اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

زنگ اول رئیس جمهور در خوزستان

پایان دولت دوازدهم با تنش آبی خوزستان و سر دراز قصه‌ پر پیچ‌ و خم معضلات آن رقم خورد اما اینکه رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، دومین روز بعد از تشکیل دولت را با سفر به خوزستان آغاز کرد.

زنگ اول رئیس جمهور در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پایان دولت دوازدهم با تنش آبی خوزستان و سر دراز قصه‌ پر پیچ‌ و خم معضلات آن رقم خورد اما اینکه رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، دومین روز بعد از تشکیل دولتش را با سفر به خوزستان آغاز کرد که قطعا میتوان بعدها در تاریخ، از آن به عنوان تصمیمی هوشمندانه‌ نام برد.

مثل معلم‌هایمان که همیشه برای ریاضی، زنگ اول را انتخاب می‌کردند تا با تمام وجود برای سرسخت‌ترین درس سال، انرژی بگذارند.

کلاف سردرگم خوزستان به دست‌های خبره‌ زیادی برای باز شدن نیاز دارد و سفر سرزده‌ رئیس جمهور به معیت تعدادی از کابینه دولت‌اش در تعطیل‌ترین روز سال، این امید را ریشه‌دارتر کرد که هنوز هم میتوان به برگشتن ورق‌ها و اوج گرفتن خوزستان دل‌ خوش داشت.

تا جایی که سید کریم حسینی، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی این سفر را برای استان و کشور پربرکت دانست و عنوان کرد: وفاداری مردم استان برای همه ثابت شده و امیدواریم مورد عنایت واقع شویم؛ ما نیز آنچه از آقای رئیسی میدانیم این است که صادق الوعده است و به وعده‌های خود عمل می‌کند.

وظیفه مضاعف در قبال خوزستان

چشم صبح جمعه‌ نه تنها خوزستان که تمام ایران به خبر ورود ابراهیم رئیسی در فرودگاه شهید حاج قاسم سلیمانی اهواز روشن شد؛ خبری که برخلاف صبح جمعه‌ دولت پیشین، گوش‌ها را برای رقم زدن اقداماتی تاثیرگذار تیز کرد.

رئیس جمهور نیز نشان داد که از جایگاه مردم این خطه به خوبی آگاه است و قوام انقلاب را که با خون و خاکشان رقم خورده به خوبی می‌شناسد؛ او به محض پیاده شدن عنوان کرد: مردم خوزستان مردمانی بسیار خوب و شایسته‌اند که بر گردن تمام ملت ایران حق دارند چرا که این مردم با تمام ظرفیت خود در طول هشت سال دفاع مقدس از کشور دفاع کردند.

 

رئیس جمهور در تشریح دلیل اهمیت توجه به این استان ادامه داد: ما نسبت به تمام مردم کشور وظیفه داریم اما در مقابل مردم خوزستان این وظیفه مضاعف است. مشکلات در این استان موجب رنجش همگان شده که به تبع آن پیگیر رفع مسائل هستیم.

او تاکید کرد: در این سفر، که سفری کوتاه است و امکان دیدارهای مردمی به شکل مناسب و کامل وجود ندارد سعی می‌شود در جریان مهم‌ترین مسائل خوزستان که مردمانش را رنج می‌دهد قرار گرفته و آن‌ها را مرتفع کنیم.

وی افزود: مردم بدانند که در دولت عموما رفع مشکلات کشور و رفع مشکلات خوزستان را به صورت ویژه‌تر در دستور کار قرار خواهیم داد و به نظر می‌رسد با مشارکت خود مردم بسیاری از گره‌ها باز خواهند شد.

رئیس جمهور در منبع کرونا

در حالی که همه‌ بازدیدها می‌توانست به صورت ویدئوکنفرانس رقم بخورد و بین مردم و مسئولین هزاران در فاصله باشد، درست برخلاف روال معمولی سفرهای استانی که خبرنگاران باید منتظر یک کنفرانس شسته رفته باشند چرخ‌ها به سمت کرونایی‌ترین قسمت اهواز یعنی بیمارستان رازی برگشت تا این سفر با پای صحبت مردم و کادر درمان نشستن آن هم در بحرانی‌ترین شرایط یک همه‌گیری رقم بخورد و بین گوش مسئولین برای شنیدن و زبان مردم برای گفتن هیچ حائلی نباشد.

آنقدر که حاضرین را یاد آن فراز از عهدنامه‌ی مالک‌اشتر بیندازد که مولای متقیان خطاب به او فرمود: " برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن فارغ از هر کاری به آنان پردازی. برای دیدار با ایشان به مجلس عام بنشین، مجلسی که همگان در آن حاضر توانند شد و برای خدایی که آفریدگار توست، در برابرشان فروتنی نمایی و بفرمای تا سپاهیان و یاران و نگهبانان و پاسپانان به یک سو شوند، تا سخنگویشان بی‌هراس و بی‌لکنت زبان، سخن خویش بگوید که من از رسول الله(ص) بارها شنیدم که میگفت: پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت، زیردست نتواند بدون لکنت زبان حق خود را از قوی دست بستاند.

پس تحمل نمای، درشتگویی یا عجز آن‌ها را در سخن گفتن و تنگ حوصلگی و خودپسندی را از خود دور ساز تا خداوند درهای رحمتش را به روی تو بگشاید و ثواب طاعتش را به تو عنایت فرماید."

رئیس‌جمهور نیز در همین راستا پس از گفت‌وگو با خانواده‌های بیماران و طلاب جهادی، نسبت به رفع فوری کمبودهای درمانی و بیمارستانی اعم از افزایش تخت‌ها، تامین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی و همچنین تامین نیازمندی‌های بخش مراقبت‌های ویژه دستوراتی به وزیر بهداشت صادر کرد و به وزیر کشور نیز دستور داد تا برای استفاده بیش از پیش از ظرفیت مراکز درمانی نیروهای مسلح جهت بستری بیماران کرونایی، پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

کارگاه جمع‌آوری فاضلاب

مقصد بعدی، کارگاه جمع‌آوری فاضلاب کوی ملت اهواز بود! جایی که رئیس‌جمهور آستین‌ همت را بالا زد و بلافاصله دستورها را جهت حل سریع مشکل فاضلاب این کلانشهر صادر کرد:

۱. افزایش تعداد کارگاه‌ها برای سرعت در اجرای عملیات
۲. تعیین فرصت یکماهه به وزارت نیرو برای تحقیق در زمینه حل مشکل دفع آبهای سطحی و فاضلاب در خوزستان به صورت تفکیکی
۳. اجرای طرح موقت جهت برون‌رفت از مشکلات بارندگی‌های پاییزه مخصوصا در نقاط بحران‌زا
۴. کوتاه کردن زمان به پایان رساندن پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز و قرار دادن روز شمار برای پیش‌بینی به پایان رساندن پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز

بازدید هوایی از هورالعظیم

از کرونا و فاضلاب که بگذریم، داغ سوم خوزستانی‌ها آب است؛ معظلی که لب‌هایشان را حوالی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین سدها تب‌دار به حال خویش رها کرده است. هرچند که طی این سفر آب زیر همه رگ‌های خوزستان نخزید اما در بازدید هوایی رئیس‌جمهور از هورالعظیم، پروژه آبرسانی سپاه به روستاهای جفیر از خط انتقال آب غدیر به بهره‌برداری رسید و ساکنان روستا‌های جفیر یک و دو که تا کنون از آب آشامیدنی سالم محروم بودند با افتتاح این طرح از طریق خط انتقال آب غدیر، توانستند از این نعمت بهرمند شوند.

در حال حاضر نیز فاز دوم طرح آبرسانی به روستا‌های جفیر یک و دو در بخش اسماعیلیه اهواز با کارگذاری ۹ کیلومتر خط انتقال به پایان رسیده و آب آشامیدنی سالم در اختیار ۲۰۰ خانوار ساکن در این روستا‌ها قرار گرفته است.

بیکاری، مهم‌ترین دغدغه دولت

اما این پایان سفر نبود و رئیس‌جمهور بعد از خاطره‌گویی از حضور سردار سلیمانی در جفیر، پای دردودل مردمان خون‌گرم و میهمان‌نواز جفیر نشست تا در اولین روزهای سیزدهمین دولت، مرهمی بر زخم‌هایشان باشد، او خطاب به این مردم ضمن اطمینان‌بخشی بر اینکه دولت در کنارشان خواهد بود عنوان کرد: ما در دولت با تمام توان به دنبال حل مشکلات خوزستان خواهیم بود. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اشتغال مساله محوری دولت سیزدهم است ادامه داد: دولت تمام توان خود برای رفع مشکل بیکاری در خوزستان و سایر استان‌ها به کار خواهد گرفت چرا که رفع بیکاری یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت است و برای رفع آن از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم؛ طبق برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود تا با توسعه صنایع و نیز بخش کشاورزی قسمت زیادی از معضل بیکاری را در استان برطرف نماییم.

آیت‌الله رئیسی خطاب به مردم تصریح کرد: جوانان عزیز ما نباید دغدغه کار داشته باشند، مسئله رفع بیکاری و ایجاد اشتغال جوانان از جمله مسائل مهم در دستور کار دولت خواهد بود.

او ادامه داد: اگر کشاورزی در این منطقه فعال شود زمینه اشتغال است، محصولی که برداشت می‌شود و صنایعی که فعال می‌شود از جمله صنایع تبدیلی هم ارزش افزوده و هم زمینه اشتغال را ایجاد می‌کنند.

نشست با سران عشایر

درد را باید از صاحب درد شنید تا بتوان برای درمانش بهترین مرهم را به کار بست؛ رئیس‌جمهور در ادامه‌ این سفر یک‌روزه درست برخلاف تمام روتین‌ها در نشستی دل به دردهای سران عشایر خوزستان سپرد تا دقایقی چند، برای او از گره‌هایی پرده بردارند که منشا کوری‌های خوزستان است.

نادر فاضلی، یکی از شیوخ عرب خوزستان بعد از اینکه خوزستان را دیار مردمانی دانست که هشت سال دفاع مقدس، رنج و دربه‌دری را به جان خریدند اما تن به ذلت ندادند خطاب به رئیس جمهور گفت: بیکاری جوانان، فاجعه زیست محیطی، خشکی تالاب شادگان و هورالعظیم، مصیبت کرونا و فاجعه خشکی نخیلات و بی‌آبی گاومیش‌ها از مهمترین مسائل و مشکلات استان است و انتظار داریم که به خوزستان و خوزستانی‌ها اطمینان خاطر دهید که پروژه‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون و دز متوقف و وزارت نفت و سازمان بنادر به وظیفه اجتماعیشان در خرمشهر، آبادان و شادگان عمل کنند.

این شیخ خوزستانی در رابطه با تعاملات فرهنگی با کشورهای همسایه ادامه داد: همچنین خواهشمندیم دستور دهید تا مجوز اشتراکات فرهنگی، مذهبی و عشیره‌ای با کشور عراق ایجاد شود؛ ما خواستار این هستیم که وزارت کشور شرایط تردد بین ساکنان مرزی با عراق را همانند آذربایجان بدون گذرنامه فراهم کند.

او همچنین با تاکید بر اهمیت تکمیل طرح آبرسانی الغدیر و گلایه از وضعیت نابه‌سامان کارون، خاطرات روزهایی دور را با رئیس‌جمهور مرور کرد و گفت: رودخانه کارون از دهانه اروند تا اهواز قابل کشتیرانی بوده که امروز به منبع فاضلاب تبدیل شده است.

عیدی وندی نیز که یکی از بزرگان عشایر بختیاری بود در ادامه‌ی این نشست گفت: با انتخاب دو معاون از این استان دین خود را ادا کردید اما دولت‌های قبلی به خوزستان ظلم کردند و همچنان دین ما به گردن دولتمردان قبلی باقی مانده است؛ هرچند اگر بگوییم در دولت‌های قبلی کاری صورت نگرفته بی‌انصافی است اما کاری در حد خوزستان را شاهد نبوده‌ایم.

عیدی‌وندی خطاب به رئیس‌جمهور ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد سرانه کشور از خوزستان تأمین می‌شود و به همین دلیل انتظار داریم که یا بیکار نداشته باشیم یا حداقل آمار کمتر از دیگر نقاط کشور باشد؛ در زمینه مدیریت بحران نیز پیشنهاد می‌دهم که سه موضوع بررسی تولیدات داخلی اعم از صنعتی، خدماتی و کشاورزی، خارج کردن مملکت از بار روانی تورم و ایجاد ثبات در بازار را در دستور کار ویژه خود داشته باشید.

شورای اداری

بعد از پای صحبت رنج آلود مردم و شیوخ نشستن و بعد از دیدن میدانی دردها نوبت به مدیران رسید؛ رئیس‌جمهور قاطعانه از لزوم صدور فوری و آنی یک برنامه‌ی کوتاه مدت برای رفع مشکلات خوزستان میگفت و تلاش مضاعفی که از مدیران انتظار داشت.

آیت‌الله رئیسی نگاهش را به مسئولین چرخاند و با مخاطب قرار دادن آن‌ها عنوان کرد: مدیران به نامه نوشتن بسنده نکنند و مانند دوران دفاع مقدس با پیگیری‌های جدی کارها را دنبال کنند؛ با روحیه جهادی از هیچ مانعی نمیتوان ترسید و برای حل مشکلات میتوان از آنها گذشت‌.

رئیس‌جمهور ضمن اشاره به مدیران پروازی ادامه داد: مدیران باید در استان مستقر باشند و در مورد مدیران پروازی در استان تجدید نظر شود چرا که آن مدیرانی که دغدغه استان را دارند باید در استان مستقر باشند تا با نظارت مستمر در استان شاهد داشتن سیستم اداری سالمی باشیم. مدیران نیز در سراسر استان بر تمامی امور نظارت کنند تا کارها سریع و اثر بخش دنبال شود.

این سفر هرچند کوتاه و ناگهانی رقم خورد اما بارقه‌ای از امید را در چشم‌های مُرده‌ مردم خوزستان دمید تا پلک‌های سنگین‌شده از آلام سومدیریت‌ها را به شوق تماشای روزهایی که مزین به احقاق حقوق عامه‌شان است باز نگه دارند و شیرینی طعم دولتی انقلابی را پس از سال‌ها بی‌سروسامانی و تبعیض به کام ببینند، حال باید ماند و به انتظار نشست که چگونه رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم، آستین غیرت و همتشان را برای سامان دادن به این استان بلا کشیده بالا خواهند زد.

انتهای پیام/


این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول