اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چاووش اغلو: جامعه جهانی حمایت بهتری برای بازگشت امن پناهندگان فراهم کند

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه خواستار حمایت بیشتر جهانی برای بازگشت امن پناهجویان به کشورهای خود شد.

چاووش اغلو: جامعه جهانی حمایت بهتری برای بازگشت امن پناهندگان  فراهم کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه گفت که جامعه بین‌المللی برای بازگشت امن پناهندگان به کشورهای خود حمایت بهتری از خود نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه درشهر «آنتالیا» به خبرنگاران در این زمینه گفت: «اکنون حمایت بهتر از جامعه بین المللی برای بازگشت ایمن پناهندگان به کشورهای دریافت می‌کنیم. ما با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در حال بازگرداندن پناهندگان به کشورهای خود به ویژه سوریه هستیم.»

وی گفت که این ابتکار توسط کشورهای همسایه سوریه آغاز شده است. چاووش اوغلو بر لزوم پیگیری پروژه‌هایی که اشتغال ایجاد می‌کند و دسترسی پناهجویان به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت تاکید کرد.

وی در زمینه افغانستان و بازسازی این کشور گفت: «به دلیل وضعیت فعلی در آنجا، اعزام فوری افراد نه درست و نه ممکن است.»

چاووش اغلو گف: «همه گیری کووید -19 و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، افراد بیشتری را مجبور به ترک کشورهای خود کرده است.اگر این مهاجرت یک مشکل جهانی است، ما باید به عنوان جامعه بین المللی برای حل آن با هم همکاری کنیم.»

 ترکیه اعلام کرد که روز شنبه که دستکم 176 پناهجو را که توسط گارد ساحلی یونان به حریم آبی ترکیه رانده شده بودند، نجات داده است، گارد ساحلی ترکیه 79 پناهجو را در سواحل جنوب غربی استان موگلا ، 59 پناهجو نیز در سواحل استان ازمیر در غرب ترکیه ، 35 نفر در «بالیکسیر» و سه نفر دیگر در استان «آیدین» نجات داد.

ترکیه بارها اقدام غیرقانونی یونان در بیرون راندن  پناهجویان را محکوم کرده و گفته است که با به خطر انداختن جان مهاجران آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان، ارزشهای بشردوستانه و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

ترکیه یک نقطه انتقال مهم برای پناهجویانی است که می خواهند برای شروع زندگی جدید وارد اروپا شوند، به ویژه کسانی که از جنگ  می‌گریزند.  گفته می‌شود که ترکیه که بیش از هر کشوری در جهان میزبان پناهنده است و اینک 4 میلیون پناهجو در این کشور هستند.

رئیس دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد نیز از سیاست‌های ترکیه که به مهاجران و پناهندگان امکان دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های اجتماعی را می‌دهد، قدردانی کرد.

«فیلیپو گراندی» رئیس دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفت که ترکیه محل اقامت تقریبا 4 میلیون پناهنده از جمله 3.7 میلیون سوری است، در حالی که اکثریت بقیه را افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول