اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

افزایش قابل توجه قیمت برنج و چرخه معیوب توزیع/ واسطه‌هایی که از تولیدکننده پیشی گرفته‌اند!

افزایش قیمت برنج به ویژه برنج محلی معضلی است که این روزها ، عده‌ای از مردم را دچار مشکل کرده است؛ مشکلی که کشاورزان آن را تابع افزایش چندبرابری قیمت لوازم جانبی کاشت محصول می‌دانند و برخی از مسؤولان، علت را خشکسالی و شرایط نامساعد سال زراعی ذکر می‌کنند.

افزایش قابل توجه قیمت برنج و چرخه معیوب توزیع/ واسطه‌هایی که از تولیدکننده پیشی گرفته‌اند!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، زن جوان دست کودک خردسالش را در دست گرفته و در میان قفسه‌های فروشگاه، به دنبال کالاها و خوراکی‌های مورد نظرش می‌گردد.

کمی آن سوتر از من ایستاده و چند قدم فاصله دارد .به خوبی می توانم تردید او را در انتخاب جعبه خوراکی‌هایی که در مقابلش قرار دارد، ببینم. برای انتخاب هر جعبه به قیمت آن دقت می‌کند و در نهایت چیز زیادی انتخاب نمی‌کند. فروشگاه کمی خلوت شده و من و زن جوان برای پرداخت قیمت کالاهایی که خریداری کرده‌ایم به صندوق مراجعه می‌کنیم.

زن جوان کیسه 10 کیلویی برنج کامفیروزی را روی میز قرار می‌دهد اما وقتی فاکتور خریدش را دریافت می‌کند، با تعجب می‌گوید: ۱۸۰ هزار تومان، اضافه بر خریدم حساب شده است!

صندوقدار از افزایش قیمت برنج به ویژه برنج محلی برایش توضیح می‌دهد و زن ادامه می‌دهد: یعنی برای یک کیسه 10 کیلویی، باید ۱۸۰ هزار تومان بیشتر بپردازم!؟ این همه افزایش قیمت برای چیست؟

در نهایت خریدار کیسه برنج را سرجای خود در قفسه قرار می‌دهد و با خریدهای دیگر خود، در حالی که کودکش برای خرید خوراکی مورد نظرش بی‌قراری می‌کند، از فروشگاه خارج می‌شوند.

 افزایش چند برابری لوازم جانبی کاشت و تاثیر آن در قیمت برنج 

افزایش بی‌رویه قیمت برنج کامفیروزی و کمیاب شدن ارقامی نظیر طارم در استان فارس، خرید عمده این محصول را تحت‌الشعاع قرار داده و این نرخ تورم بالا، بخشی از اقشار مردمی را ناچار به خرید ارقام دیگری از برنج که مرغوبیت کافی ندارد، کرده است.

کشاورزان، افزایش قیمت برنج ایرانی به ویژه ارقامی نظیر کامفیروزی را تابع افزایش چندبرابری قیمت لوازم جانبی کاشت محصول می‌دانند و این عوامل به طور طبیعی بر قیمت تمام شده برنج اثرگذار است.

از سوی دیگر، برخی از مسؤولان خشکسالی و شرایط نامساعد سال زراعی را عامل افزایش قیمت برنج ذکر می‌کنند.

از آن سو مشکلات نظارتی در عرضه برنج، گاه می تواند قیمت‌ها را دچار نوسان و بی‌ثباتی کند به طوری که اکنون در فروشگاه‌ها، قیمت برنج کامفیروزی بین ۴۵ تا ۴۹ هزار تومان متغیر است.

این رقم شاید در نگاه اول چندان ناگوار نباشد اما طی خرید عمده، تفاوت قیمت قابل توجهی را متوجه خریدار کرده و حتی قشر توانمند اقتصادی را در خرید با مشکل مواجه ساخته است.

در آستانه برداشت برنج قرار گرفته‌ایم و انتظار می‌رود این محصول در عرضه به ثبات قیمت برسد اما این چیزی است که کشاورزان امیدی با آن ندارند و قیمت‌های تمام شده لوازم جانبی کشاورزی، همچون ابری تیره بر قیمت محصولات به ویژه برنج سایه افکنده است.

یکی از کشاورزان منطقه کامفیروز و ابرج که در ۴۰ هکتار از اراضی منطقه، برنج کشت می‌کند، یکی از دلیل اصلی افزایش قیمت برنج را افزایش چندین برابری قیمت سموم و کود مورد استفاده در کشاورزی می‌داند و می‌گوید: از سال گذشته تاکنون، سموم مورد استفاده ما از لیتری ۳۰ هزار تومان به ۲۳۰ هزار تومان رسیده و هر بسته کود نیز از ۳۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مسعود جمشیدی ادامه می‌دهد: این در حالی است که برخی از سموم مورد استفاده، تقلبی است و خلوص کافی را ندارد که با این افزایش قیمت و کیفیت، واقعاً وضعیت ناهنجاری ایجاد می شود.

به نام کشاورز به کام دلال!

سودی که از محصولات کشاورزان و زمینداران، عاید دلال‌ها می‌شود، معضل دیگری است که کشاورزان به آن اشاره می‌کنند و چرخه توزیع را معیوب نموده است.

این برنجکارِ منطقه کامفیروز با اشاره به این وضعیت می‌گوید: خریدار برنج کامفیروزی را سرِ زمین، به قیمت ۳۹ تومان از ما خریداری کرده و به قیمت ۴۷ و ۴۸ هزار تومان به خرده‌فروشان می فروشد.

وی تصریح می‌کند: این در حالی است که مشاهده شده برنج کامفیروزی را با ارقام نامرغوبی نظیر برنج اهوازی یا اروگوئه‌ای مخلوط کرده و هنگام فروش به مغازه‌ها تقلب می کنند، این فرد که خود دستگاه شلتوک‌کوب دارد، به گونه‌ای این کار را انجام می دهد که به ندرت کسی متوجه مخلوط شدن برنج می شود.

جمشیدی با اشاره به تاثیر زمان برداشت برنج در کاهش قیمتها می‌گوید: چون هزینه‌ها بالا می‌رود، برنج در فصل برداشت نیز ارزان نمی‌شود مگر اینکه فردی بدهکار باشد و چک داشته باشد تا ناچار شود برنج خود را ارزان‌تر به فروش برساند.

قطعی برق و کمبود گازوئیل نیز مشکلات دیگری را برای کشاورزان ایجاد کرده است که جمشیدی به آنها اشاره می کند.

کنترل قیمتها از مبدا

معاون بازرسی سازمان صنعت و معدن استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به روند نظارت بر قیمت برنج در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها می‌گوید: جهت کنترل قیمتها، از مبدا مشخصات خرید را دریافت و کنترل می‌کنیم و واحدهای توزیعی باید بر اساس میزان سود قانونی، این محصول را به فروش برسانند.

مهدی حسنی ادامه می‌دهد: در این راستا، میزان سود متعارف برای عمده‌فروش سه درصد و برای خرده‌فروش ۱۰ الی ۱۲ درصد است و چنان‌چه فروشنده‌ای، برنج محلی را بیش از این میزان بفروشد، با او برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج موضوعی است که تولیدکنندگان باید راجع به آن توضیح بدهند، بیان می‌کند: برنج کامفیروزی از مزرعه بین 43 تا 46 هزار تومان به فروش می‌رسد و از آنجا که افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته، تخلفات در سطح توزیع کم است چرا که قیمت از مبداء بسیار بالا رفته و در نهایت دو یا سه هزار تومان تفاوت قیمت می‌تواند برای هر کیلو برنج، در سطح توزیع منطقی باشد.

این مسؤول خاطرنشان می‌کند: چنان‌چه عمده‌فروشی قصد تقلب داشته باشند و برنج کامفیروزی را با ارقام نامرغوب مخلوط کند که این امر در تیررس ما قرار بگیرد، اجازه این کار را نمی‌دهیم.

حسنی اضافه می‌کند: مردم با حضور واسطه مطمئن در کامفیروز یا از بنکداران خریداری می کنند و معمولا این نوع تخلفات رخ نمی دهد و چنان‌چه چنین موردی گزارش شود با آن برخورد لازم صورت می‌گیرد.

افزایش قیمت هر محصول کشاورزی، به طور طبیعی تابع متغیرهای معینی است و افزایش قابل توجه قیمت برنج کامفیروزی نیز باید بر حسب همین متغیرها تعریف شود اما مسؤولان امر در تحلیل این روند پاسخ قانع کننده‌ای ندارند.

برنجی که کالای اساسی محسوب نمی‌شود

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌گوید: نرخ تورم بر همه کالاها اثرگذار بود و اقلام مورد نیاز خانواده‌ها و کشاورزان را تحت شعاع قرار داده است.

صمد رنجبری ادامه می دهد: به همین منظور طرح تنظیم بازار و استفاده از برنج وارداتی از سوی شرکت غله مطرح شده است تا کمبود عرضه در این زمینه جبران شود.

وی می‌افزاید: برنج کامفیروزی از ارقام برنج کیفی است که جز کالاهای اساسی محسوب نمی شود و بر حسب کیفیت قیمت گذاری می گردد.

این مسئول با اشاره به اینکه در آستانه فصل برداشت برنج کامفیروزی هستیم،می گوید: طبیعی است هر چقدر عرضه محصول افزایش یابد، به موازنه مثبت با تقاضا دست یافته و در نتیجه بازار برنج به ثبات مطلوبی می رسد.

معاون جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه برنج تنظیم بازار در رقابت با برنج های دیگر به چرخه توزیع وارد می‌شود و پس از آن بازار از برنج خارجی و داخلی اشباع خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: دولت در تنظیم بازار، نیاز مردم را از طریق واردات جبران می‌کند.

به گزارش فارس، لزوم توجه به مشکلات کشاورزان برنجکار و حمایت از آنها با ارائه تسهیلات، می‌تواند سود حاصل از کاشت محصولات را به کام آنها شیرین کند و از سوی دیگر نگرانی مردم نیز از خریدهای ضروری و اقلام مورد نیازشان کاهش یابد.

فصل برداشت برنج نزدیک است و انتظار می‌رود بازار آشفته این محصول، به ثبات و ساحل آرامش نزدیک شود.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول