اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عذرخواهی «آقایف» از مردم به دلیل اشتباه در پرونده «کومتار»

رئیس جمهور اسبق قرقیزستان که برای رسیدگی به پرونده «کومتار» به میهن بازگشته در پیامی ویدئویی از مردم قرقیز عذرخواهی کرد.

عذرخواهی «آقایف» از مردم  به دلیل اشتباه در پرونده «کومتار»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «عسکر آقایف» رئیس جمهور اسبق قرقیزستان که بنا به دعوت «سادیر جباراف» رئیس جمهور فعلی قرقیزستان  برای رسیدگی به پرونده معدن طلای «کومتار» به این کشور بازگشته بود، در یک پیام ویدیویی از ملت قرقیز عذرخواهی کرد.

وی در این پیام اظهار داشت: قرقیزستانی‌های عزیز! هموطنان عزیز! من می‌خواهم به دلایلی که باعث شد، من به وطنم برگردم را به شما توضیح دهم.

دور بودن از سرزمین مادری و مشاهده وقایع «کومتار» ، به ویژه اقدامات قاطعانه پس از حوادث اکتبر 2020 را نمی‌توانستم نادیده بگیرم. علیرغم این واقعیت که در قرقیزستان تحت تعقیب قرار گرفتم، برای شهادت در پرونده کومتار آمدم.

از روزهای اول اقامت در قرقیزستان ، هر روز به بازجویی‌‌ها پاسخ دادم و تعداد زیادی از اسناد موجود در پرونده قضایی نشان داده شد.
پس از استقلال قرقیزستان ، من به عنوان رئیس جمهور این کشور با تعدادی از وظایف استراتژیک مهم روبرو شدم. ایجاد پول ملی ، سیستم مالی ملی و ارائه منبع دائمی قابل اعتماد طلا و منابع ارزی در رابطه با طلای کومتار از آن جمله بود.

 در دسامبر 1992 ، اولین توافق کلی در مورد پروژه «کومتار» در کانادا با شرکت کانادایی «کامکو» امضا شد که شروع یک پروژه مهم برای کشور بود. با ایجاد پروژه «کومتار» ما امیدها و چشم اندازهای زیادی برای همکاری موفق و سودمند با طرف کانادایی داشتیم.

 قرقیزستان انتظار منافع اقتصادی بسیار بیشتری از این پروژه داشت. متأسفانه همه چیز آنطور که می‌خواستیم پیش نرفت. از زمان امضای توافقنامه کلی در مورد «کومتار» ، طرف قرقیزستان امتیازات متعددی به ضرر منافع ملی و در جهت منافع طرف کانادایی داد.

 یکی از این حقایق ، معافیت غیرقانونی شرکت «کامکو» از مالیات به دولت قرقیزستان بود. همچنین استفاده از منابع طبیعی پس از امضای توافقنامه عمومی 1992 و انتقال مدیریت پروژه «کومتار» به طرف کانادایی بود در نتیجه ، طرف قرقیزستان نه تنها بدون سود سهام ، بلکه بدون درآمدهای مالیاتی کلان در بودجه کشور باقی ماند.

من معتقدم که این تنها یک اشتباه جنایتکارانه از سوی دولت نیست. این نیز اشتباه من به عنوان رئیس دولت هم بود زیرا در مورد پروژه «کومتار» تصمیم گرفتم و به دولت اعتماد کردم و معتقد بودم که هنگام امضای توافقنامه عمومی، منافع قرقیزستان به طور کامل مورد توجه قرار گرفته است.

من به عنوان رئیس جمهور کشور تصمیم گرفتم که در صورت توزیع عادلانه سهام ، به شرکت عمومی جدید «سنترارا» بپیوندیم. طبق محاسبات خودم ، ما باید حداقل 40 درصد یا بیشتر در شرکت «سنتررا» مالک باشیم. با این حال ، پس از نتایج مذاکرات با طرف کانادایی ، دولت موافقت‌نامه ای را امضا کرد و قرقیزستان با 33.33 درصد سهم وارد «سنتررا» شد.

بعداً متوجه شدم که دولت در آن زمان اسنادی در اختیار داشت ، از جمله نتیجه گیری کارشناسان بین المللی که گزینه‌های دولت را برای تجدید ساختار با شرایط مطلوب‌تر برای قرقیزستان توصیه می‌کردند. من به عنوان رئیس دولت نباید رضایت خود را برای تجدید ساختار «کومتار» اعلام می‌کردم. اما در آن لحظه دولت من را متقاعد کرد که لازم است این کار انجام شود.

همشهریان عزیز! صادقانه از اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم. برای برآورده نکردن امیدهای مردم قرقیزستان در پروژه «کومتار» و سودهای هنگفتی که سرمایه گذاران کانادایی بردند و سودهای کمی برای قرقیزستان در نظر گرفتند، ضمن اینکه مشکلات زیست محیطی که سال به سال در حال افزایش است را باقی گذاشتند.

 با توجه به همه اینها ، من به طور کامل با تیم تحقیقات همکاری می‌کنم و این همکاری را ادامه خواهم داد. اما به عنوان یک شهروند قرقیزستان و به عنوان رئیس جمهور اسبق به خاطر اشتباهاتم احساس گناه می‌کنم و یکبار دیگر می‌خواهم صادقانه از شما عذرخواهی کنم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول