اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تحولات افغانستان| سقوط بدخشان همزمان با سفر اشرف غنی به مزار شریف

همزمان با سفر اشرف غنی به ولایت بلخ و شدت گرفتن جنگ در نقاط مختلف افغانستان، منابع محلی از سقوط ولایت بدخشان واقع در شمال این کشور خبر دادند.

تحولات افغانستان| سقوط بدخشان همزمان با سفر اشرف غنی به مزار شریف

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، منابع محلی در ولایت بدخشان، اعلام کردند شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت، بدون درگیری به دست طالبان سقوط کرده است.

یک منبع محلی در ولایت بدخشان، به رسانه‌ها گفت که بامداد چهارشنبه -۲۰ مرداد- اعضای طالبان شهر فیض‌آباد را تصرف کردند.

به گفته‌ منبع، نیروهای امنیتی، از شهرستان کشم و حومه‌های شهر فیض‌آباد عقب‌نشینی کردند.

مقام‌های امنیتی افغانستان تاکنون در این باره چیزی نگفته اند.

این درحالی است که اشرف غنی صبح امروز به‌منظور بررسی وضعیت امنیتی شمال افغانستان به ولایت بلخ سفر کرد. وی طی روزهای گذشته در گفت‌وگو با مقامات و فرماندهان محلی ولایت مختلف این کشور، بر لزوم مجهز کردن مردم برای دفاع از خود تاکید کرده بود.

طبق اعلام ارگ، در این نشست در مورد هماهنگی، تجهیز، انسجام و بسیج خیزش‌های مردمی زیر چتر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث و گفت‌وگو شده است.

این سفر در حالی انجام شده است که طالبان حملات به شهر مزارشریف را افزایش داده و چندین ولایت را در شمال و شمال‌شرق تصرف کرده‎‌اند.

لایت بدخشان در شمال-شرق افغانستان، از ولایت‌های ناامن است و در دو ماه گذشته، اکثر شهرستان های این ولایت، به طالبان سقوط کرده است.

برخی از منابع می‌گویند که مقام‌های محلی بدون درگیری شهر را به طالبان واگذار کردند و به شهرستان فرخار بدخشان عقب‌نشینی کردند. گفته شده است که نیروهای امنیتی در مسیر راه با طالبان درگیر شده‌اند.

طالبان همچنین ولایت استراتژیک بغلان را که از آن به عنوان گلوگاه شمال یاد می‌شود، تصرف کرده‌اند.

با سقوط مراکز این دو ولایت، شمار شهرهایی که به دست طالبان سقوط کرده است، به 9 شهر می‌رسد. مراکز ولایت‌های نیمروز، جوزجان، سرپل،سمنگان، فراه، قندوز، تخار، بغلان و بدخشان تاکنون به دست طالبان افتاده است.

همچنین روز گذشته نیز رسانه‌ها از تصرف ولایت فراه به‌دست طالبان خبر داده بودند. امروز برخی منابع از بازپس‌گیری این ولایت خبر دادند.

پلیس فراه اعلام کرد که نیروهای ارتش مقام ولایت را از تصرف طالبان بیرون کرده‌اند اما درگیری‌ها در نقاط مختلف شهر فراه جریان دارد.

از سویی دیگر منابع امنیتی در ولایت فاریاب، اعلام کردند که حمله‌ طالبان بر شهر میمنه، مرکز این ولایت، عقب زده شده‌است.

کریم یورش، سخنگوی پلیس فاریاب، گفت که سه‌شنبه‌شب -۱۹ مرداد-، طالبان حملاتی را بر شهر میمنه آغاز کردند که با مقاومت نیروهای دفاعی-امنیتی، عقب زده شده است.

به گفته‌ او، در نتیجه‌ درگیری‌ها، ۹ عضو طالبان از جمله چهار فرد کلیدی این گروه کشته شده و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

یورش، گفت که در جریان درگیری، یک سرباز امنیتی نیز جان باخته و یک سرباز دیگر زخمی شد.

ولایت فاریاب در شمال افغانستان، اخیرا شاهد درگیری‌های فراوانی بوده و چندین شهرستان این ولایت، به دست طالبان سقوط کرده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول