اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار وزیر دفاع انگلیس درباره قدرت گرفتن القاعده در افغانستان

وزیر دفاع انگلیس ضمن هشدار درباره بدتر شدن اوضاع در افغانستان، درخصوص بازگشت القاعده به این کشور ابراز نگرانی کرد.

هشدار وزیر دفاع انگلیس درباره قدرت گرفتن القاعده در افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز جمعه درخصوص احتمال تبدیل افغانستان به آنچه کشور ناکام نامید، هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» والاس در مصاحبه‌ای با اشاره به احتمال بازگشت گروه تروریستی القاعده به افغانستان گفت: «من کاملاً این نگرانی را دارم که کشورهای ناکام به زمین حاصلخیزی برای این‌گونه افراد تبدیل شوند».

وزیر دفاع انگلیس افزود، قندهار به عنوان دومین شهر بزرگ افغانستان و همچنین شهر لشکرگاه «تقریباً به دست طالبان افتاده‌اند».

عبارت کشور ناکام معمولاً برای کشورهایی به کار برده می‌شود که در حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود شکست خورده باشند و دچار بحران‌های عمیق داخلی باشند.

والاس همچنین در مصاحبه دیگری گفت، افغانستان «در حال حرکت به سمت جنگ داخلی است» و او دستور داده چند صد نیروی نظامی انگلیسی برای خارج کردن شهروندانش از افغانستان، عازم این کشور شوند.

او در ادامه گفت، در صورتی که قرار باشد نقشه‌هایی تروریستی علیه انگلیس در افغانستان طراحی شود، لندن حق مداخله دارند.

وزیر دفاع انگلیس همچنین با انتقاد از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت، مذاکرات دولت او و طالبان به «توافقی پوسیده» برای خروج از افغانستان منجر شد.

این اظهارات بن والاس در حالی صورت می‌گیرد که انگلیس در کنار دیگر متحدان آمریکا، با ادعای مبارزه با تروریسم از سال ۲۰۰۱ افغانستان را اشغال کرده و لطمات جانی و مالی هنگفتی به این کشور وارد کرده‌اند. هشدار او درباره القاعده نیز در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و انگلیس از حامیان این گروه تروریستی محسوب می‌شوند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه)  حدود ۱۰ هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول