اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

از ایجاد نظم مالی تا تلاش برای بهبود وضعیت دانش‌آموزان و کارکنان/در گفت‌وگو با مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

هر چند شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا سبب شده تا تدریس نیز سخت‌تر و طاقت‌فرساتر شود، ولی جهادگران تعلیم و تربیت خود را آماده می‌کنند تا با آغاز سال تحصیلی جدید، به عشق فرزندان و آینده سازان کشور بار دیگر در دوران کرونا با از جان گذشتگی و ایثار، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را با قوت هر چه تمام‌تر ادامه دهند.

از ایجاد نظم مالی تا تلاش برای بهبود وضعیت دانش‌آموزان و کارکنان/در گفت‌وگو با مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، از قدیم‌الایام شهریور ماه که می‌شد، زمزمه بازگشایی مدارس و تکاپوی خانواده‌ها برای آماده کردن دانش‌آموزان به گوش می‌رسید.

بازار لوازم‌التحریر فروشی‌ها رونق می‌گرفت و مادرها سعی می‌کردند برای کمک به تحصیل فرزندانشان، خانه تکانی را تا روزهای آخر شهریور ماه تمام کنند و دانش‌آموزان به همراه پدر و مادر برای خرید لباس نو مدرسه، راهی بازار می‌شدند ولی با شیوع کرونا رنگ و بوی خرید و آماده شدن برای بازگشایی مدارس کمرنگ‌تر شده و برای سومین سال تحصیلی مقرر شده کلاس‌های درس در اتاق‌های خانه و به دور و از هیاهو و شیطنت بچه‌های مدرسه برگزار شود.

در روزهایی که شهرها رنگ کرونایی به خود گرفته بار دیگر ، جهادگران عرصه تعلیم و تربیت با واکسینه شدن علیه بیماری کرونا، در مدارس و به دور از دانش‌آموزان در بستر فضای شاد بار دیگر سالتحصیلی 1400 را آغاز می‌کنند.

در آستانه بازگشایی مدارس و سالتحصیلی جدید با مهین منافی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم.مدیری که علارغم موانع و برخی حواشی در مدت کوتاهی توانسته با برخورد با بی نظمی‌ها در حوزه اداری مالی،شفافیت و نظم در این حوزه ایجاد کند و با حسابرسی و اقدامات موثر زیرمجموعه های این اداره کل را از ورشکستگی نجات دهد.

مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

فارس: با سلام و عرض خداقوت و تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید،در اولین سوال به سراغ حدود یک سال گذشته برویم ، لطفا از اقدامات انجام شده در این مدت برایمان بگویید.

منافی: با سلام و تشکر از خبرگزاری فارس،در این مدت اولویت ما نظام بخشی در حوزه های مختلف به خصوص حوزه اداری مالی و تلاش برای ارتقای وضعیت دانش‌آموزان و کارکنان بود.علارغم موانع و برخی ممانعت‌ها با تلاش شبانه روزی همکاران خدوم در اداره کل آموزش‌وپرورش استان و همکاری نهادهای مختلف نظارتی توانستیم با برخی بی نظمی ها در حوزه مالی برخورد کرده وشفافیت و نظم را در این حوزه حاکم کنیم.

همچنین در همین راستا مجموعه های وابسته از جمله مجموعه درمانی و رفاهی اداره کل را با تلاش و نظم بخشیدن از ورشکستگی و زیانده بودن نجات دادیم.

از نظر رفاهی بازنگری در وضعیت مراکز رفاهی و فرهنگی و درمانی برای جلب رضایت فرهنگیان یک ضرورت بود و در هشت ماه گذشته فرایند شفاف سازی امور مالی و مردمداری در سایه اخلاق مداری در اولویت کارکنان این بخش‌ها قرار گرفت.

باشگاه فرهنگیان یکی از این مراکز بود که با تغییر مدیریت در ایام کرونا و پرداخت همه دیون و بدهی‌های آن، به تراز مالی قابل مطلوبی دست یافت و تغییرات اساسی در هتل و بخش‌های مختلف این مرکز رفاهی و فرهنگی انجام شد.

تمام حق و حقوق کارکنان شرکتی و دولتی این مجموعه‌ها نیز به موقع پرداخت شد و ظرفیت مهمانپذیری آن نیز در حد عالی فراهم و اتاق‌های مهمان آن نیز تجهیز شد.

علاوه بر این، سه درخواست از طرف استان در سفر وزیر آموزش و پرورش قبلی به استان ارائه شد که هر سه خواسته با جدیت پیگیری و تحقق یافته است که دفاع از فاصله سنواتی دانش‌سراها یکی از این درخواست‌ها بود که در کل کشور محقق شد.

استخدام مربیان قرآنی نیز به عنوان یکی از درخواستها از وزیر سابق محقق شد و اصلاح فرایند استخدام فرزندان ایثارگران نیز با درخواست مدیرکل استانی در کشور نیز اعمال شد.

فارس: یکی از مراکز وابسته به آموزش و پرورش، مرکز درمانی این مجموعه است که نیازمند بازنگری بود، آیا در نحوه ارائه خدمات و بهبود کیفیت این مرکز درمانی اقداماتی انجام شده است؟

منافی: درمانگاه‌های فرهنگیان آذربایجان‌غربی با مدیران شایسته سالار و شفافیت مالی در خدمت همکاران در شهرهای ارومیه، نقده و خوی است که درصدد هستیم تا رضایت همکاران فرهنگی را با خدمات مناسب تامین کنیم که برای این منظور امسال با تلاش‌های انجام شده حق و حقوقی را که پزشکان فعال در این مراکز دارند به موقع تامین و شفاف سازی کنیم.

علاوه بر این، تلاش شده تا مزایای کارکنان به موقع پرداخت شود و اجاره ملک و درآمد شان قانونی و شفاف هزینه شود.

فارس: نارضایتی‌هایی از شرکت تعاونی فرهنگیان استان وجود داشت، آیا توانسته‌اید در راستای جلب نظر سهامداران اقدام کنید؟

منافی: این شرکت تملک ملک کرده بود و نارضایتی عمومی سهامداران را در پی داشت که تملک آن بازگردانده شد و در صدد تهیه اساسنامه و پروتکل‌ها هستیم که اجاره ملک به آموزش و پرورش بازگردانده شود.

همچنین سود سهامداران نیز باید به خودشان پرداخت شود و کالاها و خدمات مورد نیاز فرهنگیان به قیمت تعاونی به خود فرهنگیان تعلق یابد.

فارس: با توجه به شیوع ویروس کرونا، آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی چه تمهیداتی برای سالتحصیلی 1400 اندیشیده است؟

منافی: در این زمینه تابع وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم ولی واکسیناسیون معلمان در برابر این بیماری در فاز اول به اتمام رسیده و فاز دوم واکسیناسیون نیز انجام می‌شود.

فارس: با شیوع بیماری کرونا و شرایط برگزاری کلاس‌های درس، تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نسبت به سنوات گذشته تغییری کرده است؟

منافی: نرخ دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده در دوره متوسطه استان از ۲.۸ درصد در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ به ۱.۸ رسیده است که بیانگر کاهش تعداد این دانش‌آموزان است و به نوعی رکورد مثبتی در این حوزه به شمار می‌رود.

در راستای ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان، اقدام به جذب بازماندگان از تحصیل کرده‌ایم که در این راستا نیز ۹۶۰ نفر از دانش‌آموزان جذب کلاس‌های درس شده‌اند که بهره‌گیری از آموزش‌های غیرحضوری نقش مطلوبی در این زمینه داشت.

آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی در تمام ابعاد مختلف آموزشی و پرورشی و سلامت پیگیر وضعیت دانش‌آموزان و فرهنگیان است که پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان و کاهش آمار آنان در کنار تامین رفاه کارکنان، یکی از برنامه‌های این نهاد است.

فارس: برایمان از اقدامات انجام گرفته در راستای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بفرمایید.

منافی: آذربایجان‌غربی ۵ هزار مدرسه دارد که از این تعداد ۳ هزار مورد در روستاها واقع شده و تلاش کرده‌ایم در ایام شیوع بیماری کرونا از ترک تحصیل دانش‌آموزان و عقب ماندگی تحصیلی آنان از طریق تهیه تبلت و گوشی با یاری خیران آموزشی، تهیه محتوای الکترونیکی و بسته‌های آموزشی جلوگیری شود.

با توجه به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان استان در مناطق محروم به سامانه شاد و اینترنت دسترسی نداشتند با رایزنی‌های مختلف با دستگاه‌های مربوطه نسبت به ایجاد دسترسی در روستاها اقدام شده است.

فارس: چند درصد از مدارس روستایی استان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند؟

منافی: بیش از ۹۰ درصد مدارس روستایی استان به تعداد یک هزار و ۸۰۰ روستا به اینترنت پرسرعت تجهیز شده‌اند.

فارس: برایمان از طرح‌های این اداره کل در راستای آموزش از راه دور بفرمایید.

منافی: در راستای آموزش هر چه بهتر دانش‌آموزان در این زمینه، راهبران آموزشی فعال شده‌اند که امسال تلاش شایسته‌ای برای ارتقای کیفی آموزش داشتند به طوری‌که با تلاش کارشناسان و راهبران آموزشی، زمینه تحصیل باکیفیت و آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان مناطق محروم بیش از گذشته فراهم شده است.

۱۴۲ آموزشگاه استان با پوشش بیش از ۳ هزار دانش‌آموز در این طرح مشارکت کرده‌اند که برای نخستین بار در سطح کشور در جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر اعتیاد اولین نمایشگاه کشوری با همکاری نیروی انتظامی در فضای مجازی برگزار شد و این استان با بازدید بالا موفق به اخذ رتبه برتر کشوری شد.

فارس: از برنامه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان در تابستان امسال، بفرمایید.

منافی: برای پوشش اوقات فراغت دانش‌آموزان، پایگاه‌های تابستانه مجازی نیز در اختیار دانش‌آموزان استان قرار گرفت.

فارس: با توجه به گذشت بیش از 2 سال از شیوع بیماری کرونا، به نظر می‌رسد باید به منظور کیفیت هر چه بیش‌تر آموزش،  با کمک وزارت بهداشت نسبت به آماده سازی کلاس‌های درس اقدام شود برای این منظور واکسیناسیون معلمان و کادر آموزشی مطرح شده است، چه اقداماتی در این زمینه انجام گرفته است و چه تعداد از معلمان در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند؟

منافی: ۹۴.۵ درصد از فرهنگیان استان در مرداد ماه واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و فاز دوم نیز امروز آغاز می‌شود که این موضوع بیانگر اهمیت سلامت فرهنگیان در برنامه‌های دولت است که در آستانه مهرماه انجام شده است.

فارس: توجه به پرورش دانش‌آموزان و کسب مهارتهای زندگی به ویژه در ایام کرونا موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد، آموزش و پروش استان در این زمینه چه اقدامات موثری انجام داده است؟

منافی: فعالیت‌های کمیته بهداشت و روان در 24 منطقه آموزشی استان امسال پیگیری شد و جهت پیشگیری از برخی آسیب‌ها طرح نماد با هدف آسیب شناسی رفتارهای دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم به اولیا، مدیران و معاونان و مشاوران ارائه شد تا از رفتارهای پرخطر جلوگیری شود و در صورت بروز با احتمال کم، مدیریت شود.

فارس: با توجه به نقش آموزشی و پرورشی این اداره کل، طبیعتا موضوع پرورش دانش‌آموزان مطرح بوده، آیا آموزش و پرورش استان توانسته در بحث پرورش روحیه تعامل و همکاری و مشارکت اجتماعی فرهنگیان نیز گام‌های موثری بردارد؟

منافی: حضور فرهنگیان استان در انتخابات ریاست جمهوری و همکاری در برگزاری بهینه انتخابات نیز موضوعی است که قابل توجه است.

این نهاد در ایام یاد شده تمام فضاهای خود را در استان در اختیار عوامل برگزاری قرار داد و تجهیزات لازم را نیز برای این امر فراهم کرده است.

در ایام سوگواری ماه محرم و عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) مدارس نیز مزین به پارچه‌های مشکی شدند و پذیرای عزاداران سید و سالار شهیدان کربلا شدند تا در راستای تصمیمات ستاد ملی کرونا  و خدمت به عزاداران حسینی (ع) گامی برداشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول