اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کلاهبرداری با شگرد پرداخت بیعانه در زنجان

رئیس پلیس فتا استان زنجان از شناسایی و دستگیری کلاهبردار سایت دیوار با ترفند فروش مبل خبر داد و گفت: اعتماد نابه‌جای شهروندان به آگهی‌های تبلیغاتی و واریز وجه بدون بررسی صحت و سقم آگهی، عامل اصلی اینگونه کلاهبرداری‌ها است.

کلاهبرداری با شگرد پرداخت بیعانه در زنجان

محمدعلی آدینه‌لو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: یکی از شهروندان زنجانی با در دست داشتن شکوائیه به این پلیس مراجعه و مدعی شد اخیرا برای خرید مبل به سایت دیوار مراجعه و پس از انتخاب کالای مورد نظر و پرداخت مبلغی بابت بیعانه، فروشنده از ارسال کالا خودداری و پاسخگوی تماس‌های وی نیست.

 وی ادامه داد: برابر بررسی و اقدامات فنی، متهم به هویت معلوم در استان‌ زنجان شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی نامبرده دستگیر به همراه ادله‌های دیجیتالی به پلیس فتای استان زنجان دلالت شد.

 آدینه‌لو افزود: متهم در تحقیقات  اولیه منکر بزه ارتکابی می‌شد ولی پس از روبه‌رو شدن با مستندات ضمن اقرار به چندین فقره کلاهبرداری با شگرد درج آگهی و اخذ بیعانه، انگیره خود از این عمل را مشکلات مالی عنوان و در نهایت متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

 این مقام انتظامی با بیان اینکه برخی سودجویان از طریق آگهی‌های جعلی در فضای مجازی و جلب اعتماد از کاربران اقدام به کلاهبرداری می‌‌کنند به کاربران توصیه کرد: قبل از هرگونه خرید، از صحت و سقم آگهی و کالای ارائه شده اطمینان حاصل کرده و مبلغ کالای خریداری شده را در محل بپردازند.

 رئیس پلیس فتا زنجان ادامه داد: شهروندان در صورت برخورد با موارد مشکوک، موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره 096380 یا سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با کارشناسان پلیس فتا در میان بگذارند.

وی ضمن توصیه به شهروندان در رعایت نکات ایمنی مربوط به فضای سایبر گفت: شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای خرید اینترنتی نیست و شهروندان باید توجه کنند حتما در خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌هایی خرید داشته باشند که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند.

آدینه‌لو تصریح کرد: ممکن است برخی از فروشگاه‌های غیر مجاز اقدام به جعل این نماد کنند، لذا شهروندان با کلیک کردن بر روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده می‌کنند و باید مطمئن شوند صفحه‌ای که مشاهده می‌کنند، جعلی نباشد.

رئیس پلیس فتای استان زنجان افزود: باید دقت داشته باشید که صفحه مجوز حتما باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد و حتما آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه یا بازار الکترونیکی با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود باید یکسان باشد.

آدینه‌لو ادامه داد: یکی از شگردهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان انتشار آگهی‌های جعلی به عنوان فروش محصولات ارزان قیمت در سایت‌های واسط فروشگاهی است.

وی از شهروندان خواست، فریب آگهی‌های منتشر شده در کانال‌ها، صفحات و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی با وعده‌های حراج آنلاین، تخفیفات ویژه و قیمت‌های باور نکردنی را نخورند، چرا که پایین بودن بیش از حد قیمت می‌تواند ترفندی برای ایجاد هیجان و عجله در خرید و کلاهبرداری از کاربران ‌ باشد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول