اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

حوزه علمیه تراز نواندیش و آینده نگر است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نواندیشی، دانش پروری، اخلاق محوری، آگاهی به زمانه، آینده نگری و احساس پیوستگی با اصالت ها را از ویژگی های حوزه علمیه مطلوب و تراز برشمرد.

حوزه علمیه تراز نواندیش و آینده نگر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در آیین آغاز سال تحصیلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهراء (س) با اشاره به اصالت بنیادین حوزه های علمیه و تلاش بزرگان برای حفظ این میراث و انتقال آن به نسل های بعدی اظهار کرد: نگاه تفریطی به حوزه یعنی عدم توجه به آینده نگری و همچنین نگاه افراطی به آن به معنای تأکید صِرف بر مدرن سازی محکوم است.

وی در ادامه نگاه مطلوب به حوزه های علمیه را پایبندی به اصالت ها در کنار عدم توقف در گذشته دانست و بیان کرد: حوزه های علمیه باید نیازهای روز جامعه را رصد و در مسیر پاسخگویی به این نیازها باشند.

استاد حوزه های علمیه همچنین در تبیین شاخص های حوزه مطلوب و تراز اذعان کرد: حوزه تراز با اصالت های خود احساس پیوستگی دارد، ضمن آن که زمان زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست، بلکه آگاه به زمان است.

وی افزود: حوزه مطلوب و تراز در عین حال فردانگر است و به وضع موجود بسنده نکرده و البته اخلاق محوری و دانش پروری را فراموش نمی کند.

حسینی بوشهری سپس به اهمیت استقلال حوزه های علمیه به عنوان یکی دیگر از شاخص های حوزه تراز توجه داد و گفت: استقلال حوزه های علمیه به معنای جدا شدن حوزه ها از نظام اسلامی نیست، بلکه به معنای دیده بانی حوزه در مقام منتقد ناصح، خیرخواه و دلسوز نظام اسلامی است.

وی نواندیشی به معنای اجتهاد مستمر و پویا و متناسب با نیازها را از دیگر ویژگی های حوزه تراز و مطلوب خواند و یادآور شد: نوگرایی به معنای تصرف در دین در حوزه مطلوب و تراز جایی ندارد، چراکه در نوگرایی تلاش می شود تا آن چه که دین نیست، به عنوان دین به جامعه معرفی شود که همان بدعت است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه تراز و مطلوب خود را در محضر خدا می‌بیند تصریح کرد: حوزه مطلوب برای خود برنامه ریزی و مأموریت های مختلف را تعریف می کند و به بیان دیگر تلاش دارد تا مسؤولیت شناس و پاسخگو باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت روح هم افزایی در حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهراء اشاره کرد و از دست اندرکاران حوزه های علمیه خواست تا همدلی، برنامه ریزی های مشترک و تقسیم کار را در دستور کار خود قرار دهند.

حسینی بوشهری همچنین خواستار نقش آفرینی خواهران طلبه در انتقال پیام اسلام به جامعه و رفع مشکلات اجتماعی شد.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول