اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ظرفیت تکمیل است ثبت‌نام نمی‌کنیم!

باوجود نزدیک شدن سال تحصیلی و ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه «پادا» و «سیدا» اما وقتی به مدارس برای تحویل مدارک مراجعه می‌کنند، مدارس از پذیرش این دانش‌آموزان به بهانه تکمیل ظرفیت ممانعت می‌کنند.

ظرفیت تکمیل است ثبت‌نام نمی‌کنیم!

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، با آغاز شهریورماه و نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی، هنوز دانش‌آموزانی هستند که موفق به ثبت‌نام در مدارس نشده و باوجوداینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه «پادا» و «سیدا» انجام‌شده اما وقتی به مدارس برای تحویل مدارک مراجعه می‌کنند، مدارس از پذیرش این دانش‌آموزان به بهانه تکمیل ظرفیت ممانعت می‌کنند و باوجود تأیید نام دانش‌آموزان در سامانه «پادا» با پارامترهایی همچون محدوده مشخص و نزدیکی منزل تا مدرسه، مدارس از ثبت‌نام برخی از این دانش‌آموزان ممانعت می‌کنند.

سهمیه‌ فرهنگی بودن حق فرزندان غیرفرهنگی را ضایع می‌کند

عزیزه طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با انتقاد از روند ثبت‌نام دانش‌آموزان و بلاتکلیفی ایجاد شده برای اولیای دانش‌آموزان اظهار کرد: مدرسه محدوده منزل ما امسال برای پایه هفتم ثبت‌نام نمی‌کرد و ما مجبور شدیم به دو مدارس هم‌جوار امیدوار باشیم لذا با ثبت‌نام در سامانه «پادا» با خاطری آسوده به مدرسه محدوده رفتیم اما هرچه اصرار کردیم موفق به ثبت‌نام نشدیم.

اولیای دانش‌آموز پایه هفتم با بیان اینکه خیلی‌ها با سفارش و اولویت فرزند فرهنگی بودن در هر مدرسه خوب دولتی بدون توجه به محدوده ثبت‌نام کردند، گفت: چنین سفارشات و سهمیه فرزند فرهنگی بودن حق فرزندان ما برای بهره‌مندی از مدارس مربوط به محدوده خود را ضایع می‌کند.

وی با بیان اینکه به لحاظ مالی توان پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور مدارس غیرانتفاعی را ندارم، افزود: از اواخر تیر تا هفته اول شهریور مدام پیگیری کردم تا شاید گره‌ای باز شود اما همواره با جدیت مدیر مدرسه که ظرفیت کامل است مواجه می‌شدیم بی‌آنکه پاسخ قانع‌کننده‌ای بشنویم.

تکمیل ظرفیت مانع تحصیل در رشته موردعلاقه

دانش‌آموز پایه دهم ناحیه یک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با انتقاد از نحوه ثبت‌نام و پذیرش در هنرستان‌های رشت اظهار کرد: بعد از ثبت‌نام در «پادا» وقتی به مدرسه مراجعه می‌کنیم می‌گویند ظرفیت تکمیل است و نمی‌توانیم از شما ثبت‌نام به عمل آوریم.

این دانش‌آموز هنرستانی که از گفتن نام خود امتناع کرد با بیان اینکه مدرسه بی‌توجه به علایق دانش‌آموز پیشنهاد می‌دهد تا در گرایش‌های دیگر که ظرفیت آن تکمیل نیست ثبت‌نام کنیم، گفت: من که نمی‌توانم به خاطر خالی بودن یک گرایش دیگر آینده و علاقه خودم را تباه کنم این چه منطقی است که مدارس دارند و چنین پیشنهادهایی می‌دهند.

ظرفیت ثبت‌نام تکمیل شد

باوجود ایجاد سامانه «پادا» و «سیدا» برای ثبت‌نام غیرحضوری دانش‌آموزان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در زمان ثبت‌نام در ایام شیوع ویروس کرونا، اما این سامانه نه‌تنها باری از مشکلات دانش‌آموزان و اولیای آنان برنداشت بلکه بسیاری را بلاتکلیف و مستأصل کرده است. حالا بگذریم از خانواده‌های کم برخورداری که به دلیل عدم توانایی ثبت‌نام اینترنتی باید هزینه‌های زیادی را برای ثبت‌نام یا ویرایش در «سیدا» و «پادا» از طریق کافی‌نت متحمل شوند و نتیجه نگیرند.

ظرفیت را بالا می‌بریم

اگرچه محمد رحمتی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرده بود که هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نمی‌ماند و اگر دانش‌آموزی بدون مدرسه باشد آموزش‌وپرورش مکلف به ثبت‌نام او و یا بالا بردن ظرفیت مدارس محدود است، اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و ممکن است، اولیای دانش‌آموز، خسته از بروکراسی‌های ایجاد شده و مراجعات پی‌درپی به ادارات آموزش‌وپرورش، ترجیح دهد که زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور مدارس غیرانتفاعی کمر خم کند آن‌هم در این شرایطی که اقتصاد حال خوبی ندارد، اگرچه نمی‌توان از چنین اتفاقی این برداشت را کرد که به‌نوعی دانش‌آموزان مجبور به ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی شوند اما در ظاهر این اتفاق در حال اجراست و خانواده‌های بسیاری بلاتکلیف و حتی برخی از آن‌ها از تحصیل جا می‌مانند.

ثبت‌نام ۲۵۰ هزار ثبت‌نام اینترنتی

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از ثبت‌نام ۲۵۰ هزار دانش‌آموز گیلانی به‌صورت الکترونیکی از خردادماه خبر داد و افزود: در صورت بروز مشکل برای ورود به سامانه «پادا» والدین می‌تواند مشخصات دانش‌آموز را از طریق مدیر مدرسه در سامانه «سیدا» ثبت کنند.

خبری از حضور سرزده نیست؟!

البته انتظار می‌رود تا مدیران ادارات به‌ویژه مدیرکل آموزش‌وپرورش در زمان ثبت‌نام به‌طور سرزده و تصادفی در مدارس حاضر می‌شدند و از نزدیک با دغدغه‌ها و گله‌مندی‌های دانش‌آموزان آشنا می‌شدند. صرف آمارها نشان از رضایتمندی اولیا و دانش‌آموزان نیست چراکه بسیاری از ثبت‌نام‌شده‌های سامانه «پادا» در زمان ثبت‌نام حضوری به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و پرجمعیت دچار مشکل شده‌اند. امیدواریم هرچه سریع‌تر آموزش‌وپرورش با اقدامی جهادی و فوری قبل از ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی و خم شدن کمر خانواده‌ها زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور این مدارس چاره‌ای بیندیشند و بدون نیاز به رفت‌وآمدهای فراوان اولیا و بروکراسی‌های کسالت‌آور موجود، راهکاری در نظر بگیرند.

انتهای پیام/۳۳۸۹/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول