اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دست‌های پشت پرده ورود «رمدسیویر» به پروتکل‌های درمانی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به گستردگی بیماری کرونا و عملکرد نامناسب اعضای وزارت بهداشت و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌ویژه در توصیه به استفاده از داروهای تجویزشده بر بیماری کرونا خطاب به حجت‌السلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه بیانیه‌ای صادر کرد.

دست‌های پشت پرده ورود «رمدسیویر» به پروتکل‌های درمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به گستردگی بیماری کرونا و عملکرد نامناسب اعضای وزارت بهداشت و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌ویژه در توصیه به استفاده از داروهای تجویزشده بر بیماری کرونا خطاب به حجت‌السلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه بیانیه‌ای صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: در یک سال گذشته، پول و سرمایه مردم و کشور صرف خرید داروهای بی‌اثری همچون «فاویپیراویر» و «رمدسیویر» شده است؛ این دارو در ۱۳ مرکز ایران بررسی شد و ۸۰ نفر هم مشغول این تحقیقات شدند، نتایج آن در مقالات آمده که نشان داده که هیچ اثری ندارد و حتی احتمال اینکه مرگ ناشی از کسانی که این دارو را می‌گیرند بیشتر شود وجود دارد.

در ادامه عنوان شده است: وقتی عوارض این دارو را بررسی می‌کنیم تب و ضعف عضلانی می‌دهد، آنزیم‌های کبدی بالا می‌رود یعنی همه عوارضی را که کرونا می‌تواند بر بدن داشته باشد، تشدید می‌کند؛ ضمن اینکه در بانوان باردار هم ممنوع است چون باعث مرگ جنین می‌شود، حالا این دارو با این همه عوارض را به چه دلیل باید تجویز کنیم؟

در قسمتی از این بیانیه تصریح شده است: از طرف دیگر در مجلات معتبر علمی بی‌اثر بودن این دارو آورده شده است؛ به طور مثال این کار را مجله لنست انجام داد و اعلام کرد که این دارو روی ۲۳۷ بیمار اثری نداشت، یعنی چه دارو می‌گرفتند چه نمی‌گرفتند فرقی نمی‌کرد و جالب تر این که ۱۲ نفر دچار عارضه شدند و باعث شد این تحقیقات متوقف شود. 

در ادامه بیان شده است: با توجه به اینکه در بیماری کرونا تنها حدود ۱۰ درصد مبتلایان بستری می‌شوند و ۹۰ درصد به صورت سرپایی درمان می‌یابند، در بیمارستان‌ها مجموعه‌ای از اقدامات روی بیماران انجام می‌شود که گروهی  به حساب رمدسیویر می‌گذارند درحالی که اگر این دارو را هم تزریق نمی‌کردند، بیمار بهبود می‌یافت‌.

در این بیانیه اضافه شده است: مبلغ هنگفتی حدود ۷۵۰ میلیون یورو برای تولید و واردکردن این داروها در این شرایط سخت اقتصادی کشور، هزینه کردیم و منابع ما در این اوضاع تحریم از بین رفت؛ این داروها در کشوری مانند ژاپن هم استفاده نمی‌شود و در چین هم که تولید انبوه دارد مصرف ندارد و کشور ما تبدیل به مصرف‌کننده اصلی این داروی بی‌خاصیت شده که هزینه سنگین مالی و جانی را به مردم تحمیل کرده است.

در قسمت دیگری از بیانیه عنوان شده است: در یک هفته گذشته معاون درمان وزرات بهداشت این دارو را از لیست داروها خارج کرد و پس از آن بیمه سلامت هم از پوشش خارج کرد، در حالیکه شواهد علمی منع استفاده آن از تیرماه سال گذشته موجود بود.

در ادامه آمده است: این در حالی است که برای موثر نشان دادن این داروها بر درمان کرونا تبلیغ های فراوانی انجام شد و با وجود این گونه اسناد، باز هم این داروها را در دستورالعمل‌های درمان بیماران کرونایی گنجانده بودند، بدون شک نوعی کسب درآمد پشت این قضیه وجود دارد، حدود ۶ هزار میلیارد تومان میزان فروش رمدسیویر در ایران بوده است.

در این بیانیه تصریح شده است: این یافته‌ها را در سخنان مسؤولان کشور می‌توان پی برد به طوری که دکتر شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو اشاره کردند که به محض اینکه در دنیا گفتند داروی «رمدسیویر» در درمان کرونا موثر است؛ ما سومین کشور دنیا بودیم که این دارو و ماده اولیه آن را در دنیا تولید کردیم. 

در ادامه بیان شده است: باید توجه کرد که در این پیک مصرف رمدسیویر در ظرف ٧٢ ساعت، ۱۰ برابر افزایش یافت و مصرف سرم هم مطابق آن افزایش یافت؛ به هر حال مقداری بحث‌های اقتصادی مطرح شد و تجویزها و فروش نابجا مطرح شد و افرادی به اسم تشکل منافع شخصی و صنفی را مطرح کردند، در حالی که اولویت منافع مردم است.

دست‌های پشت پرده ورود «رمدسیویر» به پروتکل‌های درمانی

در این بیانیه ذکر شده است: داروی رمدسیویر را ابتدا به بیماران بدحال در آی سی یو تجویز می‌کردند، سپس آن را در بخش عادی و در حال حاضر آن را در بیماران سرپایی تجویز می‌کنند، این مصرف بی‌رویه در استفاده از دارویی که طبق مجلات علمی معتبر اثربخشی ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف نمی‌شود و نیز با عوارض جانبی فراوان، قیمت بسیار بالا و با دسترسی دشوار همراه است، جای این پرسش را باقی می‌گذارد که چه دست‌هایی پشت این دارو هستند که اسم این داروها را وارد پروتکل درمانی می‌کنند، به نظر می‌رسد حول محور کرونا نوعی کاسبی شکل گرفته است.

در این بیانیه آمده است: داروی رمدسیویر متعلق به شرکت گیلئاد اسرائیل و یک داروی آمریکایی- اسرائیلی است که پیش از این برای درمان بیماری ابولا در آفریقا تولید شده بود اما به دلیل پرعارضه بودن نتوانستند این دارو را در آن زمان به خوبی وارد بازار کنند ولی به محض اینکه کرونا شیوع پیدا کرد، فرصت این را یافتند تا دارویی که برای ساخت آن هزینه‌ی زیادی کرده بودند، دوباره معرفی کنند.

در قسمتی از این بیانیه ابراز شده است: رمدسیویر به سرعت به کشورمان وارد و سپس ساخته شد و تحت پوشش بیمه قرار گرفت؛ درحالی که بسیاری از دانشمندان و متخصصان داخل کشور تقاضا کردند که از برخی داروهای تولید داخل دارای مجوز، در دستورالعمل‌های بالینی توصیه به مصرف آن‌ها انجام شود اما این اتفاق نمی‌افتد درحالی که طی کارآزمایی بالینی، کارایی این دسته از داروها اثبات شده و نیز قیمت آن‌ها به مراتب کمتر از قیمت داروهای رمدیسیویر و فاویپیراویر است.

در ادامه آمده است: همان‌طور که ذکر شد، داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپیراویر بر کرونا اثر ندارند بلکه عوارض زیادی را نیز بر بیماران کرونایی تحمیل می‌کند و از آن طرف داروهایی در داخل تولید شده‌اند که نتایج آزمایش‌ها و بالین بیماران، کارآمدی آن ها نشان داده است. 

در این بیانیه عنوان شده است: با این وجود این نکات مورد توجه افراد مسؤول قرار نگرفته است و این نوع عملکرد باعث وضعیتی شده است که اکنون شاهد آمار مرگ ومیر بالای ۵۰۰ نفر در روز هستیم؛ در این شرایط، عده‌ای سود فراوانی را از گنجاندن این داروها در توصیه‌های درمانی، تجویزها و فروش این گونه داروها به دست آورده‌اند و این مردم بودند که ضرر جانی و مالی آن را پرداختند. 

در پایان خاطرنشان شده است: از شما خواستاریم در شناسایی و برخورد قضایی با عواملی که در تصمیم‌گیری‌های کلان در دستورالعمل‌های بالینی و نیز در تولید و تجویز داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپراویر و نادیده گرفتن داروهای ساخت داخل و موثر بر کرونا نقش داشته‌اند، اقدام شایسته را انجام دهید.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ق/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول