اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

827 مدرسه پایتخت ناایمن است/ سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق تهران کمتر از ۲ متر مربع است

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران گفت: سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق تهران کمتر از ۲ متر مربع است.

827 مدرسه پایتخت ناایمن است/ سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق تهران کمتر از ۲ متر مربع است

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن بهارلو معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری که امروز در اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: معتقدم آموزش و پرورش ۳ چالش دارد که شامل فضای آموزشی، نیروی انسانی و آسیب‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: استاندارد فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در کشور ۸.۳۰ مترمربع است و میانگین کشوری فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز ۵.۲ مترمربع است.

بهارلو اضافه کرد: میانگین فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در استان تهران یعنی شهر و شهرستان های تهران ۴.۲  مترمربع است که این عدد در شهر تهران ۳.۶ مترمربع است‌ و در برخی مناطق مرکزی مثل مناطق ۱۱ و ۱۲ کمتر از ۲ متر مربع است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی شهر تهران پایین است و جزو استان‌های محروم هستیم، گفت: در لیست استان‌های محروم از نظر فضای آموزشی سیستان و بلوچستان، البرز و تهران به ترتیب در بالاترین رتبه قرار دارد و استان‌های مانند یزد، ایلام و چهارمحال و بختیاری نزدیک به سرانه ۸ مترمربع است. 

* تراکم دانش‌آموزی کلاس‌های درس تهران 8 نفر از میانگین تراکم دانش‌آموزی کشور بیشتر است

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: کمبود متراژ و سرانه فضای آموزشی باعث شده است که دانش‌آموزان در مدارس محدودتری ساماندهی شوند و بر همین اساس میانگین تراکم کشوری ۲۴ نفر در هر کلاس است و در تهران این عدد ۳۲ نفر است یعنی ۸ نفر از میانگین تراکم دانش‌آموزی کشور بیشتر است.

وی تصریح کرد: ۲۵۰۰ مدرسه دولتی داریم و اگر ۱۲ کلاسه در نظر بگیریم، ۳۰ هزار کلاس داریم که اگر هر کدام ۸ نفر مازاد داشته باشند، روی کیفیت آموزشی تأثیر دارد به عبارت دیگر ۲۴۰ هزار نفر بار مازاد روی کلاس‌ها داریم.

بهارلو افزود: اگر بخواهیم این تعداد دانش‌آموز مازاد را در مدارس 15 کلاسه ساماندهی کنیم به 666 مدرسه نیاز داریم.

وی تصریح کرد: این مسأله نشان می‌دهد که از نظر کمیت فضای آموزشی در وضعیت مناسبی نیستیم و باید وضع تراکم موجود را به تراکم مناسب برسانیم.

* وجود 827 مدرسه ناایمن در تهران 

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به زلزله چند سال پیش در تهران، گفت: ستاد مدیریت بحران در آن زمان مأموریت پیدا کرد تا روی مدارس ایمن مطالعه کند و بر اساس گزارش آتش‌نشانی، 827 مدرسه ناایمن در تهران وجود دارد؛ به عبارت دیگر یک سوم فضاهای آموزشی شهر تران از نظر سازه‌ای سست و ناایمن است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل باید ظرفیت‌های قانونی را شناسایی کرده و از آنها بهره می‌بردیم؛ در این راستا در بند «4» ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش به ما اجازه داده است که املاکمان را تبدیل به احسن کنیم؛ همچنین بند «د» تبصره 12 قانون بودجه 1400، یک ظرفیتی برای انتشار اوراق مالی اسلامی و استفاده از آن ایجاد کرده است.

بهارلو افزود: در بند «د» تبصره 12، ظرفیت خیرین را فعال کردیم و آنها را ترغیب کردیم تا اگر پروژه خیّری وجود داشته باشد که 50 درصد را خیّر قبول کند، مابقی را دولت از اعتبارات دولتی تأمین کند تا این پروژه تکمیل شود.

وی با بیان اینکه 400 پروژه خیری در تهران وجود دارد، ادامه داد: تعداد پروژه‌های خیری سال گذشته 20 پروژه بود که امسال به 70 پروژه رسیده است.

* 1500 مدرسه جدید در تهران نیازمندیم

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران از ایجاد میز مشارکت خیرین و شورای شهر برای اولین خبر داد و افزود: شهرداری تهران احداث پرورژه در هر منطقه و ایجاد 6 پروژه در منطقه 22 تهران را قبول کردند. 

وی با بیان اینکه برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی، غرفه خیرین ایجاد شد، اظهار کرد: با در نظر گرفتن 827 مدرسه ناایمن و 666 مدرسه جهت رفع تراکم، به 1500 مدرسه جدید نیاز داریم که احداث این مدارس 15 هزار میلیارد تومان می‌خواهد.

بهارلو با بیان اینکه فضاهایی داریم که استاندارد آموزشی را ندارند و موقعیت تجاری دارند، گفت: بر همین اساس یک راهکار مطرح شد که املاک بلااستفاده فاقد استاندارد آموزشی به فروش برسد و از مبالغ آن، فضاهای فرسوده، تخریب و بازسازی شود که اولین فضا، باغ حکیم بود که کاربری مزرعه داشت و به شهرداری برای پارک شدن، داده شد و در ازای آن سه مدرسه فرسوده در همان منطقه تخریب و بازسازی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول