اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واکنش لبنان به تشدید بی‌سابقه تنش میان الجزائر و مغرب

وزارت خارجه لبنان طی بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از تشدید تنش میان الجزائر و مغرب، هر دو طرف را به حل اختلافات موجود و اتحاد بر اساس احترام و حفظ منافع دو کشور دعوت کرد.

واکنش لبنان به تشدید بی‌سابقه تنش میان الجزائر و مغرب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه لبنان به تحولات اخیر در روابط میان مغرب و الجزائر و قطع روابط دیپلماتیک آن‌ها، واکنش نشان داد و بر ضرورت تقویت و برادری میان کشورهای عضو اتحادیه عرب تاکید کرد.

وزارت خارجه لبنان طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در وبگاه «لبنان ۲۴» منتشر شد، اعلام کرد: «لبنان از آن‌چه که موجب رسیدن روابط الجزایر و مغرب به این مرحله شده، ابراز تاسف می‌کند و به عنوان عضو موسس اتحادیه کشورهای عربی و پایبند به عهد و پیمان‌های آن، بر تقویت برادری و همکاری بین کشورهای عضو تأکید می ‌‌کند و به آن مشتاق است و موضع ثابت و تاریخی خود را در دعوت به همبستگی و اتحاد همه کشورهای عربی  به دلیل منافع مشترک و حل چالشهای فرارو تکرار می‌کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «لبنان که دارای روابط قوی برادرانه با الجزایر و مغرب است، برای هر دو کشور آرزوی خیر می‌کند و امیدوار است که آن‌ها بتوانند علل اختلافات موجود را برادرانه، با ابزارهای دیپلماتیک، بر اساس احترام متقابل به حاکمیت یکدیگر و حفظ منافع دو کشور به گونه‌ای که ضامن بازگشت روابط ‌آن‌ها به روال طبیعی  باشد، رفع کنند».

«رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر سه‌شنبه گذشته در یک نشست خبری، از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با مغرب  به دلیل «رویکردهای خصمانه رباط» خبر داد و گفت که الجزایر، سیاستهای یکجانبه مغرب را نمی‌پذیرد و «روشن است که مغرب از اصولی دست برداشته است که روابط الجزایر با مغرب را عادی می‌کند».

ی در واکنش به اظهارات «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از مغرب گفت: «از سال ۱۹۴۸، هیچ وزیر اسرائیلی از هیچ کشور عربی، علیه یک کشور عربی دیگر، اظهارات خصمانه مطرح نکرد».

لعمامره ضمن انتقاد از رفتارهای مغرب علیه کشورهای شمال آفریقا، تأکید کرد، سران مغرب، مسئول بحرانهای این کشور با الجزایر هستند.

وی افزود: «حاکمان کنونی مغرب در توهم خودمختاری جعلی در صحرای غربی به سر می‌برند... پادشاهی مغرب تعهدات خود مبنی بر برگزاری همه‌پرسی را کنار گذاشته است».

وزیر خارجه الجزایر تأکید کرد: «مغرب تنها کشور عربی در شمال آفریقاست که با عضویت اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه [آفریقا] موافق کرده است».

وزارت خارجه مغرب نیز در واکنش به این اقدام طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم به صورت یک‌جانبه از سوی مقامات الجزائر اتخاذ شده است و تاکید کرد: «مغرب برای این تصمیم کاملا غیرقابل توجیه ابراز تاسف می‌کند. اما این امر، با توجه به منطق تشدیدی که در هفته های اخیر رصد شده و نیز تأثیر آن بر مردم الجزائر  قابل پیش‌بینی بود. مغرب قاطعانه این توجیهات دروغین و بیهوده را رد می‌کند».

«سعد الدین العثمانی» نخست‌وزیر مغرب نیز، از این اعلام قطع روابط دیپماتیک میان الجزائر و کشورش ابراز تاسف کرد و گفت: بشدت برای این تحول اخیر (تصمیم الجزائر در قطع روابط با رباط)، متاسفم و امیدواریم که ان‌شاء الله بزودی این مسأله را پشت سر بگذاریم».

وی افزود: «به نظر شخصی من، ایجاد اتحادیه مغاربی و بازگشت روابط به حالت عادی میان دو کشور همسایه  مغرب و الجزایر، سرنوشتی اجتناب‌ناپذیر و ضروری است که قبل از هر چیز به دلیل منافع مشترک و ایجاد یک نقطه مشترک در آینده محقق می‌شود».

نخست‌وزیر مغرب با اشاره به چالش‌های بزرگ امروز در جهان که مستلزم ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای قدرتمند و دارای منافع مشترک است، افزود: «به نظر من، مغرب می‌بایست همواره در این افق و چشم‌انداز راهبردی حرکت کند و همواره به این امید چنگ زند. ثبات و امنیت در الجزائر به منزله ثبات و امنیت مغرب و بالعکس است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول