اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

چانه‌زنی بر سر قیمت نان در زنجان/ هفته با گرانی نان تمام شد، با تعطیلی نانوایی‌ها آغاز شد!

پس از گرانی نان در روز پنج‌شنبه، از صبح امروز نانوایان در اعتراض به بازگشت قیمت نان، پخت نکردند.

چانه‌زنی بر سر قیمت نان در زنجان/ هفته با گرانی نان تمام شد، با تعطیلی نانوایی‌ها آغاز شد!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قیمت نان از روز پنج‌‌شنبه رسماً گران شد، هرچند این گرانی از ماه‌های پیش به صورت غیررسمی و نانوشته در برخی نانوایی‌های آزادپز کلید خورده بود.

یعنی نانوایی‌ها از چندی پیش به صورت نامحسوس با کاهش وزن چانه و کیفیت، گرانی نان را کلید زده اند و استفاده از کنجد و دانه‌ها نیز شیوه دیگر آنها برای گرانی نرخ نان بوده است.

حدود یک سالی از آخرین قیمت‌گذاری نان در زنجان می‌گذرد و اکنون چندمین استانی است که به صورت رسمی به استقبال گرانی رفته است.

نانوایان معتقدند، افزایش هزینه‌های کارگری، روغن، خمیرمایه و حامل‌های انرژی، فعالیت را برای نانوایان سخت کرده است به همین خاطر اقدام به گرانی نان کرده‌اند.

از موضوع سیاسی بودن قضیه گرانی نان که دقیقا در روز مراسم تحلیف ریاست جمهوری که بگذریم، ناهماهنگی پیش آمده در اعلام نرخ نان و همچنین بی‌اطلاعی مسؤولان بیشتر آزار دهنده بود.

مردمی که صبح روز پنج‌شنبه به ناگهان با افزایش 60 درصدی قیمت نان مواجه شده بودند نمی‌دانستند نان را بخرند یا نخرند، چون نرخ‌ها کاملا رسمی در نانوایی‌ها نصب شده بود.

اما پس از رسانه‌ای شدن این موضوع توسط رسانه‌ها برخی از مسوولان آن را تکذیب کرده و برخی آن را موکول به روزهای بعد کردند و این موضوع حتی واکنش نمایندگان مجلس را هم به دنبال داشت.

روز جمعه نرخ‌ها به حالت قبلی برگشت، اما از امروز صبح، شنبه متفاوتی برای زنجانی‌ها آغاز شد، چرا که معترض گرانی نان این بار نانوایان بود.

شنبه با تعطیلی آغاز شد

از صبح امروز برخی از نانوایان به صورت خودمختار نانوایی‌های خود را تعطیل کرده و در مقابل استانداری تجمع کردند، امروز بیش از نیمی از نانوایی‌های زنجان تعطیل شد و نانوایان در اعتراض به بازگشت نرخ‌ها پخت نکردند.

از سوی دیگر آنان ترک کار کارگران به دلیل سختی کار و کاهش نیروی کار را از دیگر مشکلات عنوان می‌کنند، متصدی یک نانوایی در زنجان با اشاره به اینکه در سال جاری دستمزد کارگر طبق قانون کار افزایش یافته است، افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه تمام شده نانوایی را کارگران تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر به دلیل سختی کار، کارگران تمایل به ماندن در این حرفه را ندارند.

وی ادامه داد: همچنین هزینه‌های حامل‌های انرژی آب، برق و گاز، مالیات و حمل و نقل افزایش یافته است و در صورت عدم افزایش نرخ نان، شاهد تعطیلی نانوایی‌ها خواهیم بود.

عباسی یک شهروند زنجانی با گلایه از کیفیت نامطلوب نان در منطقه اظهار داشت: با وجود آنکه هر سال قیمت نان افزوده می‌شود اما بر کیفیت آن چندان نظارت نمی‌شود و نان پس از چند ساعت بیات و غیرقابل مصرف می‌شود.

وی در عین حال افزایش ۴۰ درصدی نرخ نان را سبب فشار بر خانواده ضعیف و کم درآمد دانست و گفت: با توجه به گرانی بی سابقه سایر اقلام، تنها دلخوشی مردم به نان است و با افزایش قیمت، قطعاً در کاهش مصرف نان تأثیرگذار خواهد بود.

معاون استاندار زنجان به خبرنگار فارس گفت: قیمت نان کارشناسی شده و توسط مسؤولان در گروه کارشناسی آرد و نان مورد تایید قرار گرفته است.

محمدرضا ابی‌پور با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر اغلب استان‌های کشور تغییر قیمت نان را داشتند و به همین خاطر قیمت استان نیز خواه ناخواه تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است، گفت: قیمت رسمی نان در استان زنجان نیز هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زنجان جزو استان‌های آخر است که قیمت جدید انواع نان در آن اعلام خواهد شد، تصریح کرد: البته قیمت آرد هنوز تغییر نداشته و قیمت‌های جدید نان براساس میزان افزایش در عوامل تولید از جمله دستمزد و انرژی و سایر موارد متاثر در قیمت نهایی نان کارشناسی شده است.

آبی‌پور تصریح کرد: اگر هم امروز شاهد تغییر قیمت نان در سطح استان بودیم، متاثر از افزایش قیمت‌ها در سطح استان‌های همجوار و کشور بوده‌ است.

چانه‌زنی بر سر قیمت نان

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز در ارتباط با گرانی نان و تعطیلی برخی از نانوان از روز شنبه گفت: در گرانی نان دو خواسته مطرح است، یکی مردم و یکی نانوایان که هر دو هم حق دارند.

سید محمود موسوی با اشاره به اینکه نانوایان به علت افزایش هزینه‌ها خواستار افزایش قیمت نان هستند، اضافه کرد: از طرفی مردم نیز توان خرید را ندارند به همین خاطر دوگانگی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از گرانی قیمت نان در روز پنج‌شنبه این موضوع در روز جمعه محدود شد و امروز هم نانوایان به برگشت نان به نرخ قبلی معترض شدند، افزود: نانوایان در اعتراض به  بازگشت قیمت‌ها واحد خود را تعطیل کرده و در مقابل استانداری تجمع کردند.

وی با اشاره به اینکه امروز قرار است جلساتی در ارتباط با تعیین تکلیف قیمت نان برگزار شود، افزود: رئیس کارگروه آرد و نان استاندار و دبیر آن هم سازمان صمت است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه قبلا هم قیمت‌ها به صورت شفاهی اعلام شده ولی مصوبه نداشته است به همین خاطر افزایش قیمت رخ داده بود، افزود: امیدواریم مصوبه جدید طوری باشد که نانوایان هم متضرر نشوند چون از اقشار ضعیف جامعه هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان به رسانه‌ها گفته است، اتحادیه خودسرانه نمی‌تواند دست به افزایش نرخ نان بزند، اگر با ما بود با توجه به افزایش هزینه‌ها و میزان دستمزدها از ابتدای اردیبهشت‌ماه نسبت به ابلاغ نرخ جدید اقدام می‌کردیم و همه مسوولان استان زنجان در جریان افزایش نرخ نان در همان روز (پنجشنبه ۱۴ مردادماه) بودند.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان نیز با بیان اینکه تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ نان باید از سوی تنظیم بازار یا کمیسیون نظارت مطرح و مصوب شود، افزود: هر مسوول یا دستگاهی که به صورت مستقل اقدام به افزایش نرخ نان کرده باشد، غیرقانونی بوده است.

استجلو با بیان اینکه حدود هفت روز قبل جلسه تنظیم بازار و دو هفته پیش نیز جلسه کمیسیون نظارت تشکیل شد که در این جلسات به موضوع نان و اعلام نرخ جدید اشاره‌ای نشد، گفت: نمی‌دانم افزایش نرخ نان در کدام یک از جلسات تصویب شده است؟ چرا انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این جلسه دعوت نشده است؟

وی تاکید کرد: نرخ‌های فعلی نان که برخی از مسؤولان می‌گویند رسمی نیستند و  غیرمنطقی است، از طرفی باید هر ساله افزایش پلکانی نرخ نان را در دستور کار قرار دهیم که متاسفانه چند سال نرخ را افزایش نمی‌دهیم بعد از چند سال تا ۸۰ درصد قیمت‌ها را بالا می‌بریم که سیاست غلطی است!

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول