اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ابراز نگرانی رئیس جمهور قزاقستان از اوضاع امنیتی افغانستان

رئیس جمهور قزاقستان در دیدار نماینده اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی از اوضاع افغانستان و خطراتی که از جانب این کشور برای منطقه ایجاد خواهد داشت، ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی رئیس جمهور قزاقستان از اوضاع امنیتی افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان و «ترهی هاکالا» نماینده ویژه جدید اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی دیدار کردند.

تاکایف در ابتدای این ملاقات تعیین نماینده ویژه جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی را به این سمت تبریک و برای وی در فعالیت های آتی آرزوی موفقیت کرد.

هاکالا به نوبه خود پیام «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا را به تاکایف ابلاغ کرد که در آن دعوت از رئیس جمهور قزاقستان برای سفر به بروکسل تا پایان سال جاری تایید شده است.

 تاکایف در سخنانی وضعیت فعلی تعامل استراتژیک بین قزاقستان و اتحادیه اروپا را مثبت توصیف کرد ضمن این که موافقت نامه مشارکت و همکاری قزاقستان و اتحادیه اروپا که در ماه مارس سال 2020 میلادی لازم اجرا شده، انگیزه قوی به آن بخشیده است.

وی افزود: قزاقستان بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی است و گردش مالی بین دو طرف در پایان سال 2020 میلادی به مرز 24 میلیارد دلار رسید.

طرفین از انرژی های تجدیدپذیر، فناوری های بالا، زیرساخت ها و مراقبت های بهداشتی به عنوان جنبه های امیدوارکننده تعامل در مرحله پس از بحران نام بردند.

در جریان بررسی دستور کار بین المللی اوضاع در افغانستان مورد توجه اساسی دو طرف قرار گرفت.

تاکایف ضمن ابراز نگرانی از تهدیدهای ناشی از تغییر شدید وضعیت سیاسی و نظامی در این کشور گفت: بار اصلی خطرات در حال ظهور امروز بر دوش کشورهای آسیای مرکزی است که در نزدیکی کانون های تنش قرار دارند.

دو طرف در این دیدار خواستار بازگشت سریع ثبات و نظم عمومی در سراسر افغانستان، رعایت حقوق و آزادی های اساسی بشر و تخلیه بدون موانع از فرودگاه بین‌المللی کابل شدند.

رئیس جمهور قزاقستان و نماینده ویژه اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای حمایت از تماس ها در این زمینه با در نظر گرفتن اهمیت آن برای روابط آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا تایید کردند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا از برگزاری آتی کنفرانس وزرای سازمان تجارت جهانی تحت ریاست قزاقستان در ژنو استقبال کرد.

طرفین در این ملاقات همچنین پیرامون وضعیت و دورنمای تعامل در آسیای مرکزی، از جمله در پس زمینه نتایج سوم نشست مشورتی سران کشورهای این منطقه در ترکمنستان تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول