روابط بازرگانی مستقیم بین کارآفرینان و مناطق کشورهای ما تشویق و نشست‌های سرمایه گذاری و اقتصادی به طور منظم برگزار شود.   

وی داشت: زمان امضای قراردادی در مورد ابعاد مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی منطقه‌ای رسیده است.

میرضیایف افزود: اجرایی موثر پتانسیل حمل و نقلی- ترانزیتی منطقه جواب گوی منافع راهبردی مشترک کشورهای آسیای مرکزی است. سیستم حمل و نقلی مشترک می‌تواند برای قاره اوراسیا به یک مسیر کلیدی ترانزیتی تبدیل شود.

رئیس جمهور ازبکستان خواستار استفاده کامل از کریدورهای موجود حمل و نقلی و زیربناها از جمله بنادر دریایی خزر، مراکز بزرگ لجستیکی فرامرزی شد.

علاوه بر این، در آینده ازبکستان برنامه ریزی کرده از امکانات کریدور ترانس افغان «ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور»، جاده‌های زمینی و ریلی «چین- قرقیزستان- ازبکستان» بهره برداری کند.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین بر اهمیت بازگشایی ارتباطات حمل و نقلی با رعایت مقررات بهداشتی تاکید کرد.

میرضیایف با اشاره به اینکه امنیت انرژی منطقه با توجه به رشد اقتصاد ملی و جمعیت از اهمیت زیادی برخوردار است، تشدید فعالیت شورای هماهنگی انرژی برق کشورهای آسیای مرکزی را پیشنهاد کرد.   

رئیس جمهور ازبکستان با استقبال از ابتکار برگزاری دیدارهای منظم وزرای کشاورزی کشورهای منطقه، پیشنهاد کرد که موضوع به کارگیری سیستم منطقه‌ای نظرسنجی امنیت غذایی در دستور کار نخستین نشست آنها قرار گیرد.

میرضیایف همچنین تاکید کرد که مسائل محیط زیستی منطقه باید همیشه در مرکز توجه باشد، همکاری‌ها گسترش یابد و تمام اقدامات لازم در کاهش پیامدهای فاجعه دریاچه آرال انجام شود.

رئیس جمهور ازبکستان در این زمینه تنظیم برنامه منطقه‌ای «دستور کار سبز» برای آسیای مرکزی را پیشنهاد کرد و گفت: این برای سازگاری کشورهای ما با تغییرات اقلیمی و همچنین به کارگیری وسیع فن آوری‌های صرفه جویی کمک خواهد کرد.  

وی اظهار داشت: ما به خوبی درک می‌کنیم که جوانان در توسعه کشورهای ما چه نقش مهمی ایفا می‌کنند. امروز وقتی که در جهان برای عقل و قلب نسل جوان مبارزه صورت می‌گیرد، ما باید جوانان خود را به شیوه میهن پرستی، احترام به ارزش‌های ملی و انسانی تربیت کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین پیشنهاد کرد که در سال آینده در ازبکستان نشست جوانان آسیای مرکزی برگزار شود که در شکل گیری پلتفرم برای تحکیم اعتماد و دوستی، دیالوگ متقابل نمایندگان دولت‌ها و جوانان کشورهای ما یک گام مهم خواهد بود.   

میرضیایف همچنین بر اهمیت سازماندهی منظم جشنواره‌ها، روزهای فرهنگی و سینما، انتشار مشترک کتاب‌ها مبنی بر میراث فرهنگی آسیای مرکزی تاکید کرد.

به گفته رئیس جمهور ازبکستان، گردشگری نیز در نزدیکی مردم کشورهای منطقه یک عامل مهم است.

رئیس جمهور ازبکستان با توجه به نقش روزافزون پارلمان، پیشنهاد برگزاری نشست پارلمانی منطقه‌ای در شهر «تاشکند» را مطرح کرد.  

میرضیایف در پایان سخنرانی خود ابراز اطمینان کرد که نتایج دیدار رایزنی در امر تحکیم بیش از پیش شراکت همه جانبه مردم برادر آسیای مرکزی یک سهم مناسبی خواهد بود.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول