اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از کاهش 26 درصدی پرداخت زکات فطره در استان تا کم‌کاری بانک‌ها در اقامه شعائر دینی

در دومین شورای مشترک زکات و نماز در مورد مبالغ جمع‌آوری شده زکات در سطح استان و نحوه اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی بحث شد و بانک‌ها به عنوان کم‌کارترین دستگاه در اقامه نماز و شعائر دینی معرفی شدند.

از کاهش 26 درصدی پرداخت زکات فطره در استان تا کم‌کاری بانک‌ها در اقامه شعائر دینی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی صبح امروز در دومین جلسه مشترک شورای زکات و نماز در سال جاری با بیان اینکه 510 نفر به عنوان عاملان زکات در استان فعالیت می‌کنند، گفت: تعداد عاملان زکات 428 نفر و تعداد مبلغین 82 نفر است که با ستاد زکات همکاری می‌کنند و توسط شورای زکات در روستاها و یا دهیاری‌ها معرفی شدند.

دبیر شورای زکات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 321 مصوبه در راستای زکات تصویب شده است، افزود: میزان زکات جمع‌ شده در سال جاری به تفکیک زکات واجب 240 میلیارد و 900 میلیون ریال، زکات مستحب 17 میلیارد و 945 میلیون و 744 هزار و 500 ریال، زکات فطره 10 میلیارد و 200 میلیون و 873 هزار ریال و زکات کفاره 397 میلیارد و 748 میلیون ریال است که در کل میزان 37 میلیارد و 785 میلیون و 265 هزار و 500 ریال در سال جاری جمع‌آوری شده است.

کاهش 26 درصدی زکات فطره

وی با بیان اینکه میزان زکات جمع شده در سه بخش درمانی، تحصیلی و معیشتی استفاده می‌شود، ادامه داد: میزان زکات جمع شده در سال گذشته 30 میلیارد و 842 میلیون و 724 هزار ریال بوده که در بخش زکات فطره با مبلغ 25 میلیارد و 966 میلیون و 552 هزار ریال در مقایسه با امسال شاهد کاهش 26 درصدی بوده‌ایم.

هاشمی بیان کرد: 72 مبلغ در پنج شهر شهرکرد، کیار، بروجن، لردگان و فارسان در حال فعالیت هستند که میزان سه میلیارد و 350 میلیون ریال از این طریق جمع‌آوری شده است.

گلایه از برخی دستگاه‌های اداری و شهردارها

حجت‌الاسلام محمد کریمی ضمن گلایه از برخی از دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها، دومین سوگواره نماز عاشورایی، مسابقه متن ظهر انتظار، برنامه خودرویی در هشتم محرم تحت عنوان «یاوران نماز» و آموزش دوره غسل و کفن را از جمله برنامه‌های ستاد اقامه نماز در ماه محرم دانست.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: 10 مسجد دارای اولویت به مجمع خیرین مسجدساز معرفی شد که مقرر شد در فاز اول مبلغ یک میلیارد تومان در اختیار این مجمع قرار گیرد.

اعزام پراکنده مبلغ به دستگاه‌ها متوقف شد

وی ادامه داد: طرح ساماندهی ائمه جماعات در معنای واقعی در حال شکل‌گیری است و تنها مرجع اعزام مبلغان به دستگاه‌های اجرایی سازمان تبلیغات است که با این طرح از اعزام‌های پراکنده جلوگیری شده است.

کم‌کاری بانک‌ها در اقامه نماز

حجت‌الاسلام مهدی طاهری در ادامه با بیان اینکه در شهرکرد 85 قرارداد در زمینه نماز با ادارات منعقد شده است که 58 قرارداد مربوط به سازمان تبلیغات می‌باشد، اظهار کرد: کل قراردادها در استان 152 قرار داد و این در حالی است که 310 اداره در استان در حال فعالیت است و طی بررسی‌های انجام شده بیشترین اشکال در عدم اقامه نماز و شعائر دینی مربوط به بانک‌ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در ایام کرونا نماز تعطیل نشد اما برخی از ادارات این امر را تعطیل کردند اما تأکید ما بر این است که امام جماعت حتی در صورت اقامه نشدن نماز جماعت در ادارات در ساعت خاص نماز در نمازخانه اداره حاضر باشد تا مبلغی که دریافت می‌کند مشکل شرعی نداشته باشد اما متأسفانه برخی از افراد به این امر توجه نکردند.

هیچ محدودیتی از نظر هزینه اعتبار نماز در ادارات نیست

علی شهریارپور در پایان این جلسه اظهار کرد: در مباحث مالی نماز هیچ محدودیتی از نظر هزینه کرد اعتبارات در ادارات نداریم و تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند درصدی از بودجه خود را به این امر اختصاص دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ادامه داد: در ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد اکثر دستگاه‌های اجرایی اقامه نماز را پیگیری می‌کنند و فعالیت‌های خوبی تا کنون در این راستا انجام شده است و دستگاه‌ها به واسطه این فعالیت‌ها ارزیابی می‌شوند که اگر کم‌کاری صورت گرفته باشد پیگیری می‌شود.

وی در پایان گفت: برای امر آموزش ائمه جماعات ادارات اعتباراتی لازم بود که باید مبنای قانونی و فرایند کار بررسی و سپس در قالب دستورالعمل به دستگاه‌ها ابلاغ شود.‌

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول