اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مصلحان اجتماعی برای مهار فساد در جامعه احساس تکلیف کنند

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه نباید نسبت به خطاها و اشتباهات موجود در جامعه چشم‌پوشی کرد، گفت: مصلحان اجتماعی نباید نسبت به فسادهای موجود در جامعه بی‌تفاوت باشند بلکه باید نسبت به مهار آن احساس تکلیف کنند.

مصلحان اجتماعی برای مهار فساد در جامعه احساس تکلیف کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امام حسین(ع) نیز در بیان فلسفه آیت‌الله دژکام ظهر امروز در جلسه قرارگاه رمضان که با حضور فرماندهان سپاه فجر و نیروی انتظامی و همچنین رئیس کل دادگستری فارس برگزار شد اظهار داشت: بحث آسیب های اجتماعی بحث امروز جامعه ما نیست بلکه بحث دیروز و قدیمی جوامع انسانی است و همواره در سطوح مختلف و شکل‌های گوناگون وجود داشته است کما اینکه بر اساس بیان امام حسین (ع) در صدر اسلام و حتی بسیار پیشتر از آن نیز بر اساس آیه قرآن، این بحث بسیار جدی مطرح بوده است.

امام جمعه شیراز افزود: وقتی وقوع فساد به واسطه اینکه انسان مختار آفریده شده است در سطح جامعه ظاهر می‌شود، مصلحان اجتماعی وظیفه دارند برای مهار و کنترل فساد و تبعات آن احساس تکلیف کنند و ورود جدی داشته باشند.

او با طرح این سوال که یک جامعه نرمال چگونه باید باشد؟ توضیح داد: با فرض اینکه خطاها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی طبیعتا وجود دارد، بروز خطا و آسیب یک امر واقعی در هر جامعه ای است و نباید به هر دلیل چشم بر آسیب ها و معضلات ببندیم و یا آن را انکار کنیم و یا تصور کنیم باید صرفا با تکیه بر اقدامات سلبی آن را مهار کنیم.

وی افزود: در تصمیم‌گیری‌ها برای مهار آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی باید مبانی انسان‌شناسی و کرامت و آزادی انسان در خلقت و آفرینشش را مد نظر قرار دهیم در غیر این صورت هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی فرهنگی و اجتماعی به نتیجه نمی‌رسد.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: اصل هدف‌گذاری ما در برنامه های فرهنگی و اجتماعی باید این باشد که فضای عمومی جامعه به حد نرمال برسد و آرامشی در جامعه برقرار شود.

او اذعان کرد: آیا فضای شهر ما و محلات و مناطق مختلف به ویژه محیط اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) و دیگر حرم های مطهر شیراز، یک فضای مطلوب به لحاظ اجتماعی و فرهنگی است؟ قطعا آسیب های جدی وجود دارد که نباید چشم بر آنها ببندیم و برای اینکه فضای شهر ما و جامعه ما به یک وضعیت نرمال برسد، باید اقدامات جدی تر، منسجم تر و با هم افزایی مناسب میان دستگاه های ذیربط صورت پذیرد و این اتفاقی است که انتظار داریم در قرارگاه رمضان رخ بدهد.

او اظهار داشت: علاوه بر این، باید زمینه را مهیا و فراهم کنیم تا نقش آفرینی مردمی در این عرصه ها تقویت شود. مساجد ما باید برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در محلات میدان‌داری کنند و مردم را بیش از پیش جذب کرده و پای کار بیاورند تا معضلات موجود با ورود مردم و حمایت دستگاه هایی چون این قرارگاه حل شود.

دژکام در ادامه افزود: مساله دیگر آنکه باید کاری کنیم که کار منکر و قبیح، واقعا در سطح جامعه قبیح و زشت جلوه کند تا نهی از منکر و امر به معروف نتیجه دهد که برای تحقق این امر باید کار تبلیغی مناسب و اقدام رسانه ای مردمی و موثر را جدی تر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه ما باید اقدامات عمرانی و جهادی و محرومیت زدایی را با کار فرهنگی و تلاش برای رفع آسیب های اجتماعی همراه کنیم و همزمان در سطح محلات و مناطق مختلف شهر انجام دهیم و پیش ببریم تا بتوانیم در سطح جامعه جریان سازی و موج آفرینی مثبت داشته باشیم.

وی گفت: اگر این جریان سازی و موج آفرینی با در نظر گرفتن همه جوانب وجود نداشته باشد، با اقدامات جزیره ای و پراکنده جامعه به سمت اصلاح پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول