اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مستند «نایسر در نوبت اکران»کلید خورد

به منظور به تصویر در آوردن ظرفیت‌های ناحیه منفصل شهری نایسرمستند « نایسر در نوبت اکران« به تهیه کنندگی حوزه هنری استان کردستان و کارگردانی زانیار لطفی کلید خورد.

مستند «نایسر در نوبت اکران»کلید خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با هدف برنامه‌های طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر‌رسمی و حاشیه‌ای حوزه هنری استان کردستان برنامه‌های مختلفی را در راستای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی وهنری در محلات نایسر و ننله آغاز کرده است.

در کنار برنامه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی ساخت مستندهایی از نایسر و ننله نیز در دستور کار قرارگرفت که براین اساس طرح مستند "نایسر در نوبت اکران" به منظور به تصویر درآوردن پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ناحیه منفصل شهری نایسر با تحقیق وپژوهش زانیار لطفی و جمیله معظمی تصویب گردید.

زانیار لطفی طراح نویسنده و کارگردان این پروژه مستند در گفتگو با فارس اظهار کرد: نایسر تا سال 1375 به عنوان روستایی در نزدیکی شهر سنندج با جمعیتی حدود یک‌هزار نفر در بخش کشاروزی و باغبانی فعالیت روستایی داست که یکباره از سال 1375 تا 1383 به دلایل مختلف با رشد جمعیت مواجه گردید و علی رغم پیش بینی‌های لازم توسعه ای از قالب روستایی خارج و در سال 1388 از سوی شهرداری سنندج به عنوان ناحیه منفصل شهری معرفی می‌‌شود.

وی گفت: این ناحیه با جمعیتی در حدود 75 هزار نفر هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین نواحی منفصل شهری کشور سکونتگاه جمع کثیری از خانوارهای سنندجی است.

این کارگردان سنندجی لزوم توجه به این ناحیه بزرگ شهری و به تصویر در آوردن پتانسیل‌های غنی انسانی و اقتصادی آن سبب شد تا در یک تحقیق و پژوهش چند ماهه به نتایج قابل توجهی از استعدادها و توانمندی‌ها در این ناحیه دست پیدا کنیم.

با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد بیشتر گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از این ناحیه با رویکردی انتقادی و به تصویر در آوردن فضایی مملو‌از نابسامانی و مشکلات دراین ناحیه بوده است که این موضوع ضمن ایجاد نارضایتی ساکنین سبب تصویری ناهمگون با واقعیت‌های این ناحیه را به مخاطبین بیرونی به نمایش می‌گذاشت.وی تصریح کرد: درکنار مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی از لحاظ امکانات رفاهی و زیر ساخت‌های فرهنگی که در این ناحیه وجود دارد در این تحقیق به نمونه‌های بسیار قابل احترامی از حضور افراد توانمند و استعدادهای درخشان و همچنین تلاش صنعتگران و تولید کنندگان بسیار چیره دستی دست پیدا کردیم که در کنار کاستی‌های موجود به آنان توجهی نگردیده بود.

این کارگردان سنندجی خاطرنشان کرد: انجام مراحل تحقیق و پژوهش و نهایی شدن طرح و ساختارو تصویب پروژه در حوزه هنری مرحله تولید و تصویربرداری مستند "نایسر در نوبت اکران" را با رویکردی اجتماعی و تمرکز بر حاشیه نشینی ومعرفی توانمندی‌های این ناحیه در کنار توجه دادن مسئولین به لزوم کار مضاعف در جهت رفع مشکلات و نواقص موجود با نگاهی زیبا شناسانه آغاز گردیده است.

لطفی که تصویر برداری این پروژه را نیز خود برعهده دارد، در خصوص شیوه انجام کار گفت:  به منظور تسریع در انجام کار و با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته پروسه تدوین این فیلم بصورت همزمان با تولید انجام می شود و طبق برنامه‌ریزی تا پایان شهریور وارد مراحل فنی پس از تولید شده و آماده نمایش می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه این مستند در تلاش است تا مخاطب را به مشاهده جوانب مختلف این محله و بررسی امکانات و مشکلات زندگی در نایسرآشنا سازد گفت: درکنار همکاری همکاران حوزه هنری استان و حمایت‌های کامل ریاست حوزه هنری، رسول احمدی به عنوان مدیر تولید، احسان جوانمردپور در مقام دستیار کارگردان، میلاد بهرامی‌پور دستیار تصویرو دانا کریم به عنوان صدابردار و تدوینگر دراین پروژه مستند در کنار همراهی بسیار خوب اهالی نایسر در این مستند بنده را همراهی کرده‌اند. 

هم اکنون حوزه هنری استان کردستان در راستای طرح ساماندهی و  توانمند سازی نواحی منفصل شهری نایسر و ننله، در کنار این مستند ساخت مستند "ننله" و دو کتاب پژوهشی در خصوص نایسر و ننله در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی تئاتر و سرود در این محلات را آغاز کرده است و با تفاهمی که با سازمان مسکن و شهرسازی داشته است تجهیز و آغاز به کار یک سالن سینمایی در نایسر را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول