اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

گلایه دانش‌آموزان از آموزش مجازی/ مدرسه رفتن بهتر از خانه ماندن است

در آموزش مجازی، دانش‌آموزان فقط برای نمره گرفتن در کلاس‌ها حضور می یافتند و آموزش‌ها کیفیت بالایی نداشت؛ اگر دانش‌آموز می‌خواست که بهتر درس‌ها را یاد بگیرد باید از کلاس‌های خارج از مدرسه استفاده می کرد و هزینه هنگفتی را می‌داد.

گلایه دانش‌آموزان از آموزش مجازی/ مدرسه رفتن بهتر از خانه ماندن است

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: تا اول مهر زمان زیادی باقی نمانده است و شمارش معکوس برای شروع سال تحصیلی آغاز شده است. 

سال تحصیلی گذشته دو هفته زودتر در 15 شهریور آغاز شد اما این زودتر بودن به رغم آنکه حضوری شروع شد اما در طول سال تحصیلی مجازی ادامه یافت. البته آموزش و پرورش تلاش کرد که از بهمن ماه، امکان برپایی کلاس‌های درس را به صورت حضوری حداقل برای مناطق زرد و آبی و در مدارس دارای جمعیت کم فراهم کند اما در عمل چون حضور دانش‌آموزان اختیاری بود، عملا مدارس به صورت مجازی تشکیل شد.

حالا نزدیک آقای سال تحصیلی در میزگردی در حاشیه اجلاسیه سوم کنگره سیزدهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با فاطمه صمدی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته انسانی از مشهد، فائزه رضازاده دانش‌آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی از مازندران، مریم خدامی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی، نرگس مهدوی‌فر پایه یازدهم رشته علوم تجربی از خراسان رضوی، پری شهبازی پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک از استان اردبیل و زهرا پالیزی پایه یازدهم رشته علوم انسانی از استان کرمان درباره میزان تأثیر آموزش‌های مجازی به گفت‌وگو نشستیم.

* حضور در مدرسه بهتر از خانه ماندن است

صمدی: برای ما که دانش‌آموز پایه دوازدهم هستیم، مجازی بودن یک خوبی‌هایی دارد و از جمله خوبی‌ها این است که زمان طی کردن برای رفت و آمد به مدرسه کم می‌شود و فرصت بیشتر برای درس خواندن فراهم می‌شود.

مشکلی که در آموزش مجازی وجود دارد، این است که زیرساخت‌های آموزش مجازی به طور کامل در کشور فراهم نیست و آنچه ایجاد شده، بعد از کرونا به وجود آمد. زمان آموزش در آموزش مجازی تغییر کرده است و برخی معلمان محتوای تولیدی ندارند و برخی نیز در ساعت مختلف مثلا 11 شب تکلیف می دادند. 

امسال که کنکور دارم و در حال خواندن درس‌های سال گذشته هستم، تازه متوجه شدم که موضوعات درس های چی به چی هست. نه اینکه درس نمی خواندم بلکه خیالم راحت بود که مدرسه نمی روم و اصلا سال تحصیلی راحت تر گذشت. 

معتقدم که حضور در مدرسه بهتر از خانه ماندن است؛ درست است که در این شرایط کرونا سختی دارد اما بهتر از آموزش مجازی هست.

رضازاده: معتقدم درک دانش آموزان نسبت به معلمی و درک معلمان نسبت به دانش آموزان در فضای مجازی کم شده است. قطعا تدریس مجازی با حضوری توفیر دارد.

در آموزش مجازی، دانش‌آموزان فقط برای نمره گرفتن در کلاس‌ها حضور می یافتند و آموزش‌ها کیفیت بالایی نداشت؛ اگر دانش‌آموز می‌خواست که بهتر درس‌ها را یاد بگیرد باید از کلاس‌های بیرون خارج از مدرسه استفاده می کرد و هزینه هنگفتی را می داد. 

برخی معلمان برای آموزش دروس، voice(صدا) می فرستادند. مگر می‌شود با فرستادن صدا، درس داد و دانش‌آموزان هم درس را یاد بگیرند؟!

در آغاز سال تحصیلی، معلمان پیش آزمون می‌گیرند و می بینند که دانش آموزان چقدر ضعیف هستند.

خدامی: بازگشایی مدارس کاملا وابسته به شرایط کروناست و برای ما مطلوب این است که مدارس باز شود چرا که آموزش مجازی در تمام مدارس با کیفیت ارائه نشد و برخی دانش آموزان از آموزش خوب معلمان برخوردار نشدند. 

امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم حضوری بود و این در حالی بود که آموزش ها مجازی بود و این ظلم به دانش آموزان است. در برخی مناطق دسترسی دانش آموزان به اینترنت محدود بود و این موضوع در کیفیت آموزش تأثیر داشت. 

* هر فردی پول داشت، پیشرفت می‌کند

مهدوی‌فر: شاهد بودیم تعدادی از مدارس غیردولتی، معلمان بنام شهرستان را جذب می کردند و حتی آموزش حضوری داشتند و این باعث شد که کیفیت مدارس غیردولتی افزایش یابد. 

این موضوع باعث شده است که حتی برخی دانش آموزان از مدارس نمونه دولتی به مدارس غیردولتی بروند و به عبارت دیگر هر فردی پول داشت، پیشرفت می کند. 

آموزش مجازی باعث شده است که روحیه دانش آموزان ضعیف شود و تعاملات به حداقل خود رسیده است و به مرور باعث می‌شود که دانش آموزان افسرده شوند.

از طرف دیگر نظارت بر آموزش مجازی و تدریس معلمان نیست که این موضوع باید اصلاح شود.

* کیفیت آموزش مجازی افزایش یابد

شهبازی: بنده در مدارس تیزهوشان درس خواندم و مشکلی از نظر آموزش نداریم حتی کلیپ های آموزشی هم بسیار خوب است اما آموزش مجازی کسل کننده است چون خلافیت کم است. معتقدم باید کیفیت آموزش مجازی افزایش یابد.

پالیزی: اینکه بین آموزش مجازی و حضوری کدام بهتر است که مشخص است. به نظرم اگر می خواهیم تعامل بین دانش آموزان باشد، آموزش با کیفیت باشد و بچه ها حال خوبی داشته باشند، راه حل آموزش حضوری است البته سلامت دانش آموزان مهم است.

در سال تحصیلی گذشته، دو هفته زودتر، یعنی در نیمه شهریور مدارس شروع به کار کردند اما آن دو هفته کتاب درسی نداشتیم و اصلا آموزش بی فایده بود.

نکته دیگر این است که معلم سر کلاس حضوری می گوید به کتاب نگاه نکنید و چیزی در کتاب ننویسید و درس مرا گوش دهید اما در آموزش مجازی PDF می فرستد و بخش های آن را رنگی می کند. این دو موضوع با هم در تضاد است. 

اگر گلایه کنیم که معلمی روشش را تغییر دهد، هیچکس توجهی نمی کند و این موضوع باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول