اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آسیب جسمی به کودکان کار شایع است/ وضعیت بحرانی است، گوش شنوایی نیست

مسئله کودکان کار در کرمانشاه وارد وضعیت بحرانی خود شده است. آمار دقیق و شفافی در این خصوص وجود ندارد اما به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، تعداد کودکان کار در کرمانشاه رو به افزایش است، در این میان تعرضات جسمی سهم زیادی از آسیب کودکان کار را تشکیل می دهد و دختران جز قربانیان آن محسوب می شوند.

آسیب جسمی به کودکان کار شایع است/ وضعیت بحرانی است، گوش شنوایی نیست

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-فاطمه خورشیدی‌نیا: مسئله کودکان کار همیشه یکی از مسائل مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است. این مشکل در استان‌ها و شهرهایی که مشکلات اقتصادی بیشتری داشته باشند، نمود بارزتری هم دارد. طی چندسال گذشته وضعیت کرمانشاه در خصوص کودکان کار بدتر شده است که یکی از دلایل آن تشدید مشکلات اقتصادی و ضعف مالی خانواده‌هاست.

می‌توان اینطور گفت که وضعیت کودکان کار در کرمانشاه وارد وضعیت بحرانی خود شده است، اما ناهماهنگی زیادی بین دستگاه‌های متولی دیده می‌شود و بخش زیادی از اقدامات صورت گرفته به دوش سمن‌ها گذاشته شده است. علت این بی توجهی یقیناً عدم درک اهمیت مسئله کودک کار در جامعه است.

همین موضوع باعث شده که حتی آمار دقیقی از میزان کودکان کار در استان کرمانشاه وجود نداشته باشد و نبود شفافیت آمار موجب ایجاد مشکلات بعدی و نداشتن برنامه‌ای درست جهت کنترل اوضاع باشد. در حال حاضر کودک کار در معرض آسیب‌های زیادی از قبیل سوء استفاده‌های جنسی قرار دارند. مسئله‌ای که دختران را بیشتر از سایرین تهدید می‌کند.

برای بررسی وضعیت کودکان کار و مشکلات آن‌ها به خانم «نشمی یدی» یکی از فعالان حوزه کودکان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

فارس: لطفاً کمی در مورد خودتان و حوزه تخصصی فعالیتتان بگویید، چند وقت هست که مشغول به فعالیت هستید؟

خانم یدی: نشمی یدی هستم مدیر عامل جمعیت حضرت علی اصغر (ع) استان کرمانشاه. این موسسه خیریه با هدف حمایت از کودکان کار استان کرمانشاه در اواخر سال ۱۳۸۸ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۹ فعالیت خودمان را آغاز کردیم و تاکنون این فعالیت داوطلبانه و انسان دوستانه ادامه دارد.

فارس: حوزه اصلی شما کودکان کار است؟ چرا؟

خانم یدی: بله حوزه اصلی فعالیت موسسه ما حمایت از کودکان کار است. دیدن نگاه پر حسرت این کودکان و مظلومیت آنها و علاقه شخصی باعث شد که در این حوزه فعالیت کنیم.

 

فارس: گویی در کرمانشاه چندان به این حوزه توجه نمی شود، درحالی که مشکل فراوانی هم داریم، در حال حاضر چند کودک کار در استان داریم؟

خانم یدی: آمار دقیقی از کودکان کار استان در دست نیست. در جایی خواندم که خانم دکتر رضوان مدنی آمار کودکان کار استان را بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر پیش بینی نموده‌اند. اما فکر میکنم آمار بیشتر است. چیزی که مشهود است هر ساله شاهد رشد جمعیت کودکان کار هستیم که این اولاً ناشی از فقر مالی خانواده‌های این کودکان و ثانیاً بخاطر ناکامی دستگاه‌های مربوطه در ساماندهی این کودکان و حمایت از آنها است که تنها به جمع آوری مقطعی این کودکان اکتفا می‌کنند‌.

*دختران و زباله‌گردها در معرض خطر بیشتری هستند

فارس: بزرگترین مشکل این حوزه چیست؟ شما با چه مواردی برخورد کرده‌اید؟

خانم یدی: کودک کار عمدتاً در شرایط نامناسب از نظر سلامت و امنیت قرار می‌گیرد و در معرض انواع خطرات از جمله آسیب‌های جسمی و روحی هستند ممکن است مورد توهین واقع شود یا تحقیر شود و یا از کودک بودن آنها سوء استفاده شود.

دو گروه از کودکان کار بیشتر در معرض خطر هستند. یکی کودکان کار زباله گرد که در معرض انواع بیماری‌ها هستند و دیگر کودکان کار دختر که بیشترین آسیب را این گروه می‌بینند.

فارس: راه حل چیست؟ نهادهای مختلفی در این زمینه مسئول هستند اما وحدت رویه و رفتار از سوی آنان دیده نمی شود؟

خانم یدی: باید بپذیریم که مسئله کودکان کار در حال حاضر به مرحله حاد خود رسیده است و حل مشکلات کودکان کار نیازمند همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول است و تنها با این کارهای سمن‌ها به جایی نمی‌رسد. لذا اول باید به اهمیت و حساسیت این مسئله پی برد و ثانیاً دستگاه‌های متولی به وظایف معین خود در قانون عمل کنند. تا این وحدت عمل وجود نداشته باشد امیدی به بهبود اوضاع کودکان کار در کرمانشاه نیست.

*زنگ خطر کودکان کار به صدا در آمده است

فارس: آیا اقدامی جدی-خارج از اقدامات سمن ها- از سوی نهادهای دولتی و... صورت گرفته؟

خانم یدی: اقدامات و کارهایی که شده ضعیف بوده یا کافی نبوده به این دلیل که ما هر ساله شاهد رشد جمعیت کودکان کار هستیم. دوباره تکرار می‌کنم به بحرانی بودن وضعیت کودکان کار در استان توجه نمی‌شود. زنگ خطر این ماجرا به صدا در آمده است.

 

فیلم| کودکان کار را میگیرند و با گرفتن تعهد رها میکنند، این راهش نیست!

فارس: چرا رسیدگی به وضعیت کودکان کار در کرمانشاه جدی گرفته نمی‌شود؟

خانم یدی: دلایل مختلفی می تواند داشته باشد یکی از دلایل عدم همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول و همچنین نادیده گرفتن سمن‌ها و نقش آنها و عدم همکاری با سمن‌های حوزه کودک کار و دیگر محدویت منابع و اعتبار و کمبود خیرین سمن‌های حوزه کودک.

فارس: تلخ ترین موردی که در این چند وقته با آن مواجه بودید، چه بوده است؟

خانم یدی: ترک تحصیل کودکان کار بخاطر شرایط کرنا و  وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ها. آموزش همیشه حرف اول را می‌زند.کودک نیازمند آموزش و ارتقاء آگاهی است در غیر این صورت در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌گیرد.

فارس: مهمترین آسیبی که کودکان کار را تهدید می کند به نظر شما چیست؟

خانم یدی: خیلی از آسیب‌ها ممکن است متوجه کودک کار باشد که هر کدام در جایگاه خود مهم است هم آسیب‌های جسمی و هم آسیبهای روحی و روانی. ترک تحصیل ، اعتیاد، تجاوز، بیماری و ...

فارس: آیا کودکان کار مورد تعرض و... قرار گرفته یا می گیرند؟

خانم یدی: بیشتر کودکان کار مورد تعرض واقع میشوند و بخاطر ترس کودک و عدم آموزش و نبود قوانین حمایتی از کودکان و سکوت خانواده‌ها برای حفظ آبرو  معمولاً این گونه موارد به ندرت مطرح می‌شوند.

فارس: و سوال آخر اینکه، برای خروج از این وضعیت چه باید کرد؟

خانم یدیکودک کار فقیر است و بخاطر فقر خانواده مجبور است که کار کند پس مهمترین راهکار بهبود شرایط اقتصادی خانواده‌های کودکان کار است که دستیابی به حداقل نیازهای زندگی را داشته باشند. تا زمانی که مشکلات اقتصادی در جامعه و زندگی این افراد است مطمئناً ارائه هرگونه طرحی در زمینه جمع آوری کودکان کار با شکست مواجهه است.

برنامه‌های آموزشی، اشتغال زایی، برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارائه خدمات مشاوره و حمایتی به این خانواده‌ها، برنامه‌های درمانی در زمینه سرپرستان معتاد می‌تواند به بهبود وضعیت کودکان کار کمک کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول