اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نسخه جدید «شاد» فردا رونمایی می‌شود/ «شاد» ۲۴ میلیون و ۶۳۴ هزار بار نصب شده است

رئیس مرکز هماهنگی حوزه‌ وزارتی آموزش و پرورش گفت: نسخه جدید سامانه «شاد» فردا رونمایی می‌شود.

نسخه جدید «شاد» فردا رونمایی می‌شود/ «شاد» ۲۴ میلیون و ۶۳۴ هزار بار نصب شده است

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: با ورود کرونا به کشورها، زندگی مردم از جمله آموزش تحت‌الشعاع قرار گرفت و مدارس ۱۹۲ کشور تعطیل شد و ۱.۷ میلیارد دانش‌آموز و دانشجو از مدرسه رفتن باز ماندند. 

وی ادامه داد: در ابتدا این موضوع توسط گروهی مطرح شد که مسأله سلامت مهم‌تر است یا آموزش؟ و آن زمان این شعار مطرح شد که «مدرسه اولین جایی است که بسته می‌شود و آخرین جایی است که باز می‌شود» اما بعد از طولانی شدن مدرسه و مشاهده مشکلات و چالش‌ها، شعار تغییر کرد مبنی بر اینکه «آخرین جایی که بسته می‌شود، مدرسه و اولین جایی که باز می‌شود، مدرسه است».

باقرزاده اضافه کرد: شعار ما نیز در همان روزهای آغاز کرونا این بود که اگر مدرسه تعطیل می‌شود، آموزش باید استمرار داشته باشد و در همان ابتدا اولین  اقدام، آموزش تلویزیونی بود که حدود ۹۷، ۹۸ درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌داد اما به رغم ارزان، سریع و فراگیر بودن این آموزش‌ها، دانش‌آموزان بیش از مطالب درسی، حمایت‌های عاطفی نیاز  داشتند که در تعامل با دانش‌آموزان و معلمان شکل می‌گرفت.

وی با بیان اینکه در آن زمان به سراغ آموزش مجازی رفتیم، گفت: در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترند چون سابقه حضور دارند و مردم آشنا هستند و راحت با آنها کار می‌کنند و زیرساخت‌ها فراهم است‌.

* آموزش و پرورش یک ریال هم به همراه اول نداده است

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: نشست‌هایی را با مسؤولان پیام‌رسان‌های ایران برگزار کردیم اما به چند دلیل آماده همکاری نبودند. ما محیط مناسب و اختصاصی دانش‌آموز می‌خواستیم که نداشتند. ضمن اینکه باید قرارداد منع افشای اطلاعات امضا می‌شد و زیرساخت‌ها باید تست گرفته می‌شد یعنی امکان حضور همه دانش‌آموزان در پیام‌رسان باشد.

وی اضافه کرد: پیشنهادی را همراه اول مطرح کرد که خدمات رایگان ارائه می‌دهیم و ۱۵ سال پشتیبانی می‌کنیم. البته بعدها با مصوبه ستاد کرونا، استفاده از «شاد» رایگان شد و همچنین باید تأکید کنم که آموزش و پرورش یک ریال هم به همراه اول نداده است.

باقرزاده افزود: شورای عالی فضای مجازی هم «شاد» را به عنوان پلفترم رسمی آموزش مطرح کرد و ضمن تصریح بر رایگان بودن آن، بر توسعه آن تأکید کرد.

وی به ویژگی‌های شاد اشاره کرد و افزود: اتصال اجزای نظام آموزشی، دسترسی برابر و عادلانه به آموزش و دسترسی با کیفیت، توسعه محتوای الکترونیک در همه زمینه‌ها و محیط اختصاصی، امن، رایگان و آموزشی از جمله ویژگی‌های شبکه شاد است.

* شبکه «شاد» ۲۴ میلیون و ۶۳۴ هزار بار نصب شده است

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر شبکه «شاد»، ۲۴ میلیون و ۶۳۴ هزار بار نصب و 22 میلیون و ۱۰۰ هزار نصب یونیک داشته است، گفت: بیش از ۳۰۰ هزار کانال در شاد ایجاد شده است که بزرگترین کانال اطلاع رسانی آن بیش از ۱۰ میلیون مخاطب دارد.

وی ادامه داد: شبکه «شاد» ۱۸ میلیون و ۱۰۵ هزار کاربر ماهانه، ۱۳ میلیون و ۱۲۹ هزار کاربر هفتگی، ۱۰ میلیون و ۲۳۷ هزار کاربر روزانه دارد همچنین به طور همزمان 2 میلیون  و ۸۰۰ نفر در شبکه شاد فعال هستند و ۷۰۰ هزار پخش زنده در «شاد»، ثبت شده است.

* ۱۲ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز در شبکه شاد احراز هویت شدند

باقرزاده اظهار کرد: در شبکه «شاد»، ۱۱۶ هزار و ۱۵ مدیر معادل حدود ۹۹ درصد، ۷۳۱ هزار و ۸۹۳ معلم حدود ۹۸ درصد و ۱۲ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۷۰۰ نفر معادل حدود ۸۶ درصد احراز هویت شدند.

وی ادامه داد: ۴۷ میلیارد و ۷۷۸ هزار پیام و ۱۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون فایل در شبکه «شاد» مبادله شده است. همچنین می‌توان گفت هر شخص ۴۰۰۰ پیام ارسال کرده است.

* نسخه جدید «شاد» فردا رونمایی می‌شود

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه با تأکید بر اینکه اینکه نسخه جدید «شاد» فردا رونمایی می‌شود و پس از آن امکان احراز هویت و ورود به کلاس‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به تغییرات شاد، گفـت: یک بخش از تغییرات به ظاهر و پوسته اپلیکیشن باز می‌گردد که ترمیم و اصلاح شده است. یک بخش دیگر به ارتباطات و زیرساخت ها مربوط است که شرکت همراه اول بازنگری‌ها و کنترل‌هایی برای رفع مشکلات و تقویت زیرساخت‌ها انجام داده است.

* ایجاد مرورگر بومی تا پایان مهر

باقرزاده با بیان اینکه حق تشکیل کلاس به مدیر مدرسه داده شده است و مدیر می‌تواند به هر تعداد نیاز دارد کلاس ایجاد کند، اظهار کرد: چند سرویس جدید از جمله گفت‌وگوی گروهی به شاد افزوده شده و امکان صحبت مستقیم همزمان با حداقل 5 دانش‌آموز فراهم شده و قابلیت تعاملی کردن را توسعه می‌دهد.

وی ادامه داد: آزمون‌ساز نیز توسعه قابل توجهی پیدا کرده و سرویس حضور و غیاب هم رشد کرده است. همچنین فرایند احراز هویت برای ماه اول تسهیل شده تا چالش‌های سال گذشته کاهش یابد. 

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۳۰۰۰ کیو‌آرکد در کتب درسی ایجاد شده و می‌تواند به روند آموزش کمک کند، افزود: سرویس دیگری در حال مطالعه است که مرورگر و جست‌وجوگر بومی دانش آموزی است و امیدواریم تا آخر مهرماه عملیاتی شود.

* بازگشایی مدارس از مدارس کم جمعیت عشایری و روستایی

باقرزاده با اشاره به بازگشایی مدارس، اظهار کرد: از ابتدای مهر، مدارس کم جمعیت عشایری و روستایی به صورت حضوری و مدارس بزرگتر با جمعیت بالاتر بتدریج از آبان ماه به صورت بلوک بندی شده تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: اختیار را به شورای مدرسه داده ایم که متناسب با شرایط و فضای مدرسه گروه‌بندی کنند. البته اگر واکسیناسیون عمومی تکمیل شده و بازگشایی هم انجام شود، «شاد» به عنوان مکمل فعالیت خواهد کرد.

* آخرین وضعیت سیمکارت دانش‌آموزی

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش درباره سیمکارت دانش‌آموزی گفت: توافقی با همراه اول انجام شده  و سیمکارت های دیتا با ماهیت حقوقی دریافت کردیم که بین واحدهای سازمانی توزیع شد تا امکان مدیریت و کنترل امور مربوط فراهم شود اما سیمکارت دانش آموزی موافقان و مخالفانی دارد.

وی با بیان اینکه آمادگی برای تهیه 15 میلیون سیمکارت دانش‌آموزی هست، ادامه داد: پیش نویس تفاهم نامه ای آماده شده و به محض مبادله آن، امکان تخصیص سیمکارت و اینترنت پاک فراهم می‌شود که بستگی به استقبال کاربران دارد. 

* مدارس دولتی حق دریافت هزینه برای استفاده از پلتفرم‌های غیربومی ندارند

باقرزاده در پاسخ به این پرسش که برخی معلمان از «شاد» بیرون آمدند، گفت: چنین گزارشی نداریم که معلمان «شاد» را حذف کرده باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی مدارس برای استفاده از اپلیکیشن‌های غیربومی از دانش‌آموزان هزینه می‌گیرند، گفت: پلتفرم اصلی آموزش، «شاد» است و مدارس دولتی حق دریافت هیچ هزینه‌ای را بابت پلتفرم‌های غیربومی ندارند.

* هیچ مدرسه‌ای حق دریافت هزینه‌ای به عنوان «شاد» را ندارد

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش درباره مشاهده پیام غیر اخلاقی در شاد، گفت: در کلاس‌های درسی رسمی حتی یک مورد هم نداشتیم که محتوای غیراخلاقی پخش شده باشد؛ مواردی درباره کانال و گروه‌ها بود که چند دست چرخیده بود که مسدود شدند.

وی درباره دریافت هزینه در سامانه «شاد»، افزود: هیچ مدرسه دولتی و غیردولتی حق دریافت هزینه به عنوان «شاد» را ندارند و «شاد» رایگان است. 

* 12، 13 درصد دانش‌آموزان به دلیل نداشتن تبلت یا تلفن همراه در «شاد» نیستند

باقرزاده درباره تهیه تبلت دانش‌آموزی گفت: طرح هدایت در حال اجراست که تاکنون 320 هزار تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است و در بودجه هم یک خط اعتباری ویژه‌ 500 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است. 

وی افزود: تقریبا 12، 13 درصد دانش‌آموزان به دلیل نداشتن تبلت یا تلفن همراه در «شاد» نیستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول