اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

درخواست جامعه مدنی تاجیکستان از تعویق سفر نخست وزیر پاکستان به «دوشنبه»

جامعه مدنی تاجیکستان با صدور بیانیه‌ای از مقامات این کشور خواستند تا سفر نخست وزیر پاکستان به این کشور را تا زمان خودداری «اسلام آباد» از دخالت در امور داخلی افغانستان به تعویق بیندازد.

درخواست جامعه مدنی تاجیکستان از تعویق سفر نخست وزیر پاکستان به «دوشنبه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شهروندان تاجیکستان از مقامات این کشور خواسته تا سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به این کشور را به تعویق بیندازد.

جامعه مدنی تاجیکستان در بیانیه خود خاطرنشان کرده که از سکوت جامعه جهانی در قبال سرنوشت مردم مظلوم افغانستان نگران است.

 در این بیانیه آمده است: ما معتقدیم که خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستانکه باعث ایجاد هرج و مرج در این کشور شد، اجتناب ناپذیر بود. اما هیچ برنامه مشخصی برای تبعات چنین اقدامی که منجر به بحران انسانی و سیاسی شد، وجود نداشت.

این پایان ماجرا نیست، بلکه آغاز یک مرحله تاریخی جدید در منطقه است. این وضعیت ممکن است با برقراری صلح پایان یابد یا برعکس، منجر به طولانی شدن جنگ داخلی در افغانستان و بی ثباتی در آسیای مرکزی شود. علاوه بر این، طالبان با اقدامات خود ثابت کرد که دست نشانده پاکستان است و برای نابودی مخالفان خود به کمک «اسلام آباد» نیاز دارد.

متاسفانه، آغاز عملیات گسترده ارتش پاکستان علیه جبهه مقاومت مردمی افغانستان در پنجشیر تا حدی نسل کشی تاجیک ها است، سرکوب قیام زنان در کابل و هرات و ایجاد یک دولت نازی طالبان در کابل، گرچه موقتی تلقی می شود، گواهی بر وجود سناریوی توسعه یافته قبلی است که  طالبان بر اساس آن فعالیت می‌کنند و نگرانی شدید جامعه جهانی و کشورهای همسایه افغانستان را به باور آورده است.

ما قاطعانه دخالت پاکستان در امور داخلی افغانستان، به ویژه مشارکت هواپیماهای نظامی پاکستان در بمباران ساکنان پنجشیر را محکوم می کنیم. ما معتقدیم که در این روزها و شبها که قلب میلیون ها تاجیک به دلیل کشته شدن مردم در کابل و پنجشیر به خون آغشته شده، سفر آتی عمران خان نخست وزیر پاکستان به دوشنبه و دیدار وی در تاجیکستان نامطلوب است.

در این راستا، ما از وزرات امور خارجه تاجیکستان و سایر ساختارهای این کشور می‌خواهیم تا سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به دوشنبه را تا زمانی که این کشور از حمایت سیاسی و نظامی دولت طالبان در افغانستان صرف نظر نکند، تا زمانی که این موضوع در سازمان ملل مورد بحث و قرار نگرفته و تا زمانی که در افغانستان یک دولت فراگیر ایجاد نشده است، موکول کنند.

ما معتقدیم که تاجیکستان و شرکای آن باید اقدامات قاطعی را برای حفاظت از مردم مظلوم افغانستان، به ویژه پنجشیر انجام دهند، زیرا این امر برای حفاظت از امنیت و ثبات در منطقه مهم است.

به نظر ما، تاجیکستان و سایر کشورهای «شانگهای» موظفند کمیسیون ویژه ای ایجاد و آن را به پنجشیر و دیگر مناطق افغانستان اعزام کنند تا حقایق مربوط به مداخلات پاکستان و پاکسازی قومی مردم محلی، به ویژه پنجشیر را توسط طالبان و ارتش پاکستان مورد مطالعه قرار دهند و با جمع آوری شواهد به سازمان های بین المللی مربوطه، به ویژه سازمان ملل متحد مراجعت کنند.

انتهای پیام/.
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول