اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار ترکیه به یونان؛ دنبال نگرش‌های توسعه طلبانه نباشید

وزیر دفاع ترکیه با هشدار به نگرش‌های توسعه طلبانه یونان گفت، آنکارا طرفدار حل مشکلات در دریای اژه از طریق روابط همسایگی خوب و گفت‌وگو مطابق با قوانین بین‌المللی است.

هشدار ترکیه به یونان؛ دنبال نگرش‌های توسعه طلبانه نباشید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ترکیه روز یکشنبه به یونان در مورد «نگرش‌های توسعه طلبانه» هشدار داد و گفت که یونان فقط به دنبال امیدهای بیهوده است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت: «یونان باید ببیند که با نگرش‌ها، رویکردها و رفتارهای تحریک آمیز نمی‌تواند به جایی برسد و این سیاست‌ها از عقل و فهم دور است و چیزی جز جستجوی یک امید بیهوده نیست.»

آکار به همراه ژنرال‌های ارشد ارتش ترکیه اقدامات انجام شده در امتداد مرز یونان را بررسی کرد.

وزیر دفاع  ترکیه تاکید کرد که آنکارا طرفدار حل مشکلات دریای اژه از طریق روابط همسایگی خوب و گفت‌وگو مطابق با قوانین بین‌المللی است.

آکار همچنین گفت‌وگوی متقابل و مثبت درباره همکاری در مبارزه با آتش سوزی جنگل‌ها را که ماه گذشته در هر دو کشور رخ داد را یادآور شد، اما تحریکات و اقدامات تجاوزکارانه غیرقانونی یونان را مورد انتقاد قرار داد.

وی افزود: «ما از همه، به ویژه مقام‌های یونان ، انتظار داریم که روابط خوب با همسایگان برای مردم کشورهای همسایه نیز مهم باشد. اما متأسفانه دائماً با تحریکات، اقدامات تهاجمی غیرقانونی و گفتمان از طرف یونان روبرو هستیم.»

وی با بیان اینکه آتن سعی می‌کند با ادعای مناطق دریایی و حریم هوایی، حرکتهای آنکارا را محدود کند، افزود: «از این طریق نمی‌توان به جایی رسید وآنها باید آن را به وضوح ببینند.»

وزیردفاع ترکیه افزود که آنکارا از حقوق خود محافظت می‌کند. یک دیپلمات ارشد ترکیه نیز  چندی قبل گفت که در قبال نقض توافق‌های صورت گرفته در زمینه استفاده از دریای اژه ازسوی یونان ساکت نخواهد ماند. «تانژو بیلگیج» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه  گفت که ترکیه هرگز در قبال نقض توافقنامه بین آتن و آنکارا از سوی یونان در خصوص اعمال محدویت در بکارگیری از آب‌های بین‌المللی دریای اژه برای برگزاری رزمایش ساکت نخواهد ماند.

این دیپلمات ارشد ترکیه افزود که آنکارا به توافقنامه سال ۱۹۸۸ در زمینه عدم برگزاری تمرین نظامی در دریای اژه بین ۱۵ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر پاینده بوده است. وی گفت که علیرغم هشدارهای ترکیه، یونان رفتار خود را تغییر نداده است. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود که ترکیه به یادداشت تفاهم با آتن پایبند است، اما انتظار ندارد که تخلفی را از یونان در این زمینه شاهد باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول