اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین: سیاست‌های اتمی ناتو ناقض معاهده NPT‌ هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو گفت، توافقات اشتراک اتمی بین کشورهای عضو این پیمان، ناقض معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی هستند.

چین: سیاست‌های اتمی ناتو ناقض معاهده NPT‌ هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین به پیشنهاد دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)درخصوص پیوستن پکن به مذاکرات تسلیحات اتمی واکنش نشان داد و تخطی کشورهای عضو این پیمان از معاهدات اتمی را یادآور شد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، «وانگ ونبین»‌ سخنگوی این وزارتخانه گفت: «چین بابت به راه انداختن هیاهوی اخیر "تئوری تهدید هسته‌ای چین" از سوی ناتو عمیقاً نگران بوده و با آن مخالف است».

او در ادامه گفت: «چین از راهبرد اتمی دفاعی پیروی می‌کند و توان اتمی این کشور همواره در حداقل سطح لازم برای دفاع از امنیت ملی نگه داشته شده است. ما به این اصل متعهد هستیم که هیچ زمان و تحت هیچ شرایطی اول طرفی نباشیم که از سلاح اتمی استفاده می‌کند و همچنین به طور بی قید و شرط متعهدیم که از سلاح اتمی و تهدید به استفاده از آن در قبال کشورهای فاقد سلاح اتمی یا مناطق عاری از سلاح اتمی استفاده نکنیم».

ونبین افزود: «چین هرگز در هیچ شکلی از رقابت بر سر تسلیحات اتمی شرکت نداشته و سلاح‌های اتمی خود را در دیگر کشورها مستقر نکرده است. تا زمانی که کشوری چین را تهدید نکرده باشد یا قصد تضعیف حق حاکمیت چین را نداشته باشد، از سوی چین مورد تهدید قرار نخواهد گرفت و نباید از توان دفاعی چین احساس تهدید کند».

این دیپلمات چینی گفت: «آنچه جامعه جهانی واقعاً باید از آن نگران باشد سیاست اشتراک اتمی ناتو است. ناتو به‌عنوان سازمانی سیاسی نظامی که در زمان جنگ سرد تشکیل شده است، بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی را از طریق توافقات اشتراک اتمی ایجاد کرده است».

ونبین گفت: «علاوه بر این، برخی اعضای ناتو در حال تشدید تلاش‌ها برای مدرنیزه کردن توان اتمی خود هستند. بسیاری از کشورها در این دیدگاه اشتراک دارند که توافقات اشتراک اتمی ناتو، ناقض مقررات NPT بوده و توان اتمی این سازمان فاقد شفافیت است که این مسئله خطرات گسترش تسلیحاتی و جنگ اتمی را افزایش می‌دهد».

این مقام چینی، اظهارات دبیرکل ناتو درباره توان اتمی چین را استاندارد دوگانه توصیف کرد و گفت: «اگر ناتو واقعاً به کنترل تسلیحات اتمی اهمیت می‌دهد، باید ذهنیت جنگ سرد خود را رها کرده، توافقات اشتراک اتمی را باطل کند و شمار بالای سلاح‌های اتمی که در اروپا مستقر کرده را جمع‌آوری کند».

ونبین در ادامه گفت: «ناتو باید از ایالات متحده بخواهد صادقانه به تعهدات ویژه و بدوی خود درخصوص خلع سلاح اتمی عمل کند و ذخایر تسلیحات اتمی خود را به میزان زیاد و به طور اساسی کاهش دهد تا شرایط برای درک لزوم خلع سلاح کامل و جامع مهیا شود».

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت که چین باید در زمینه کنترل تسلیحاتی کاملاً مسئولانه عمل کند. وی افزود که این کشور از مزایای محدودیت کاهش شمار سلاح‌های اتمی و افیزایش شفاف سازی در این زمینه سود خواهد برد.

دبیر کل ناتو مدعی شد: «چین در حال ساخت تعداد زیادی سیلوهای موشکی است که می‌توانند توانایی اتمی این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند و همه اینها بدون هیچ محدودیت  و شفاف پذیری اتفاق می‌افتد».

آمریکا تنها کشور در جهان است که از سلاح اتمی علیه بشریت استفاده کرده است. آمریکا دو شهر  «هیروشیما» و «ناگاساکی» در ژاپن  را در ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵  بمباران اتمی کرد. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهرهای هیروشیما و ناگاساکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که شامل ۲۰ هزار نظامی بوده و بقیه را شهروندان  تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول