اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اجلاس مجازی وزرای خارجه و نماینده‌های ویژه همسایگان افغانستان بزودی برگزار می‌شود

در تماس تلفنی وزیر خارجه پاکستان با امیرعبداللهیان و در پی رایزنی های چند روز اخیر با وزرای خارجه روسیه و چین توافق شد اجلاس همسایگان افغانستان در سطح نماینده‌های ویژه و همچنین وزرای خارجه طی چند روز آینده به صورت مجازی برگزار شود.

اجلاس مجازی وزرای خارجه و نماینده‌های ویژه همسایگان افغانستان بزودی برگزار می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در تماس تلفنی امشب (شنبه) «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با حسین امیرعبداللهیان  وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

در این تماس تلفنی، پیرو رایزنی‌های چند روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و چینی، توافق شد اجلاس همسایگان افغانستان در سطح نماینده‌های ویژه و همچنین وزرای امور خارجه طی چند روز آینده به صورت مجازی برگزار شود.

گفتنی است شاه محمود قریشی چهارم شهریور ماه در سفر منطقه‌ای به سه کشور آسیای مرکزی به تهران آمد و با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار از پیشنهاد همتای پاکستانی برای برگزاری نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه استقبال و آمادگی کشورمان را برای برگزاری این نشست در روزهای آینده در تهران اعلام کرد. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه اول شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران در روز پنجشنبه خبر داد و گفته بود: این سفر به درخواست ایشان در روز پنجشنبه انجام خواهد شد. سفری به چند کشور دارد و درخواست دارد در تهران با همتای خود و مقامات ایران ملاقات داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و به ویژه مسئله افغانستان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن رکین توسعه و امنیت در منطقه و کشوری که تمام تلاش خود را کرده است با تسهیل گفت‌وگوهای بین الافغانی و در راستای صلح و ثبات پایدار، طبیعی است رایزنی‌های خود را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف درخواست کننده و براساس ابتکار خودش داشته باشد. ان‌شاءالله این سفر هم در راستای گسترش رایزنی‌های همیشگی دو طرف انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر امیرعبداللهیان با سرگئی لاوروف و وانگ یی وزرای خارجه روسیه و چین درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کرده بود.

در تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در افغانستان، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به عنوان اولویتی مهم، ارسال کمک‌های انسانی به صورت بدون وقفه و تلاش برای باز بودن‌ گذرگاه‌های مرزی تأکید شد.

طرفین همچنین تآکید کردند آمریکا مسئول وضعیت کنونی افغانستان است و نقشی که طی دو دهه گذشته در قبال مردم افغانستان داشته غیر سازنده بوده است. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول