اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جامعه اطلاعاتی آمریکا: حل منشأ کرونا بدون چین امکانپذیر نیست

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش جدید خود درباره منشأ کرونا گفته که قادر نیستند بدون همکاری چین ابهامات درباره منشأ کووید-۱۹ را رفع کنند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا: حل منشأ کرونا بدون چین امکانپذیر نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های آمریکایی روز گذشته (جمعه) در خلاصه‌ای از گزارشی محرمانه که از طبقه‌بندی خارج شده بود، تصریح کردند که جامعه اطلاعاتی آمریکا فکر نمی‌کند بتواند بدون چین، ابهامات درباره شیوع «کووید-۱۹» را حل کند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تنها چین می‌تواند سؤالات مربوط به منشأ واقعی ویروس کرونا را که تاکنون به مرگ حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان منجر شده، حل کند.

طبق این گزارش از طبقه بندی خارج شده، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند: «همکاری چین به احتمال خیلی زیاد برای رسیدن به یک ارزیابی جامعه درباره منشأ کووید-۱۹ ضروری است».

از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان، مقام‌های ایالات متحده از همان دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، اتهام‌زنی به چین درباره منشأ شیوع کرونا را آغاز کردند.

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده که هفته گذشته یک گزارش محرمانه که خلاصه‌ای از تحقیقاتی را دریافت کرده بود که خودش دستور آن را صادر کرده بود، گفت که واشنگتن و همپیمانان این کشور به اعمال فشار به چین برای ارائه پاسخ درباره منشأ کرونا ادامه می‌دهند.

بایدن در بیانیه‌ای بعد از انتشار این گزارش محرمانه با تکرار ادعاهای خود گفت: «اطلاعات مهمی درباره منشأ این بیماری همه‌گیر در جمهوری خلق چین وحود دارد اما از همان ابتدا، مقام‌های دولتی چین تلاش کردند تا مانع از دسترسی بازرسان بین المللی و اعضای جامعه جهانی بهداشت عمومی به این اطلاعات شود».

طبق گزارش رویترز، خلاصه این گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شده است، اختلافات میان پکن و واشنگتن را در شرایطی که روابط دو طرف به پایین‌ترین حد  خود در چند دهه گذشته رسیده، تشدید خواهد کرد.

طبق این گزارش، در ایالات متحده همچنین برخی فعالان حقوق بشر نگران هستند که تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا موجب خشونت علیه آسیایی‌هایی شود که در آمریکا زندگی می‌کنند.

ادعاهای مقام‌های آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های پکن بارها تمامی این اتهامات را رد کرده‌اند.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا موجی از واکنش‌ها را در بین مقام‌های آمریکایی به همراه داشته است به طوریکه «مارک وارنر» سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات سنا نیز مدعی شده است که این گزارش، «بر ضرورت اقدام چین برای توقف مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات بین‌المللی در خصوص یک بیماری همه‌گیر جهانی که هزینه‌ بسیار زیادی به جان و زندگی افراد وارد آورده، تأکید دارد».

این گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا، آن طور که رویترز گزارش کرده است، جزئیات جدیدی درباره میزان اختلافات داخلی در درون دولت بایدن در خصوص نظریه نشت ویروس از آزمایشگاهی در ووهان چین است.

طبق این گزارش، چندین سازمان در جامعه اطلاعاتی گسترده آمریکا تصور داشتند که ویروس کرونا از «قرارگیری طبیعی در معرض یک حیوان آلوده به ویروس و یا یک ویروس پیش ساز نزدیک به آن به وجود آمده است».

در این گزارش آمده است اما با این وجود اعتماد اندکی به این نتیجه‌گیری وجود دارد و گروههای دیگر نتوانستند به هیچ وجه درباره منشأ این ویروس به نظر قطعی برسند.

با این حال، یک بخش از جامعه اطلاعاتی آمریکا، مدعی هستند که اولین ابتلای انسانی به کووید-۱۹ احتمالاً به واسطه یک رخداد مرتبط با آزمایشگاه بوده است که ممکن است شامل آزمایش، لمس حیوانات یا نمونه‌گیری از مؤسسه ویروس شناسی ووهان بوده است.

با این حال، یک تیم تحت رهبری سازمان جهانی بهداشت که در ماه ژانویه و فوریه به مدت چهار هفته در ووهان و اطراف آن به سر می‌برد، این فرضیه آمریکایی‌ها را رد کرده است.

گزارش جدید آمریکا نتیجه‌گیری کرده است که تحلیلگران بدون اطلاعات چین همچون نمونه‌های بالینی و داده‌های اپیدمیولوژیک درباره اولین موارد ابتلا، قادر نخواهند بود که به توضیحات قطعی‌تری دست پیدا کنند.

در ابتدا، سازمان‌های جاسوسی آمریکا از این فرضیه حمایت می‌کردند که منشأ ویروس در طبیعت بوده است اما افرادی که با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آشنا هستند گزارش کرده‌اند که دیگر فرضیه‌ای مبنی بر این که این ویروس به طور گسترده و طبیعی در بین حیوانات وحشی گسترش یافته است، در بین مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی مورد حمایت نیست.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول