اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

کتاب سیره و سیمای سید الشهدا(ع) منتشر شد

کتاب «سیره و سیمای سید الشهدا(ع)» نوشته آیه‌الله غلامحسین رئوفی با تدوین و تنظیم محمود رئوفی عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان روانه بازار نشر شده است.

کتاب سیره و سیمای سید الشهدا(ع) منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کتاب «سیره و سیمای سید الشهدا(ع)» نوشته آیه‌الله غلامحسین رئوفی با تدوین و تنظیم محمود رئوفی عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان روانه بازار نشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم محمود رئوفی می‌خوانیم: «مکتوب پیش رو گزیده مباحث، تفاسیر و بیانات شفاهی پدرم، آیت الله غلامحسین رئوفی در باب: سیره و سیمای سیدالشهدا علیه السلام است که در ماه‌های محرم، صفر در مسجد و حسینیه امیرالمومنین (ع) شهر هشتبندی میناب و منزل شخصی معظم له در شهر مقدس قم ایراد شده و پس از بازبینی توسط معظم له، به نگارش در آمده است.»

این کتاب متضمن شش فصل است: فصل اول، در برگیرنده ولادت، همسران و فرزندان سیدالشهدا (ع) است. در این فصل از نحوه ازدواج سیدالشهدا با شهربانو و وضعیت اجتماعی ـ سیاسی ایران در زمان ساسانیان، وضعیت اسلام در زمان یزگرد و شرکت و عدم شرکت حضرت اباعبدالله (ع) در فتح ایران، نیز سخن به میان آمده است.

فصل دوم، مقام و منزلت حضرت اباعبدالله (ع) نزد پیامبر عظیم الشان اسلام را نشان می دهد. فصل سوم، گزیده ای از فضایل اخلاقی سیدالشهدا(ع)، زهد آن بزرگوار، سلوک آن حضرت با طبقات مختلف مردم، دستگیری از بیوه زنان، ایتام و فقرا، بذل و بخشش و انفاق حضرت، بیان شده است.

فصل چهارم، سیره و سیمای سیدالشهدا (ع) در عصر حضرت امیرمومنان(ع) است. در این فصل، از همراهی حضرت با پدر بزرگوارش در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و حضور حضرت اباعبدلله (ع) در سه پیکار بزرگ جمل، صفین و نهروان، سخن به میان آمده است. 

فصل پنجم، سیره و سیمای پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع) و شیعیان از دیدگاه سیدالشهدا (ع) را به تفصیل مورد بررسی و مداقه قرار داده است. همچنین در فصل مزبور، از پیوند الهی و نا گسستنی پیامبر (ص)، امیرمومنان (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با یکدیگر و صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه به تفصیل، سخن گفته شده است.

پایان بخش فصل پنجم، سیما و صفات شیعیان راستین از دیدگاه حضرت اباعبدالله (ع) است. فصل ششم، متضمن رابطه متقابل قرآن و سیدالشهدا (ع) است، در این فصل سیدالشهدا از دیدگاه قرآن و قرآن از دیدگاه آن حضرت، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رئوفی در مقدمه کتاب تاکید کرده، «از آنجا که مطالب آیت‌الله رئوفی بصورت شفاهی ایراد شده است و به اقتضای حال و حوصله مستمعین، مجال بسط و بحث نداشته است، با مراجعه به منابع و کتب علمی، دینی، تاریخی و کتب سیره حضرت سیدالشهدا (ع) مباحث تفصیل و شرح بیشتری پیدا کرده است.»

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول