اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

گلایه مردم از فروش اجباری و انحصاری اینترنت و مودم روی خط تلفن ثابت/ چرا تلفن ثابت 218 هزار تومانی موجود نیست؟

شرکت مخابرات ایران باید خط تلفن ثابت را به قیمت مصوب 218 هزار تومان بفروشد؛ اما امروز در برخی از مناطق این رویه اجرا نمی‌شود. علاوه بر تاخیر در واگذاری تلفن ثابت، خریداری اینترنت و مودم همراه با خط الزامی اعلام می‌شود. خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرده است.

گلایه مردم از فروش اجباری و انحصاری اینترنت و مودم روی خط تلفن ثابت/ چرا تلفن ثابت 218 هزار تومانی موجود نیست؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مدتی است که برخی از متقاضیان خرید خط تلفن ثابت در برخی مناطق شرکت مخابرات ایران، گلایه هایی را از شرایط فروش این سرویس ابراز می کنند.

سرویس تلفن ثابت قدیمی ترین خدمت شرکت مخابرات ایران است که در حال حاضر علاوه بر شرکت مخابرات، چند شرکت خصوصی دارای مجوز دیگر هم به صورت محدود این سرویس را در برخی از مناطق کشور ارائه می کنند. اما اغلب مردم تلفن ثابت را با شرکت مخابرات ایران می شناسند.

در یک رویه عادی، شرکت مخابرات ایران باید یک خط تلفن ثابت را به قیمت مصوب 218 هزار تومان به متقاضیان بفروشد؛ اما گویا امروز در برخی از مناطق مخابراتی این رویه اجرا نمی شود و همین امر باعث اعتراض و گلایه متقاضیان دریافت خط تلفن ثابت از مخابرات شده است.

در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم و با شنیدن صدای مشترکان معترض، موضوع را از مسوولان مخابرات هم پیگیری کرده ایم.

ماجرای گلایه مردم از فروش اینترنت و مودم به خریداران خط تلفن ثابت چیست؟

مشکل موجود در زمینه خرید خط تلفن ثابت، توسط متقاضیان معترض به «فروش اجباری اینترنت و مودم همراه با خط تلفن ثابت» تعبیر شده است.

یکی از متقاضیان خرید خط تلفن ثابت در این باره به خبرنگار فارس، توضیح داد: مرداد ماه امسال با مراجعه به مرکز مخابرات آل اسحاق واقع در منطقه حکیمیه در شرق تهران، برای خرید خط تلفن ثابت با قیمت 218 هزار تومان اقدام کردم. متصدی مخابرات اعلام کرد که در این منطقه خط تلفن ثابت به همراه اینترنت و مودم فیبرنوری مخابرات فروخته می شود که قیمت آن یک میلیون 900 هزار تومان است، در حالی که قیمت مودم فیبر نوری در بازار یک میلیون تومان است. همچنین از انتقال خط تلفن قبلی متعلق به خودم که در همان منطقه به ثبت رسیده و اینترنت adsl شاتل روی آن برقرار است خودداری کردند و دلیل عدم انتقال خط قدیمی به منزل جدید را تکنولوژی جدید ارائه شده در منطقه مقصد اعلام کردند.

این متقاضی درباره پیگیری های خود برای حل این مشکل، تصریح کرد: این ادعای مخابرات به تلفن رسیدگی به شکایات مراجعه کنندگان به شماره 88027171 و 88049407 منعکس شد که پاسخ داده شد که کارمندان طبق مصوبه عمل می کنند. شکایت در سامانه های ثبت شکایات وزارت ارتباطات به شماره 195 هم ثبت شد که تا کنون به نتیجه ای نرسیده است. همچنین شکایت در سامانه مرکز بازرسی و نظارت مخابرات به آدرس https://bazresi.tci.ir به ثبت رسید که پاسخ داده شد که «امکان دایری ftth (سرویس فیبر نوری) در محدوده اعلام شده موجود است». علاوه بر این، مشکل در سامانه ثبت گزارش های مردمی مخابرات به آدرس complaint.cra.ir و مرکز ملی رقابت به آدرس www.nicc.gov.ir هم منعکس شده که تا کنون پاسخی به همراه نداشته است.


در سال های نه چندان دوری واگذاری تلفن ثابت در کشور به روز شده بود

مشکل در واگذاری تلفن ثابت جدید است؟

بررسی سابقه این موضوع نشان می دهد که آنچه که امروز اسباب نارضایتی برخی از مشترکان را فراهم کرده، مشکل تازه ای نیست و حداقل 3 سال پیش هم رسانه ای شده و به گوش مسوولان رسیده است. برخی کاربران هم در صفحه توئیتر محمد جواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این موضوع اعتراض کرده بودند.

در یک نمونه در سال 97، برخی از متقاضیان خرید خطوط تلفن ثابت اعلام کرده بودند که با مراجعه به مراکز مخابراتی برای ثبت نام و دریافت تلفن، مخابرات منطقه اعلام کرده که خط تلفن ثابت را بدون خط اینترنت واگذار نمی‌ کند. این موضوع اعتراض متقاضیان را به همراه داشت؛ زیرا برخی قصد خرید اینترنت را نداشتند و برخی هم می خواستند از سرویس دهنده دیگری، اینترنت خریداری کنند.

همچنین در نمونه دیگری، این مشکل در مرکز تلفن 13 آبان واقع در منطقه 19 تهران هم گزارش شده بوده که در این مرکز خرید یک خط تلفن ثابت، به همراه اینترنت و مودم، حدود یک میلیون و 800 هزار تومان برای متقاضیان هزینه داشته است.

مجید صدری مدیرعامل وقت شرکت مخابرات ایران در واکنش به این موضوع، اصل مسئله را رد کرده و گفته بود: فروش اجباری اینترنت مخابرات در مراکز مخابراتی غیرقانونی است و این مراکز نباید از این روش بازاریابی کنند و اینترنت بفروشند. افرادی که با این مشکل مواجه شده اند می توانند شکایت خود را از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات مخابرات اعلام کنند.

مخابرات چه توضیحی دارد؟

خبرنگار فارس موضوع را از شرکت مخابرات ایران پیگیری کرد.

محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: شرکت مخابرات ایران همواره در تلاش بوده که خدمات خود را در اسرع زمان و با کیفیت ارائه کند اما متاسفانه در برخی از مناطق مخابراتی به دلیل محدودیت های فنی، دچار وقفه در خدمات رسانی می شویم. 

وی ادامه داد: از یک سو، در دایری های جدید شرکت مخابرات ایران به دلیل استفاده از فناوری های جدید قیمت تمام شده بالا است و از سوی دیگر، تعرفه های شرکت مخابرات ایران در بخش تلفن ثابت 12 سال است که تغییری نداشته است.

به گفته بیدخام، در مناطقی که از فناوری های جدید استفاده می کنیم سعی می کنیم که ارائه خدمات به صورت باندلینگ عرضه شود؛ یعنی خدمات تلفن ثابت همراه با اینترنت ارائه شود. طبیعی است که این سرویس اینترنت نیاز به مودم دارد و با توجه به نوع مودمی که در این فناوری استفاده می شود، مودم بین یک میلیون و 300 هزار تومان تا یک میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد که مشترک می تواند در صورت تمایل مودم را از بازار هم تهیه کند به شرطی که با تکنولوژی مخابرات سازگاری داشته باشد.

این مقام مسوول در واکنش به مشکل مشترک در عدم تغییر مکان خط تلفن ثابت، هم گفت: با توجه به اینکه تعرفه های شرکت مخابرات ایران در بخش تلفن ثابت 12 سال است که تغییری نداشته است و از سوی دیگر تعرفه تغییر مکان بسیار زیاد است در عمل در برخی از مواقع تغییر مکان یا به سختی انجام می شود یا امکان انجام آن نیست.

وی تاکید کرد: این مسائل در نتیجه عدم به روزرسانی تعرفه تلفن ثابت پیش آمده که نیاز به حل ریشه ای مشکل دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول