اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

وقتی پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی به هم مرتبط می‌شوند!

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: این دانشگاه توانسته است مدلِ جدیدی از آموزش را در دانشگاه‌های کشور ارائه داده و ارتباط میان پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی را شکل دهد.

وقتی پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی به هم مرتبط می‌شوند!

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علیرضا آقابابایی مبارکه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ در برنامه «خیابان فرصت» رادیو گفت‌وگو با اشاره به حضور 8 هزار دانشجو در جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: ما راهی سخت را پیش آمده‌ایم ولی امروز در وضعیت خوب هستیم.

وی ادامه داد: همه دانشگاه‌ها از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و فقط دانشگاه‌های غیر انتفاعی چنین وضعیتی ندارند و باید مستقل باشند.

آقابابایی دو دسته کلان را مربوط به دانشگاه‌های غیر انتفاعی خواند و افزود: عده‌ای به بخش خصوصی وابستگی دارند و قسمی دیگر به نهادهایی ارتباط دارند که جز نهادهای عمومی هستند از جمله دانشگاه علم و فرهنگ که به جهاد دانشگاهی وابسته است.

وی ادامه داد: مسائل انتفاعی در مجموعه ما محلی از اعراب ندارد و عموما مباحث کیفی مد نظر ماست و همه درآمدها برای توسعه مصرف می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: دانشگاه ما در رده دانشگاه‌های دولتی، حرف‌ها برای گفتن  دارد که این مسأله به گواهیِ سخنان مدیرانِ وزارت علوم است.

وی تأکید کرد: این دانشگاه به بودجه‌های دولتی وابسته نبوده و روی پای خود ایستاده است و از این بابت، «علم و فرهنگ» دارای یک مزیت و ویژگی بارز است و همه اینها مرهونِ وابستگی این دانشگاه به مجموعه‌ جهاد دانشگاهی است.

آقابابایی معقتد است دانشگاه «علم و فرهنگ» توانسته است مدلِ جدیدی از آموزش را در دانشگاه‌های کشور ارائه دهد و ارتباط میانِ پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی را شکل داده است.

وی مثال بارز این مهم را اقداماتی دانست که در زیر مجموعه حوزه‌ زیست فناوری صورت گرفته است که همه اینها به صورت مشترک با مجموعه «رویان» جهاد دانشگاهی اتفاق افتاده است و ادامه داد: رویان نیز یک مجموعه پژوهشی بنام است که به صورت مشترک با دانشگاه علم و فرهنگ کار دانشی و پژوهشی برای دانشجویانِ مقاطع تحصیلات تکمیلی را رقم می‌زند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: همه شعب ذیل جهاد دانشگاهی به ادای وظایف می‌پردازند؛ ضمن اینکه جهاد دانشگاهی تعدادی مرکز آموزشی نظیر دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر نیز دارد.

آقابابایی از وجود دانشگاه های علمی و کاربردی و پژوهشگاه‌های مختلف در زیر مجموعه جهاد دانشگاهی سخن گفت و افزود: همه این ارکان در بخش‌های مختلف با هم ارتباط دارد؛ خاصه دانشگاه ما که بیشترین ارتباط را با مراکز پژوهشی داریم.

حمید صابر فرزام رئیس بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ در این برنامه با اشاره به دستور حضرت امام(ره) برای تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی که در راستای بازگشایی دانشگاه‌ها شکل گرفت، اظهار کرد: این ستاد عالی برای استانداردسازی دانشگاه‌ها بر مبنای تعاریف انقلاب اسلامی تشکیل شد ولی در ابتدا نقشی ستادی داشت و به یک بازوی اجرایی نیازمند بود.

وی با بیان اینکه مقدمات لازم برای بازگشایی دانشگاه‌ها باید در جهاد دانشگاهی ایجاد می‌شد، گفت: وظیفه اصلی این جهاد، مدیریت برای بازگشایی دانشگاه‌ها بود و با شروع جنگ تحمیلی از دانشِ دانشگاه‌ها برای تقویتِ جبهه‌ها استفاده شد.

صابر فرزام یادآور شد: با بازگشایی دانشگاه‌ها در سال 65، تغییری در اساسنامه جهاد ایجاد شد و این نهاد همواره به عنوان بازوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته می‌شود و لذا زیر مجموعه دولت نیست.

وی در عین حال از خروج جهاد دانشگاهی از بحثِ مدیریتِ دانشگاه ها از سال 66 به بعد سخن گفت و این نهاد را پلی میان دانشگاه و صنعت نامید.

به گفته صابر فرزام، جهاد دانشگاهی فعالیت‌های نمونه‌ای را در نظام آموزش عالی کشور هم بر عهده گرفت و لذا با تغییر چنین رسالتی، امروز به نهادی فراگیر بدل شده است.

وی افزود: امروز در تمام زمینه‌ها که کشور نیازمندِ دانش و تخصص است، شاهد یک پای فعال از سوی جهاد دانشگاهی هستیم.

صابر فرزام این فعالیت‌ها را در بدو شروع جهاد دانشگاهی با عبارت «گلخانه‌ای» تعریف کرد و گفت: این جهاد در هر حوزه‌ای، یک مدل نمونه‌ای را تعریف می‌کرد و آن را پروژه محور می‌کرد.

رئیس بنیاد توسعه کسب وکار دانشگاه علم و فرهنگ به ذکر نمونه‌هایی موفق از کار جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: حوزه اشتغال فارغ التحصیلان جزو برنامه‌های جهاد دانشگاهی است ولی شاید بسیاری از مردم شاهد این فعالیت‌ها نباشند و یا از آن باخبر نشوند.

صابر فرزام از فعالیت 27 پژوهشگاه در زمینه‌های مختلف صنعتِ برق، نفت و... خبر داد و افزود: برخی مراکز خدمات تخصصی و پژوهشی می‌دهند و همچنین جهاد دانشگاهی دارای یک مجتمع تخصصی بزرگ است.

وی ادامه داد: دو دانشگاه فعال داریم که عمری فعال در آموزش عالی ندارند ولی با دانشگاه‌های با سابقه کشور شانه به شانه حرکت می‌کنند که به نام‌های دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول