اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

برپایی نخستین جشنواره «ایثار»/ «پدر» و «اشباح» روی صحنه می‌‌روند

نخستین جشنواره استانی فرهنگی و هنری «ایثار» شهرستان‌های استان تهران به همت بنیاد شهید برگزار می‌شود.

برپایی نخستین جشنواره «ایثار»/ «پدر» و «اشباح» روی صحنه می‌‌روند

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین جشنواره استانی فرهنگی و هنری «ایثار» در بخش های سرود و نماهنگ، تئاتر خلاق خیابانی، گرافیک، عکس و پوستر، نمایشنامه نویسی صحنه ای، طرح و ایده تئاتر خیابانی برگزار می شود.

سید عبدالله مرتضوی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان های تهران دبیری این رویداد فرهنگی و هنری را عهده دار است. او علام کرد به زودی فراخوان این رویداد با ارج نهادن به تلاش های شایسته هنرمندان و نویسندگان و با هدف توسعه و تعمیق فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت در گستره استان تهران منتشر می شود.

جلوه های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس، جلوه های ایثار و شهادت در دوره معاصر (ایثار اجتماعی)، جلوه های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی، جلوه های ایثار و شهادت در آثار اقتباسی از رویدادهای واقعی، موضوعات مدنظر نخستین جشنواره استانی فرهنگی و هنری «ایثار» هستند.

همچنین قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شهرستان ورامین، ۱۵ هزار شهید دولت (وزرا و کارمندان شهید دولت)، ۹۳ فرمانده شهید شهرستان های استان تهران، شهدای روستا و عشایر شهرستان های استان تهران، شهدای مدافع حرم استان تهران و شهدای مدافع سلامت استان تهران نیز موضوعات ویژه این جشنواره را تشکیل می دهند.

از تمامی خانواده فرهنگ و هنر دعوت به عمل می آید جهت شرکت در این جشنواره آثار خود را با توجه به موضوعات تعیین شده به دبیرخانه ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نوید شاهد شهرستان های استان تهران به نشانی اینترنتی https://shahrestanha.navideshahed.com مراجعه کنند.

 

* «اشباح» را روی صحنه خانه نمایش مهرگان می‌رود

پرستش پورمیرزا، در اولین تجربه کارگردانی، نمایش «اشباح» هنریک ایبسن را روی صحنه می برد.

این نمایش از روز یکشنبه، ۱۴ شهریور ماه تا روز جمعه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۰، ساعت ۲۰ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان به روی صحنه می رود.

پرستش پورمیرزا، کارگردان جوان تئاتر؛ هنرجوی رشته هنرهای نمایشی هنرستان دخترانه سوره، پیش از این، در حوزه تئاتر و تصویر، بازیگر و دستیار کارگردان بوده است که از مهمترین فعالیت های او، می توان به نقش آفرینی در نمایش‌های «کلاغ» سمانه زندی نژاد و «قهوه قجری» ملیکا رضی و همچنین، فیلم سینمایی «ملی و راه های نرفته‌اش» تهمینه میلانی اشاره کرد.

وی در اولین تجربه کارگردانی، به سراغ یکی از آثار مشهور ادبیات نمایشی جهان؛ "اشباح" رفته است و در این اجرا، محمد مرادی، پرستش پورمیرزا، حمزه مداح، زینب خطیبی و مهران یاری، او را در مقام بازیگر همراهی می کنند.

بلیت‌فروشی در تارنمای تیوال آغاز شده است.

* تمرین‌های نمایش «پدر» با حضور رضا کیانیان آغاز شد

آروند دشت آرای نویسنده و کارگردان تئاتر، پس از تجربه‌ نمایش «بداهه» با بازی رضا کیانیان، بار دیگر قصد دارد با این بازیگر در نمایش «پدر» به تهیه کنندگی محمد قدس همکاری کند. 

تمرین‌های این اثر آغاز شده است و پس مراحل اخذ مجوز از شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی روی صحنه می‌رود.

نمایشنامه‌ «پدر» نوشته‌ فلوریان زلر است که در سال ۲۰۲۰ او فیلم آن را نیز ساخته که دو جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای آنتونی هاپکینز و بهترین فیلنامه‌ی اقتباسی برای خود زلر به دست آورد.

* تاکید بر برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشنواره مریوان

نشست قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و عبید رستمی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.

در این نشست، عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، روند برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته را اعلام و شیوه برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی را تشریح کرد.
در ادامه قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های انجام شده، بر برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره تاکید کرد. او همچنین ضمن اعلام حمایت ویژه و همه جانبه اداره کل هنرهای نمایشی از جشنواره مریوان، بر رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی به منظور حفظ سلامت هنرمندان شرکت‌کننده و تماشاگران تاکید کرد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان مهرماه سال جاری به دبیری عبید رستمی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول