اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چرا جذب سرمایه‌گذار خارجی در مشهد از نان شب واجب‌تر است؟

محمدهادی توکلیان‌فر، روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی در یادداشتی نوشت: تدوین برنامه جامع عملیاتی با نگاه حمایت تمام قد از سرمایه‌گذاران خارجی با اولویت سرمایه‌گذاران مسلمان با این وضعیت فعلی اعتبارات، اصطلاحا از نان شب واجب‌تر است؛ یادمان نرود، ظرفیت‌های مشهد نه به اندازه شهرستان یا کلانشهر بلکه برابر جهان اسلام است.

چرا جذب سرمایه‌گذار خارجی در مشهد از نان شب واجب‌تر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، موضوع جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کلانشهر مشهد از آن موضوعاتی است که همواره موافقان و مخالفانی داشته و حتی در بین موافقان اتفاق نظر برای روش‌های کارآمد وجود نداشته است؛ موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند منجر به تامین بخشی از درآمدهای پایدار برای اداره این جهانشهر شود، محمدهادی توکلیان‌فر روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی طی یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

به واقع مشهدالرضا(ع) را باید شهری به وسعت جهان اسلام یا اصطلاحا «جهانشهر» نامید؛ حضور بارگاه منور رضوی(ع) فرصت بی‌بدلیلی برای حضور زائران و دلدادگان به فرهنگ رضوی ایجاد کرده است که هر چه از این معدن گرانبهای زائران رضوی در راستای توسعه کمی و کیفی فرهنگ رضوی  و زیرساخت‌های شهری بکارگیریم، به گنجینه‌های بیشتری دست پیدا خواهیم کرد.

جمعیت ۲۰۰ میلیونی کشورهای همسایه که اکثرا دل در گرو این خاندان معظم دارند و در سفر به ایران حتما یکی استثناهای برنامه خود را حضور در مشهد می‌دانند(در حالیکه تبریز و اصفهان و دیگر شهرهای توریستی بزرگ گاهاً در برنامه‌های همسایگان قرار ندارد) موقعیت منحصر به فردی برای کلانشهر مشهد ایجاد کرده است. مثال بارز آن، در یک سال گذشته با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، چند ده نفر از روسای کشورهای مسلمان به مشهدالرضا(ع) مشرف شدند.

علاقه وافر متمولین کشورهای همسایه به سرمایه‌گذاری در مشهد، گنجینه گرانبهایی است که متاسفانه همانند دیگر ظرفیت‌های بالقوه ایران اسلامی، دست نخورده باقی مانده است. ماه گذشته در دیداری که با چندین سرمایه‌گذار پاکستانی و عراقی داشتم، گفتند «ما افتخار می‌کنیم که ثروت خودمان را در شهر امام رضا(ع) سرمایه‌گذاری کنیم و این را برکت دارایی خودمان میدانیم...»

آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم...

متاسفانه در شورای پنجم شهر مشهد که از طیف اصلاح‌طلب و اعتدالیون بودند همانند دولت یازدهم که مدعی دانستن زبان دنیا بود، در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دچار شعارزدگی شدند و با الفاظ پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران بیشتر بازی کردند تا عمل و فرصت آبادانی از شهر مشهد را سلب کردند.

نبود برنامه جامع عملیاتی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی موجب شده است در صورت حضور نیز محدود به چند پروژه در منطقه ثامن و اطراف حرم رضوی شود و مدیریت شهری به فروش چند ملک و پروانه ساختمانی از این حضور گرانبها بسنده کند.

سطح سرمایه‌گذاری خارجی باید از هتل‌سازی و پاساژسازی به سطح عمیق‌تر و زیرساختی برسد و تبدیل به یکی از موضوعات اولویت‌دار مدیریت انقلابی در شورای ششم شهر مشهد شود. 

یقین بدانید، کسری بودجه، نبود درآمدهای پایدار شهری، عقب ماندگی در حمل‌ونقل ریلی، حاشیه‌شهر و ده‌ها مسئله شهر مشهد با چند پروانه ساختمانی و افزایش عوارض شهری نه تنها حل نخواهد شد بلکه با این سرعت رشد مسائل، درجا خواهیم زد.

مگر امتیازات و جایگاه مشهدالرضا(ع) همانند دیگر شهرهای ایران است که چارچوب‌های مرسوم سرمایه‌گذاری باید رعایت و عمل شود؟! شهرداری مشهد تا چه زمانی می‌خواهد پروژه‌های عمرانی را با اوراق دولتی به پیش ببرد و همان تامین مالی با مدل‌های قدیمی را اجرایی کند؟!چرا نباید یک عراقی، پاکستانی یا قطری در متروی مشهد، راه‌های درون شهری و روش‌های نوین فضای سبز سرمایه‌گذاری کنند؟!

حتما می‌توان «طرحی نو در انداخت» البته با مدل‌های جذاب و نو که نتیجه آن، جهش در افزایش امکانات شهری از جمله حمل‌ونقل ریلی، فضای سبز و مراکز تفریحی و زیارتی خواهد بود.

تدوین برنامه جامع عملیاتی با نگاه حمایت تمام‌قد از سرمایه‌گذاران خارجی با اولویت سرمایه‌گذاران مسلمان با این وضعیت فعلی اعتبارات، اصطلاحاً از نان شب واجب‌تر است؛ یادمان نرود، ظرفیت‌های مشهد نه به اندازه شهرستان یا کلانشهر بلکه برابر جهان اسلام است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول