اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

معرفی و تجلیل از 7 روستای قرآنی کشور/ ارائه الگویی جدید در مدیریت

طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت روستای قرآنی کشور معرفی و تجلیل شدند.

معرفی و تجلیل از 7 روستای قرآنی کشور/ ارائه الگویی جدید در مدیریت

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت روستای قرآنی کشور معرفی و تجلیل شدند.

هفت روستای برتر کشور

بر این اساس روستا‌های «اندبیل» از استان اردبیل، «بیلند» از استان خراسان رضوی، «چارک» از استان بوشهر، «قراخیل» از استان مازندران، «محمدآباد» از استان فارس، «ده عرب» از استان یزد و فردو از استان قم.

تجلیل از روستاهای قرآنی چند سال است در دستور کار است

در این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به انتخاب روستا‌های قرآنی کشور گفت: این موضوع طی سال‌های اخیر در دستور کار ما قرار داشت و انتخاب‌ها هم انجام شده بود اما به دلیل شیوع کرونا برگزاری مراسم چند بار به تعویق افتاد تا اینکه امروز در خدمت این عزیزان هستیم.

پایش ۱۸ روستا در مرحله اول و انتخاب ۷ روستای برتر

وی از انتخاب ۱۸ روستای قرآنی در مرحله اول پایش خبر داد و گفت: در مرحله اول ۱۸ روستا انتخاب شدند که از این تعداد ۷ روستا به عنوان روستاهای برتر انتخاب و در این مراسم معرفی و تجلیل می‌شوند.

در روستا محور فرهنگ مسجد است و قرآن هم کتاب فرهنگ و تمدن

فقهی‌زاده با اشاره به معنویت روستا گفت: در روستا آسمان به زمین نزدیک و انسان به خدا و مسجد محور فرهنگ در روستا است. قرآن هم کتاب فرهنگ و تمدن است و انسان را به اوج تعالی می‌رساند. در روستا از خود سخن می‌گویند نه برای خود برخلاف ما که ممکن است از خدا سخن بگوییم اما برای خودمان.

تعریف شهر و روستا از منظر قرآن

در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی از روستای قرآنی محمدآباد استهبان به نمایندگی از روستا‌های منتخب طی سخنانی با اشاره به تعریف قرآن از شهر و روستا گفت: تعریفی که امروز جامعه از شهر دارد به جایی می‌گویند که جمعیت بیشتری دارد و در آن فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی انجام می‌شود و برعکس روستا جایی است که جمعیتش کمتر است.

وی ادامه داد: اما تعریف قرآن از شهر و روستا کاملاً متفاوت است، در قرآن جایی که مردمش خدا پرست بودند با عنوان مدینه (شهر) یاد شده و جایی که افراد خدا پرست نیستند با عنوان قریه معرفی شده است.

مزایای انتخاب روستاهای قرآنی فعال

شاهسونی با تشکر از انتخاب روستاهای قرآنی توسط وزارت ارشاد گفت: این کار هم در تبلیغ آموزه‌های قرآن و هم در تشویق فعالان قرآنی مؤثر است و هم در مدل‌سازی برای دیگر روستا‌ها اتفاق شایسته‌ای است که جای تشکر دارد.

روستای محمد آباد الگویی برای مدیریت در کشور

این حافظ کل قرآن درباره روستای محمدآباد استهبان گفت: ساختار‌ها در کشور همیشه از بالا به پایین است یعنی ابتدا پایتخت، سپس مرکز استان، شهرستان و روستا، اما این موضوع درباره روستای قرآنی محمد آباد برعکس است، به این صورت که این فعالیت قرآنی در این روستا فقط محدود به خودش نیست، فعالیت محمد آباد ابتدا در بین روستاهای اطراف، سپس شهرستان استهبان، سپس استان فارس و امروز در ۱۶ استان کشور گسترده شده و مراکز ما قرآن‌آموزانی از دیگر کشور‌ها هم دارند. این یک نوع مدیریت از پایین به بالا است که حتی می‌تواند در مدیریت کشور هم الگو باشد.

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه روستایی با ویژگی‌هایی شناخته می‌شود. یعنی ۲۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۶ درصد جمعیت کشور به عنوان جامعه مولد هستند و این ویژگی جامعه روستایی به شکلی فراگیر وجود دارد.

وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در روستاهای ما اقتضا می‌کند که به مباحث هویت دینی توجه خاص شود و کاری که به عنوان انتخاب روستای قرآنی انجام شده در همین راستاست. چرا که قرآن به عنوان نقطه کانونی دینی مطرح است و تجربه طرح‌های قبلی این است که چنین طرح‌هایی فرصت‌هایی جدید را ایجاد می‌کند.

فرصت‌هایی برای دیده شدن خلاقیت‌های روستاییان

صالحی اضافه کرد: آمایش سرزمینی نشان می دهد که روستاهای ما از نظر ظرفیت های تاریخی و معاصر قرآنی در چه سطحی قرار دارند و برگزاری جشنواره هایی همچون طرح باشگاه های کتابخوانی ایران یا روستاهای دوستدار کتاب فرصت شناخت آمایشی را به ما می دهد.

وی از فرصت الگوسازی به عنوان دومین فرصت برای روستاهای کشور یاد کرد و گفت: ایده های مختلفی به صورت پراکنده در روستاها وجود دارد و برگزاری برنامه هایی همچون انتخاب روستاهای قرآنی الگوسازی و گسترش الگوها را فراهم می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شبکه سازی نیز فرصتی دیگر است و همانگونه که در طرح پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق دیدیم پس از این که روستاها به عنوان شهرهای خلاق انتخاب می شدند، آن شهرهایی که در حوزه های مختلف شاخص بودند در کنار هم قرار می گرفتند و این شبکه شدن فرصت های تبادل و هم افزایی مضاعف را فراهم می کند. 
وی اظهار امیدواری کرد تا جریان روستاهای قرآنی کشور به گونه ای باشد که هر روستایی مفتخر باشد تا تابلوی روستای قرآنی را در محیط محلی و ملی داشته باشد.

صالحی با اشاره به امکانات و خدمات ارائه شده در ۴۰ ساله گذشته در روستاها گفت: همه خدماتی که در زمینه های آب، برق، گاز و ارتباطات انجام شده زمانی به نتیجه می رسد که دو نکته به این جمعیت ۲۶ درصدی ایران برای یک زندگی مفید و سالم و موثر اضافه شود. اول این که فرصت های اقتصادی و معیشتی متناسب با فضای شهری باشد و دیگر این که فرصت های بروز خلاقیت ها و دیده شدن خلاقیت ایجاد شود. 

وی با بیان برنامه های انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دیده شدن خلاقیت های معنوی، دینی و فرهنگی روستاها گفت: ۱۳هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در روستاها هستند و امتیازبندی های انجام شده در این کانون ها باعث شناسایی کانون های برتر شده است.

برقراری عدالت توزیعی میان شهر و روستا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره های روستایی نشریات و رسانه ها، فیلم کوتاه، هنرهای تجسمی، مدهامتان، داستان و قلم روستا به عنوان برنامه های فرهنگی یاد کرد که باعث شده تا فعالان فرهنگی و هنری خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند. در نمایشگاه مجازی کتاب که در اواخر سال ۹۹ برگزار شد بیش از سه هزار نقطه روستایی ۲۷ هزار بسته کتاب خرید و این مساله نشان می دهد که عدالت توزیعی میان شهر روستا ایجاد شده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم و امکان بهره برداری مردم در سراسر کشور به ویژه روستاییان گفت: ارتباط رویدادهای فرهنگی و هنری با روستاها ایجاد شده و از سال گذشته مقدمات معرفی روستاهای قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول