اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

فلاحی‌پور: یاور «شب دهم» شبیه هیچکدام از لوطی‌ها نبود/ تکیه نیاوران خاطره انگیزترین بخش سریال

پرویز فلاحی‌پور بازیگر پیشکسوت تلویزیون گفت: در «شب دهم» کار سختی داشتم چون حضور شخصیت‌های کلاه‌مخملی و لوطی‌ها در سینمای قبل از انقلاب خیلی پررنگ بود و اغلب مخاطبان نسبت به آن ذهنیت داشتند. من می‌خواستم یاور شبیه هیچ کدام از این‌ها نشود.

فلاحی‌پور: یاور «شب دهم» شبیه هیچکدام از  لوطی‌ها نبود/ تکیه نیاوران خاطره انگیزترین بخش سریال

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، پرویز فلاحی‌پور مهمان بخش  نوستالژی «سریالیست» شامگاه چهارم شهریور با اجرای پدرام کریمی بود. بخشی که به  سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی اختصاص داشت.

فلاحی‌پور که در سریال شب دهم ایفاگر نقش «یاور دلنواز» بود، درباره دلیل تداوم محبوبیت این مجموعه تلویزیونی بعد از حدود دو دهه گفت: این موفقیت پیامد عوامل گوناگونی است. شاید مهم ترین آن، فیلم‌نامه خوب و منسجم حسن فتحی بود.من بعد از شب دهم کمتر فیلم‌نامه‌ای دیدم که  به این اندازه  منسجم باشد یعنی در آن همه عناصر یک فیلمنامه کلاسیک واستاندارد وجود داشت. عناصری مثل  ساختار داستان، شخصیت‌پردازی، گره افکنی، نقطه عطف و نقطه بحران، نقطه اوج، گره‌گشایی و... همه‌چیز سر جایش بود؛ حتی چرخش شخصیتی در کاراکترهای یاور و حیدر به خوبی در فیلمنامه تعبیه شده و پذیرفتنی بود.

وی اظهار کرد: از سوی دگر حسن فتحی در  شب دهم  از داشته‌های فرهنگ ایرانی مثل نقالی، تعزیه‌خوانی، آداب و رسوم، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، معماری ایرانی و ... به بهترین شکل بهره برده بود.تعزیه‌خوان‌ها یا نقالانی که که در شب دهم دیدیم از بهترین‌های صنف خود بودند.  این موضوع درباره عوامل فنی، فیلمبردار و آهنگساز هم  صدق می‌کرد. شما می‌بینید که موسیقی این سریال همچنان از آثار ماندگار تلویزیون بوده و به دل مخاطبان نشسته است.

این بازیگر درباره نحوه آشنایی خود با حسن فتحی هم گفت: زمانی که من تئاتر کار می‌کردم،حسن فتحی هم در آن عرصه فعالیت داشت و در کنار آن نقد هم می‌نوشت. چند کار از من دید و اتفاقاً نقد هم نوشته بود. سال 1377 با سریال «فردا دیر است» همکاری ما شروع شد و بعداز آن در مجموعه های تلویزیونی «روشن‌تر از خاموشی» (ملا صدرا) و شب دهم هم ادامه پیدا کرد و سریال «شهرزاد» هم آخرین تجربه همکاری من و آقای فتحی بود.

 

فلاحی‌پور افزود: من در کار با کارگردان‌هایی راحت هستم که به جزئیات کار و بازی بازیگران اهمیت می‌دهند. حسن فتحی هم در زمره همین هنرمندان است. کارگردان باهوشی است که قلم بسیار خوبی دارد و به متن هم اهمیت می دهد. سعی می‌کنم با این‌گونه کارگردان‌ها بیشتر کار کنم و برای همین هم هست که در کارنامه من همکاری چندباره با دو سه کارگردان مثل آقای فتحی، آقای اسعدیان و احمد معظمی دیده می‌شود.

 

وی عنوان کرد: اگر قرار است کاری را انجام بدهیم که برای سازنده، مدیران تلویزیون و مخاطبان اهمیت دارد باید یک کار درجه یک باشد. شاید یک مقدار ایده ‌آل‌گرا باشم اما خودم این کمال‌گرایی را دوست دارم.البته این ویژگی کارم را سخت میکند. یک آدم کمال‌گرا و ایده‌آلیست یا کاری را انجام نمی‌دهد و یا وقتی انجام داد به بهترین شکل آن را ارائه می‌کند. برای همین وقتی وارد کاری بشوم که کیفیت ندارد،  طبیعی است که از نظر روحی و  فکری اذیت هستم و  مدام  با خودم کلنجار می رونم که چرا این کار را قبول کردم و کاش زودتر تمام شود.

این بازیگر درباره دلیل نیفتادن به ورطه تکرار نقش پس از سریال «شب دهم» نیز گفت: بازیگران گاهی ناگزیر هستند که نقش‌ها مشابه را بازی کنند؛ با این حال من سعی می‌کنم اگر پایگاه اجتماعی یا مختصات یک شخصیت مشابه بود، یا قرار شد چند نقش منفی پشت  سر هم را بازی کنم، تفاوت‌های ریزی را در نحوه راه‌رفتن، ادای دیالوگ‌ها، لحن و زبان بدن اعمال کنم که تکراری نشود.

 

فلاحی پور افزود: درباره نقش یاور در «شب دهم» کار سختی داشتم چون حضور شخصیت‌های کلاه‌مخملی و لوطی‌ها در سینمای قبل از انقلاب خیلی پررنگ بود و اغلب مخاطبان نسبت به آن ذهنیت داشتند. من می‌خواستم یاور شبیه هیچ کدام از این‌ها نشود؛ می‌خواستم که ترکیبی از آنها باشد و در عین حال هیچ کدام از آن شخصیت‌ها هم نباشد. اگر بخواهم نقش‌هایم را تکرار کنم مردم هم آن را باور نمی‌کنند.

وی درباره بهترین سکانس این سریال هم گفت: سکانس پایانی سریال که در تکیه نیاوران تصویربرداری شد  برای من همیشه ماندگار و خاطره‌انگیز است. در مدت کوتاهی که آنجا بودیم من با خادم آن تکیه که «آقا سید» نام داشت آشنا شدم که مرد بسیار نیک و نازنینی بود؛ پدر چهار شهید بود و دوستی ما بعد از آن هم ادامه پیدا کرد که البته دیگر درمیان ما نیستند و فوت کردند. این سکانس موردتوجه مخاطبان هم قرار گرفت چون هم عنصر هیجان را داشت و هم جنبه‌های دراماتیک آن بسیار پررنگ بود.

فلاحی‌پور گفت:  نقطه قوت دیگر سریال، حضور بازیگرانی مثل زنده‌یاد پرویز پورحسینی، محمود پاک‌نیت، کتایون ریاحی، رویا تیموریان و ثریا قاسمی بود که یک ترکیب  بسیار خوب را شکل دادند و همه در جای خودشان بودند. حتی برای نقش‌های فرعی هم از بازیگران توانمندی استفاده شد که شاید یک نمونه آن آقای شکرخدا گودرزی باشد که خودشان از بازیگران و کارگردانان برجسته تئاتر هستند و در این سریال نقش اصغر پلنگ‌دره‌ای را داشتند. جا دارد برای ایشان و دو پسرش که درگیر کرونا هستند هم آرزوی سلامتی داشته باشیم.

 

وی عنوان کرد: در مجموع باید بگویم برای تولید مثل «شب دهم» پیش از هر چیز به فیلمنامه های قوی نیاز داریم. ما نویسندگان خوبی داریم که اگر در کنار هم قرار بگیرند و به صورت گروهی کار کنند آثار ماندگار و پرمخاطبی را خلق خواهند کرد.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول