اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

رنج سنندجی ها از بو و طعم نامطلوب آب شرب/ کلافگی مردم از صف‌های طولانی در چشمه‌های طبیعی

سناریوی ادامه‌دار طعم و بوی بد آب در سنندج سه سال است مردم را به شدت رنج‌ می‌دهد طعم و بوی بدی که صدای مردم را به شدت درآورده و حال این گله‌مندی‌ها از بدنه مردم به میان مسئولان هم کشیده شده است.

رنج سنندجی ها از بو و طعم نامطلوب آب شرب/ کلافگی مردم از صف‌های طولانی در چشمه‌های طبیعی

خبرگزاری فارس کردستان/ شیرین مرادی؛ سناریوی ادامه‌دار طعم و بوی بد آب در کردستان به ویژه سنندج سه سال است مردم را به شدت رنج‌ می‌دهد طعم و بوی بدی که صدای مردم را به شدت درآورده و حال این گله‌مندی‌ها از بدنه مردم به میان مسئولان هم کشیده شده است.

استان کردستان یکی از تامین‌کنندگان آب در کشور به شمار می‌رود، بنابراین مردم حق دارند از آب شرب سالم، بهداشتی و گوارا بهره‌مند باشند اما اوضاع در این حوزه اصلا بر وفق مراد نیست و ماه‌ها نه بلکه سال‌هاست مردم سنندج از طعم و بوی بد آب رنج می‌برند.

نظر کارشناسان 

مغذی‌شدن و کم‌شدن آب سد وحدت و رشد جلبک‌ها، ریختن فاضلاب روستایی و پساب‌های کشاورزی و همچنین برداشت از عمق پایین‌تر ذخیره سد، از جمله دلایل عدم مرغوبیت آب شرب سنندج است که البته تاثیری بر سلامت آب ندارد و فقط استانداردهای ثانویه را کاهش داده و موجب طعم و بوی نامطبوع آب شده است.

کارشناسان معتقدند راهکار رفع طعم و بوی آب شرب سنندج، انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج و همچنین اجرای سند راهبردی بهبود کیفی منابع آب شرب است.

بر اساس اعلام محیط زیست شهرستان سنندج، فاضلاب روستای دو هزار نفری سراب قامیش حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه بدون هیچ تصفیه‌ای وارد سد وحدت می‌شود.

آب سنندج گوارا می‌شود

حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور آبان 99  اعلام کرده بود:‌  آب شرب سنندج از سد قشلاق تامین می‌شود که در منطقه این سد، پدیده تغذیه‌گرایی اتفاق افتاده و این مهم نیز ناشی از ورود آلاینده‌های متفاوتی از جمله سموم کشاورزی، بخشی از فاضلاب روستاهای اطراف این شهر و پدیده‌های دیگری است که متناسب با آب و هوای این منطقه به وجود می‌آید.

وی توضیح داد: عوامل مزبور، موجب  شد آب شرب سد قشلاق و تامین کننده اصلی آب شرب شهر سنندج دارای طعم و بو باشد، واقعیت اینکه آب از لحاظ شاخص‌های کیفی، میکروبی و شیمیایی مشکلی ندارد و همه شاخص‌های مطلوب در حد استاندارد است‌.

کشفی گفت: با توجه به نیاز اعتباری پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج، برای برطرف کردن مشکل آب شرب این شهر تلاش می‌شود طرح ارتقای کیفی آب شرب تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مشکلات زیست‌محیطی آب شرب سنندج

اگرچه متولیان حوزه آب ادعا می‌کنند که آب شرب سنندج هیچ مشکلی به لحاظ بهداشتی ندارد، اما رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج هفتم مهرماه سال گذشته در جریان بازدید دادستان سنندج از  وضعیت سد وحدت سنندج عنوان کرده بود: ورود فاضلاب تعدادی از روستاهای حاشیه سد وحدت به داخل دریاچه موجب بروز مشکلات و آلودگی زیست‌محیطی برای آب شرب شهر سنندج شده است.

فواد مصطفی‌نژاد اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات ورود فاضلاب روستای ۲ هزار نفری سراب قامیش است که حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب بدون هیچ تصفیه‌ای وارد سد وحدت می‌شود که اثرات جبران ناپذیری بر آلودگی آب شرب می‌گذارد.

انتقال آب از سد آزاد

استاندار کردستان سال گذشته بود که عنوان کرد؛ در شرایط فعلی کشور که مردم با مشکلات بسیاری روبرو هستند، تامین آب شرب با کیفیت، حداقل کاری است که مسوولان می‌توانند برای مردم انجام دهد.  

بهمن مرادنیا عنوان کرده بود؛ با توجه به نارضایتی شهروندان سنندجی از کیفیت و طعم آب شرب پیگیری‌های لازم انجام شده و بر اساس وعده‌ وزارت نیرو، طی چند روز آینده مردم این شهر از آب گوارای سد آزاد به جای سد قشلاق بهره‌مند خواهند شد.

این وعده‌ای بود که آقای مرادنیا استاندار کردستان تقریبا 16 مهرماه سال گذشته به مردم داد هر چند با گذشت حدود یک سال، خبری از آب گوارا نشد!

استاندار کردستان مهرماه سال گذشته به مردم وعده داد هر چند با گذشت حدود یک سال، خبری از آب گوارا نشد!

 

 

اگرچه خیلی از متولیان امر به طور کامل منکر ورود هر نوع فاضلاب به سد قشلاق سنندج بودند، اما استاندار کردستان مهرماه سال گذشته بر حذف ورود فاضلاب روستایی به دریاچه سد وحدت سنندج تاکید کرده بود و از عدم تحقق این مهم با وجود تخصیص بودجه لازم انتقاد کرد.

در این شرایط که مشکل طعم و بوی بد آب مردم سنندج را رنج می‌دهد، مردم به ناچار و در شرایط کرونایی برای آب از چشمه‌ها در صف‌هایی زمان زیادی را سپری می‌کنند و در برخی نقاط این صف‌ها هر روز طویل‌تر می‌شود.

کم نیستند افرادی که  تا ماه‌های قبل با وجود خوشایند نبودن طعم و بوی آب از ترس مبتلاشدن به کرونا حاضر بودند این طعم نامیمون را تحمل کنند، اما بد و بدتر شدن طعم و بوی آب امروز پای آنها را باکه به دست به منابع آبی کشانده است.

پای درددل‌های مردم

اینجا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زیاد معنا و مفهومی ندارد، مردم می‌گویند اگر طعم آب خوب بود مجبور نبودند اینگونه در صف آب بایستند.

به گفته اهالی سنندج، کردستان یکی از استان‌های شاخص در تامین آب کشور است و وجود روان‌آب‌ها و ذخایر و سدهای متعدد این استان را به یکی از قطب‌های مهم در این خصوص تبدیل کرده‌ است اما مردم آن از نبود آب سالم رنج می‌برند.

مردم می‌گویند؛ دولتی که حرف از تدبیر و امید می‌زد از تغییر و تحول سخن می‌گفت و کلید رفع مشکلات را در دست گرفته بود بجز بدبختی و رنج چیزی برای مردم کردستان نداشت.

مردم باید تا چه زمانی باید چوب بی‌تدبیری مسئولان را بخورند، حکایت مردم سنندج همان ضرب المثل معروف «آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم» است.

آفتاب داغ تابستان وجودش را با آب و عرق یکی کرده است، هر روز باید دوبار این صف طولانی را تحمل کند، حسین اسکندری می‌گوید: صبح‌ها و عصرها صف آنقدر طولانی است که باید چندین ساعت در صف بایستید از چهار سمت شهر به این منبع آب روی می‌آورند.

آیا مسئولان واقعا این مشکلات را نمی‌بینند، آیا مسئولان حاضر هستند از آب تصفیه شده‌ای که به خورد مردم می‌دهند استفاده کنند حتی استحمام با این آب هم به خاطر بوی بدی که دارد برای انسان زجرآور است.

آقا ایوب دیگر شهروند سنندجی هم می‌گوید: اینکه هر روز در سرما و گرمای سال باید ساعت‌ها وقتمان را در صف‌های طولانی آب تلف کنیم بسیار رنج‌آور است مردم شهر به 70 سال قبل که آب لوله‌کشی نبود برگشته‌اند و این سزاوار نیست.

زمانی مردم سایر نقاط کشور آرزو داشتند که از اینجا آب ببرند، این ادعا نیست واقعیت دارد کردستان زلال‌ترین و خوش طعم‌ترین آب را داشت ولی الان این وضع مردم است که یا نباید آب بنوشند یا برای تامین آب رنج چند ساعته ایستادن جلوی آفتاب و یا سرمای زمستان را متحمل شوند!

برای نشان دادن عمق بیشتر موضوع راهی کوه آبیدر سنندج و کانی سنگ‌شکن می‌شویم وضعیت در اینجا به مراتب بدتر است، مردم به شدت از وضعیتی به وجود آمده انتقاد دارند و می‌گویند این وضعیت تا چه زمانی قرار دارد ادامه داشته باشد.

مریم خانم دیگر شهروند سنندجی می‌گوید: مثل دوران قدیم که آب نبود مردم سنندج همه ویلان و سرگردان پیدا کردن آب هستند، نه این است که مشکل را حل کنند.

متولیان حوزه آب چرا به داد این مردم نمی‌رسند، خدا را خوش نمی‌آید چند سال دیگر مردم سنندج باید گرفتار این بی‌تعهدی‌های مسئولان باشند می‌گویند درست می‌شود این همه وعده وعید دادند پس چرا کاری نمی‌کنند.

چند سال است از نوشیدن آب زلال و خوش طعم بی‌بهره هستیم، در این شرایط کرونایی می‌گویند در حالی به خاطر شرایط کرونایی مسئولان از مردم می‌خواهند فاصله‌گذاری اجتماعی را حفظ کنند و در منزل بمانند که همین مردم برای تامین آب شرب در گوشه و کنار شهر مجبور هستند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بمانند.

این بانوی سنندجی می‌گوید، امید ما دولت جدید است، آقای رئیسی به داد این مردم برسید زندگی سنندجی‌ها به شدت در خطر است!

دیگر شهروند سنندجی می‌گوید: آنچه قابل پخش باشد را رسانه‌ای می‌کنید، واقعیت‌ مطلب بدبختی مردم به خاطر بی‌تدبیری‌هایی است که در دولت قبلی صورت گرفت.

هفته‌ای دو تا سه مرتبه برای بردن آب مجبور هستیم چندین ساعت در صف معطل شویم، واقعا آب سنندج قابل شرب نیست طعم و بوی بد آب در ماه‌های اخیر به نقطه‌ای رسیده که حتی در زمان استحمام هم مردم با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

مسئولان تا کی می‌خواهند نسبت به این شرایط سخت مردم بی‌توجه باشند و به راحتی از کنار مهم‌ترین مسئله که با حیات بیش از 400 هزار نفر جمعیت این شهر مرتبط است، بگذرند.

بی‌تدبیری یا سوءمدیریت

آقا کامبیز می‌گوید: مهم‌ترین و اصلی‌ترین واقعیت در مورد مشکل آب شرب سنندج بی‌‌مسوولیتی مسئولانی است که به راحتی با جان و زندگی مردم این شهر بازی مرگ می‌کنند.

آقای مسئول می‌گوید آب سالم است مشکلی ندارد، نماینده مردم در مجلس ورود فاضلاب چندین روستا به آب شرب مردم شهر را فاجعه تعبیر می‌کند، مردم با چه اطمینان و اعتمادی از آبی که فاضلاب روستاهای اطراف مستقیما وارد آن می‌شود بنوشند.

آقایان مسئول آیا خودشان از همین آب استفاده می‌کنند؟ که اگر اینگونه باشد و در برابر این حجم فاجعه سکوت کرده‌اند وا مصیبتا دارد مگر می‌شود، خودشان می‌دانند چه بدبختی بر سر این مردم می‌آورند.

بیش از 2 سال است می‌گویند پایان فلان ماه مشکل آب سنندج حل می‌شود و مردم این شهر از آب زلال و گوارا بهره‌مند می‌شوند اما پایان ماه مدنظر آنها هرگز نمی‌رسد.

بیش از 2 سال است می‌گویند پایان فلان ماه مشکل آب سنندج حل می‌شود و مردم این شهر از آب زلال و گوارا بهره‌مند می‌شوند اما پایان ماه مدنظر آنها هرگز نمی‌رسد.

 

در حالی که آب کردستان 70 کیلومتر آن طرف به دست مردم کرمانشاه می‌رسد  مسئولان کردستان از انتقال آب از سد آزاد آن هم با فاصله 30 کیلومتری مانده و هر روز وعده تازه‌ای به مردم می‌دهند.

این همه اعتبارات که برای این موضوع و هزاران مسئله دیگر تزریق می‌شود را کجا هزینه می‌کنند که کردستان در بسیاری از مسائل باید رتبه آخر کشوری  باشد؟ مشکل مردم یکی دو تا نیست.

مردم گرفتار و مسئولان بی‌خیال

دیگر شهروند سنندج هم با انتقاد از این مسئله که صدای مردم تا چه زمانی قرار است به گوش مسئولان نرسد، می‌گوید: آقایان مسئول بهتر از تک‌تک این مردم و رسانه‌ها می‌دانند چه بدبختی و گرفتاری را به خاطر عدم مدیریت مناسب به بار آورده‌اند.

مردم چه بگویند تصویر کوتاهی از باکه‌های آب که 24 ساعته در نقاط مختلف این شهر پشت هم قرار می‌گیرد گواه همه چیز است، تا به امروز رسانه‌های مختلف چندین بار به این موضوع پرداخته‌اند خروجی کار چه شده است، ببخشید مسئولان در برابر این انتقادها هم پوستشان کلفت شده است و بیدی نیستند که با این بادها بلرزند!

مسئولان انقلابی عمل کنند

آقای نقیبی دیگر شهروند سنندجی هم که از بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی است، می‌گوید: مسئولان پشت میزهای مدیریتی نشسته‌اند و می‌خواهند درد مردم را مرهم بگذارند.

کم نبودند مسئولانی که در طول این سال‌ها هر وقت پشت تریبون و لنز دوربین قرار گرفتند گفتند، همه چیز آرام است و در شهر و استان مشکلی نداریم.

البته به آنها حق می‌دهیم چرا که متراژ اندازه‌گیری حضرات زندگی و آسایشی است که خودشان دارند و خود را نسبت به هزار توی مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مسئول نمی‌دانند که اگر چنین نبود مردم برای تامین مهم‌ترین نیاز یعنی آب مجبور نمی‌شدند سر به کوه و بیابان بزنند.

عاجرانه از مسئولان خواهش و تمنا داریم برای رضای خدا هم که شده به داد مردم برسند و به جای نشستن پشت میز جهادی عمل کنند،درد مردم را درک کنند.

عاجرانه از مسئولان خواهش و تمنا داریم برای رضای خدا هم که شده به داد مردم برسند و به جای نشستن پشت میز جهادی عمل کنند

 

مسئولان انقلابی کار کنند، مردم در فشار هستند چرا چشمشان را به روی مشکلات مردم بسته‌اند آقایان مسئول به خود بیایند بدانند در نظامی خدمت می‌کنند که حاصل خون هزاران شهید است.

صدای مردم را به گوش متولیان شرکت آب و فاضلاب کردستان رساندیم، گفتند: همانگونه که پیش از این و به صورت مداوم اطلاع‌رسانی شده است، طی چند سال اخیر به دلیل تغییرات دمایی از یک سو و پدیده تغذیه‌گرایی در سد قشلاق از سوی دیگر، در شهر سنندج شاهد تغییر طعم و بوی آب بوده‌ایم. این امر به دلیل بروز تغذیه‌گرایی و رشد جلبک در سد قشلاق ایجاد شده است. 

آبفا چه می‌گوید..

با پیگیری‌هایی که انجام شد، آبفا کردستان اعلام کرده، در سال‌جاری به دلیل کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ و پایین آمدن تراز آب در سد قشلاق که بر آبگیری از سد نیز اثرگذار بوده، طعم و بوی بد آب بیشتر و زودتر از سال‌های گذشته خود را نشان داده است که امیدواریم با آغاز بارندگی‌ها و افزایش تراز آب سد بخشی از این مشکل کاهش یابد.

آب شرب شهر سنندج به لحاظ پارامترهای کیفی و میکروبی و شیمیایی کاملا سالم و قابل شرب است و هیچگونه نگرانی بابت سلامت آن وجود ندارد و آب شرب توزیعی در شبکه مطابق با استاندارد ملی 1053 است؛ ضمن آنکه علاوه بر شرکت آبفا، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت همواره آب شرب شهر سنندج را پایش می‌کنند. اما همانگونه که عنوان شد از نظر گوارایی و طعم و بو مورد رضایت صددرصدی نیست.   

شرکت آب و فاضلاب استان کردستان نسبت به موضوع طعم و بوی آب شهر سنندج بی‌تفاوت نبوده و همواره برای حفظ و ارتقای کیفیت آب آشامیدنی تلاش کرده و می‌کند. 

در همین راستا و از سال گذشته از آنجا که شرکت آبفا کردستان خود را در قبال تحویل و توزیع آب باکیفیت مسئول می‌داند، اقداماتی برای افزایش گوارایی آب شرب شهر سنندج انجام داده است.

رهاسازی ٢ مترمکعب در ثانیه( ٢ هزار لیتر در ثانیه) آب خام از سد آزاد به سد قشلاق به منظور جلوگیری از کاهش تراز آب سد و بهبود کیفیت آب سد قشلاق، تهیه، نصب و راه‌اندازی واحد ازن زنی تصفیه خانه شماره ١ شهر سنندج به ظرفیت ۹ کیلوگرم در ساعت با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به منظور حذف حداکثری طعم و بو، شستشوی مخازن و شبکه توزیع آب شرب شهر سنندج و...از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است

برای بهره‌مندی شهروندان سنندجی از آب باکیفیت‌تر، انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه آب شهر سنندج در دستور کار دولت قبل قرار گرفت و در دهه فجر سال گذشته در سفر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان کردستان، کلنگ آغاز عملیات این طرح بر زمین زده شد. 

برای بهره‌مندی شهروندان سنندجی از آب باکیفیت‌تر، انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه آب شهر سنندج در دستور کار دولت قبل قرار گرفت

 

سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج با هدف تأمین نیاز آب شهر سنندج و روستاهای حاشیه مسیر خط انتقال اجرا می‌شود. در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه‌ خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تأمین آب بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال افق ۱۴۲۵ به همراه نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال مهیا می‌شود.

و سخن آخر...

نگرانی بابت ورود فاضلاب بیش از 50 روستا به آب شرب مردم سنندج بیش از یک سال است مردم این شهر را با چالش مواجه کرده است، مردم برای تامین حداقل آب شرب گرفتار و سرگردان کوه و بیابان شده‌اند یک روز آب می‌برند برای یک هفته می‌گویند با گذشت یک هفته هم طعم همین آبی که از چشمه‌های طبیعی می‌بریم بهتر از آب شرب سنندج است.

با وجود تمام اقداماتی که متولیان امر از انجام آنها سخن می‌گویند مردم همچنان در انتظار عملیاتی شدن وعده‌های دولتمردان برای رفع مشکل طعم و بوی بد آب هستند مشکلی که روز به روز بیشتر می‌شود و صف‌های مردم در چشمه‌های طبیعی را که بعضا سلامت آنها نیز مشخص نیست در سنندج طولانی و طولانی‌تر می‌کند، حال باید نشست و دید این مشکل چه زمانی حل می‌شود!

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول