اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز: برکت، یکی از موثرترین واکسن‌های مقابله با کرونا در جهان

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر سابقه درخشان ساخت واکسن در کشورمان، گفت: برکت، یکی از موثرترین واکسن‌های مقابله با کرونا در سطح جهان است.

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز: برکت، یکی از موثرترین واکسن‌های مقابله با کرونا در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در پی شیوع کرونا در جهان، دانشمندان و پزشکان از همان ابتدا ساخت واکسن را در دستور کار خود قرار داده و تلاش کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به ساخت واکسن اقدام کنند تا بتوانند مانع از شیوع بیشتر این اپیدمی شوند، دانشمندان ایرانی نیز با تمام قوا این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و تعدادی واکسن را تولید کردند که از این میان واکسن کو ایران برکت به تولید انبوه رسید و از مدتی قبل وارد چرخه تزریق شد.

واکسنی که جهت مقابله با بیماری کرونا در ایران تولید می‌شود با مسائل و جنبه‌های متعدی روبه‌رو است، به‌گونه‌ای که نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسانه‌ای از سوی اساتیدی که درباره بیماری تحقیق کرده‌اند دارد تا به نظر شهروندان رسیده وعده‌ای را از نگرانی بیرون آورد و با خیالی آسوده اقدام به تزریق واکسن نمایند.

چراکه در شبکه های اجتماعی هجمه علیه این واکسن زیاد است و رسانه های معاند سعی در تحریف افکار عمومی برای بی اعتماد کردن مردم نسبت به واکسن ایرانی دارند، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب با تزریق واکسن برکت اعتماد خود را به واکسن ایرانی به مردم نشان دادند و خداقوتی جانانه به دانشمندان کشور گفتند.

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز در پاسخ به این سؤال که چگونه در کشور ما با ارائه پلتفرم های مختلف واکسن و تولید آن، هنوز برخی نسبت به تزریق واکسن ایرانی تردید دارند، گفت: تولید واکسن در کشور دارای سابقه طولانی است و در این راستا موسسه پاستور ایران باسابقه بیش از ۱۰۰ سال تأسیس، در حال حاضر واکسن‌های متعددی علیه بیماری سل، هاری، سرخک، اوریون، HPV و بسیاری از بیماری‌های که جهان با آن مواجه است را تولید می‌کند.

احمد غلامی اظهار داشت: کشورمان در بسیاری از موارد با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی و غیرقابل‌ توجیه در زمینهٔ دارو، تجهیزات پزشکی و... رو به رو بوده که در رأس آن آمریکا  قرار دارد، در نتیجه نمی‌توان روی کمک‌هایی که در لحظاتی به‌ وفور یافت می‌شود و در برخی مواقع از دست‌یابی به آن محروم هستیم حساب باز کنیم.

این کارشناس داروسازی تصریح کرد: تحریم‌های پزشکی و دارویی با توجه به غیرمنصفانه بودن، ما را در جنبه‌های مختلف قوی کرده تا بتوانیم فرآورده‌های مختلفی به‌ویژه  واکسن ایرانی علیه بیماری کرونا تولید کنیم.

غلامی با اشاره به اینکه کشور‌های غربی بر این  باورند که تحریم‌ها علیه ایران بر روی فعالیت‌های بشردوستانه و پزشکی تأثیر ندارد، افزود: هنگامی‌که قادر به  انتقال پول و ارز نیستیم در نتیجه برای خرید تجهیزات پزشکی و دارو‌ با مشکل مواجه می‌شویم و این تاثیر بسیاری بر این حوزه دارد.

وی بیان داشت: امکانات، سابقه، تجربه فنّاوری تولید واکسن و نیز زیرساخت تولید پلتفرم از سوی یک شرکت وجود ندارد  چراکه  واکسینه کردن تمامی مردم در برابر بیماری کرونا با استراتژی‌های مختلف که در چین و آمریکا نیز انجام گردید بسیار ضروری است.

کارشناس داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: یکی از واکسن‌های ایرانی  که توجه جهانی را به خود جلب کرده «واکسن برکت» است که از فاز یک و دو عبور کرده و نیز در مرحله فاز سه مطالعات بالینی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اواخر خرداد مجوز اضطراری استفاده از واکسن برکت دریافت شد و فرآیند واکسیناسیون را برای ایرانیان عملیاتی و اجرایی کرده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات و تحقیقات نخست بر روی واکسن برکت، سطح «آنتی‌بادی» قابل‌ قبول بوده و نیز بعد از استفاده از مرحله دوم این واکسن ویروس کرونا خنثی و نیز از ورود به سلول جلوگیری می کند و ارزش پیشگیری‌کننده مثبتی را از خود نشان داده و در نتیجه می‌توان به نتایج بعدی نیز امیدوارتر بود.

این کارشناس داروساز ادامه داد: دانشمندان ایرانی که واکسن برکت دو را مورد آنالیز و بررسی قرار داده‌اند، به این نتیجه دست یافته اند که بیش از ۹۳ درصد افرادی که از این واکسن استفاده کرده‌، توانسته‌اند آنتی‌بادی خنثی‌کننده ویروس واکسن دو را تولید کنند.

 غلامی با تاکید بر اینکه واکسن برکت همانند بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا تولید شده‌اند هنوز معلوم نیست که محافظت طولانی‌مدت را ایجاد کند و یا خیر، افزود: با توجه به اینکه این پلتفرم شبیه پلتفرم‌های واکسن‌هایی شامل «سینوفارم» که در کشور چین تولید می‌شوند، است، بررسی ها نشان داده که بعد از ۶ ماه میزان آنتی‌بادی آن کاهش‌یافته  و آنگاه نیاز به دز تقویت‌کننده دارد و در نتیجه واکسن ایرانی  به زمان احتیاج دارد تا نتایج آن مشخص شود.

 تحریم‌، عامل عدم انتشار واکسن ایرانی برکت در مجلات بین‌المللی

وی در پاسخ به اینکه چرا دانشمندان ایرانی نتایج تحقیقات خود را بر روی واکسن برکت اعلام نمی‌کنند، گفت: مهم‌ترین عامل عدم تمایل دانشمندان ایرانی به انتشار دستاوردهای مطالعاتی بین‌المللی و بالینی واکسن برکت در مجلات خارجی به دلیل اعمال تحریم ها و نیز به خطر انداختن ادامه تولید انبوه و مواد اولیه این واکسن است.

این کارشناس تصریح کرد: نتایج مطالعات بر روی واکسن‌های ایرانی در حال اعلام گزارش‌ها است و نتایج پیش بالینی از سوی موسسه پاستور و شرکت فرامد در مورد واکسن به‌زودی منتشر می‌شود.

غلامی در پاسخ به این سؤال که چرا واکسن برکت که تبلیغات زیادی برای آن انجام شده، آن‌گونه که انتظار می‌رفت به بازار عرضه نمی‌شود، افزود: خرید مواد اولیه و تجهیزات واکسن بیماری کرونا از طریق بین‌المللی و نیز خالص‌سازی واکسن برای تولید انبوه و کاهش عوارض جانبی به آن به‌شدت مورد نیاز است  و با توجه به شرایط تحریم به‌شدت با مشکل مواجه هستیم.

وی یکی از چالش‌ها در تولید واکسن کرونا را حجم و مقیاس تولید دانست و بیان داشت: قبل از ورود بیماری کرونا به ایران  نیاز به تولید سه میلیون دز در  سال داشتیم که در شرایط فعلی مجبور به تولید ۱۷۰ میلیون دز برای واکسیناسیون در کشور هستیم که از نظر مقیاس، آمار ۵۰ برابری را نشان می‌دهد.

این کارشناس بیان داشت:  شرکت شفا فرامد نیز ظرفیت تولید ۳۰ میلیون دز واکسن را تا پایان شهریورماه جاری پیش‌بینی کرده است که به علت تحریم‌ها موفق به اجرای آن نشده و در این راستا نیاز به وارد کردن میلیون‌ها واکسن از دیگر کشور‌ها است.

غلامی اضافه کرد: اصلاح خلاقانه پروتکل  تولیدی در برابر دستگاه‌های خارجی ، شرکت‌هایی که به آمریکا وابسته  نباشند، فعال کردن  نقاط و افراد در کشور که احتمالاً توان تولید مواد را در  داخل دارند ضروری است. 

وی با اشاره به اینکه دانشمندان بر این باور هستند که بیماری کرونا آخرین بیماری نیست و کماکان در آینده با بیماری‌هایی از این خانواده روبه‌رو هستیم، گفت: انتظار می‌رود که ظرفیت عظیم تولید واکسن در ایران در سال‌های آینده برای توسعه دارو‌های جدید برای مقابله با بیماری کرونا و دیگر بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد تا به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول